Verkstan

Något läcker?

140 inlägg 68021 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

massa-ved  
#129378 En topplockspackning i plåt koppar eller stål oljar man bara på båda sidor så den "flyter" ut ordentligt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129381
massa-ved skrev:En topplockspackning i plåt koppar eller stål oljar man bara på båda sidor så den "flyter" ut ordentligt.


Men, tycker ni att den är trasig så jag ska skaffa en ny eller inte? Alldeles oavsett om det är grundfelet eller ej.

Eller menar du att jag ska sätta tillbaks den gamla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

foton  
#129394 En beg. packning är alltid skrot. Ta en stållijal och kolla så toppen är plan, om den har varit för varm kan den slå sej.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129410 Om man tittar på toppen syns en brun linje från en vattenkanal till en stötstångskanal och det verkar också som att det triangelformade uttaget i packningen färgat av sig på toppen lite extra där. På bilderna syns inget på packningen på det stället men de är lite suddiga. Är toppen jämn vid det bruna strecket?

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129424 Blir lite av en blogg liknande tråd det här, men hittade dels packningssats idag ( http://www.brorssons.se/ ), där fanns massor med annat bra till traktorn också :grin: . Dessutom hittade jag ett företag i närheten här, som bara jobbar med motor-renoveringar. Ska dit och visa upp toppen i morgon, så får en expert titta och bedöma vad/om som behöver göras.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129497 Nu är både topp och packning granska av expert. Inget fel på någondera, han säger dessutom att toppen är nyligen planad. Så enligt honom ligger felet kanske i att det är en packning mellan foderna och botten som är trasig/släppt. Det är nya foder i den så de är nybytta.

Men nu börjar det bli lite väl komplicerat för mig. Här krävs ett beslut om att skruva ihop och sälja den ellerköra tills den rasar alternativt skruva vidare och se om jag får ihop det.

Finns det någon annat möjligt fel som det kan vara om det nu inte är foderpackningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

åberg  
#129501
Uvskogen skrev:Men nu börjar det bli lite väl komplicerat för mig. Här krävs ett beslut om att skruva ihop och sälja den ellerköra tills den rasar alternativt skruva vidare och se om jag får ihop det.

Känns kanske sisådär att sälja när man vet att det är nåt som inte är helt i ordning. Det blir såklart en viss påverkan på priset om man har ett okänt fel och eftersom man är ärlig berättar man ju för eventuell köpare hur det ligger till. Eller så har spekulanten redan läst den här tråden. :smile:

Köra tills det rasar är väl inte heller bara roligt, går det åt pipan riktigt kanske det inte är så mycket kvar att laga... Å andra sidan kan det ju vara många drifttimmar fram till det. Hasardspel kort sagt.

Om du har tid att hållas och skruva och till slut får kläm på vad det är som bråkar så skulle väl det vara den roligaste lösningen, det är ju alltid skönt när man vet att grejerna sitter ihop och fungerar som de ska. Du reder nog ut det. Och vi andra får fina bilder att titta på :grin:

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Skogshuggarn  
#129503 Felaktig foderhöjd?.

(skrivet utan att ha läst igenom hela tråden).

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

aywa  
#129512 Släktingen hade ju en 10/42 vars motor han körde in i det sista. Tror det var så att han bytte till Nuffields 10/60 motor till nuffen den gången. Enda negativa var att den blev aningens längre och därmed svårare att ta sig fram i skogen med, dock fick hanju en kraftigare motor på traktorn..

Vad jag menar är att du kanske kan leta runt på exempelvis blocket efter en nuffield som någon säljer som rep objekt. Många säljer ju traktorn billigt ibland bara för att växellådan, kraftuttag eller liknande ballat ur, men att motorn ändå är i "gott skick". Kanske skulle du då kunna få igång din traktor genom att lägga några tusenlappar på en reservdelstraktor samt några dagars skruvande..?

Jobbigt som f*n när det skall krångla :cry:

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

jorgst  
#129533 händer ibland att det blir galvanisk ström vid fodertätningar ser ut som man skurit med skärbrännare i fodret.
enl visa beror det på vattnet man blandat glykolen med eller glykolen.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

foton  
#129539 När du monterat ihop den kann du prova med kylartätning det finns en två koponents sort som är väldigt efektiv kommer inte ihåg fabrikatet men en burk kostar ca. 150 kr. ( tror det stod leak på borken )

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

axwell  
#129543 Kylarcement har jag inte haft någon framgång med.

Några teskedar kanel tror jag mer på, det fungerar fortfarande, hur länge återstår att se.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

glasshultarn  
#129545 Ta av tråget å kika, inget stort ingrep men då har du sett hur de ser ut. Med vatten i blocket borde de gå att se var de läcker tycker jag, på min så rann de fint ur ett litet hål i fodret när trean var i topp.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129558
glasshultarn skrev:Ta av tråget å kika, inget stort ingrep men då har du sett hur de ser ut. Med vatten i blocket borde de gå att se var de läcker tycker jag, på min så rann de fint ur ett litet hål i fodret när trean var i topp.


Bra ide´! Det ska jag göra, oljan ska ju ändå ut och bytas, oavsett hur jag gör. Men hur ska jag få i vatten i blocket? Bara att hälla i en av vattenkanalerna eller?

Om jag nu väljer/måste ta bort ett foder, hur får man loss kolven? Lossar man underifrån på något sätt eller?

Foderavdragare har jag, fick med en med traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

massa-ved  
#129571 Instämmer tråget är ju nästa moment för att komma vidare.
När det är borta så kan du vänta tills det droppat färdigt sen kan du lägga en wellpappskiva eller liknande
under sen fylla vatten i blocket om det inte som i glasshutarns fall rinner så borde det visa sig att det droppar
efter ett tag, prova med kolvarna i olika lägen. Kan vara en fodertätning som fått lite inkontinens när den gick varm.

Kolven lossar du under ifrån sitter med 2 skruv/muttrar sen trycker du upp den med handkraft eller knackar med
en plastdorn eller träbit beroende på hur stark du är och hur hårt den sitter. Kolla så du vet vilket håll den ska sitta
när den ska tillbaka. På en del motorer sitter oljepumpen eller balansaxlar (BM) så det kan vara lite små dj.... 😈
att komma åt när man ska dit med momentnyckeln. Om du tar dän flera kolvar blanda inte ihop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).