Verkstan

Sprängskiss till td70?

7 inlägg 5523 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sprängskiss till td70?

Kse  
#123882 Får tryck i expansionskärlet i min 902:a med dt70 motor vid hård belastning, tänkte undersöka om det är läckage i spridarhyllsorna.
Misstänkte en blåsning och bytte toppackningar förra hösten men felet kvarstår, inga skador i toppen heller.
Någon som har en sprängskiss på td70 toppen, sitter bla i 4500 och även i L90 tror jag.
Har aldrig utfört liknande operation och skulle vilja ha en sprängskiss till hands.
Eller om någon har nån annan teori.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Sprängskiss till td70?

joswe  
#123907 Kolla med nån verkstad.
För du måste ha ett specialverktyg som pressar ut hylsan så den tätar.

Avatar Fallback

Re: Sprängskiss till td70?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123944 Hade liknande på ena mastern en gång ( TD 71 ),var ett av fodren som hade ett litet porliknande hål,bytte alla foder och kolvar,är en rel. enkel åtgärd :mrgreen:
Behöver inte va gjutfel utan olika former av statisk elektricitet kan orsaka sådana porer,vi misstänkte en felaktig jordkabel mellan generator-motor.
Tror jag har det havererade fodret i behåll,ska leta fram och ta ett kort på det :-?

Användarvisningsbild

Re: Sprängskiss till td70?

Kse  
#124004
Simba skrev:Hade liknande på ena mastern en gång ( TD 71 ),var ett av fodren som hade ett litet porliknande hål,bytte alla foder och kolvar,är en rel. enkel åtgärd :mrgreen:
Behöver inte va gjutfel utan olika former av statisk elektricitet kan orsaka sådana porer,vi misstänkte en felaktig jordkabel mellan generator-motor.
Tror jag har det havererade fodret i behåll,ska leta fram och ta ett kort på det :-?

Ja det beror ju på hur man definierar enkel åtgärd :grin:
Hade du motorn kvar i maskinen eller?
Behöver du ta lös nån frontkåpa när veven ska ner eller är det bara lös med svänghjul och överfall?

Skulle byta fodertätningar i en Scania Ds8:a för nått år sen och det blev en helrenovering med till slut när man ändå hade motorn nere.

Hoppas på spridarhyllsorna då det låter som en enklare uppgift.
Måste man lös med topparna för att byta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sprängskiss till td70?

ph1110  
#124033 kolla in på maskinisten.net finns mycket bra info där

Avatar Fallback

Re: Sprängskiss till td70?

joswe  
#124115 Topparna kan sitta kvar, det räcker med att tappa ur vattnet.

Avatar Fallback

Re: Sprängskiss till td70?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124398 Blev lite syftningsfel där med "enkel åtgärd",det jag menade var att på Mastern var det rel. enkelt,bara loss bränsletanken och sen ner med oljetråget.
Nu vet jag inte hur din bottenpansar ser ut.
Veven behöver man inte ha loss,vi bytte förstås alla lager nertill,gäller ju att inte lossa på vevaxeln mer än vad som är absolut nödvändigt för att peta ut gamla lagren.
Sen lånades ett verktyg för att dra upp fodren,var en stor bricka med en kedja ,satte i ett järnspett och hävde upp fodren.
Jag tror tyvärr inte på att hylsorna kring spridarna skulle orsaka ditt problem,men det går ju att provtrycka topparna eftersom man måste ju ändå ha väck dom vid foderbytet :mrgreen:
(406.93 KiB) Nerladdad 405 gånger

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar