mån 28 mar 2011, 10:37#124219
Dagens!
Goda nyheter, Ny startmotor på plats å fungerar.
Jag hade tydligen bränt huvudströmbrytaren oxå när starten skar så det tog lite tid att hitta det felet.
Tack för tipsen.
Dock tätade inte bränslekranen på tanken så jag har väldränkta armar o händer....
Det var relativt rättframt å byta, lite problem att komma åt ffa beroende på lastaren som var redig ivägen.
Det behövs inga specialverktyg eller nåt konstigt, fasta nycklar 8, 11, 13 ,17, 19 mm samt spärrhandtag m förlängare å 17 hylsa klarar man sig med.
Det kan vara fiffigt att ta ett par bilder på anslutningar å skruvar innan man tar ner nåt, så man får tillbax det rätt.
Vill nån läsa mer i detalj hur jag gjorde läs vidare, luftningstips följer,
Övriga kan hoppa över detta å skärpa motorsågskedjan eller nåt nyttigare.
1 Bort med båda batterikablarna.
2 Stäng bränslekranen (som sitter under tanken på min iaf.)
3 lossa finfiltret, det bakre närmast hytten, sitter med en M6, 11mm fast nyckel, rakt ovanpå.
4 Lossa elanslutningarna bak på startern, 1 mutter å ett stift, tappa inte bricka i sanden...
5 bort med skyddsplåten, sitter bara med skruven fram som klämmer ihop plåten.
6 Lossa, men ta inte bort, undre och övre yttre skruvarna på starten 17 mm spärr+förlängare
7 Lossa och ta bort den inre övre skruven, lite trångt men fast 17 mm fungerar, (motorvärmaren är irriterande ivägen)
8 Stötta startern i bakkant, (för att undvika att startern tippar och skadar gängorna), å ta bort de två yttre skruvarna, jag låg på rygg å stötta m högerhanden, gick bra.
9 lirka ut starten uppåt framåt, under grovfiltret, över gasstaget, går tämligen lätt trots att det ser trångt ut.
klart steg 1
(Jag behövde dit ett nytt bränslefilter omgående eftersom det droppa diesel hela tiden, så det kan vara bra att ha ett i beredskap), hoppas nu slipper detta steg.
Återmontera i på samma sätt med undantag för ev fram-åtillbax m bränslefilter.
OK, ny starter på plats.
Kolla om startmotorn drar runt innan nåt mer görs.
Här gick jag torsk ety huvudströmbrytarn var kass.
Fick ta bort den å skruva ihop kablarna direkt för att få igång maskineriet.
Ska bytas nästa helg.
Åsså till sist Luftning vilket är halvknöligt på en Fiat med CAV-bränslepump.
Bränslefilter på plats, bränsle kran ÖPPNAD,
1 lossa luftskruven på grovfiltret (14mm tror jag) och pumpa på matarpumpens arm tills bara bränsle kommer ut å stäng,
2 Samma på finfiltret men där är det 17 mm. pumpa 6-8 ggr till på matarpumpen efter att skruven stängts
3, lossa undre luftskruven på pumpen, 8mm nippel, pumpa ut luften å stäng.
4 öppna övre luftskruven på pumpen, 8mm nippel + alla 4 mutterhylsorna på spridarrören (17mm) lämna öppna
5 dra runt motor ngt varv m starten.
6 dra åt mutterhylsorna men låt övre luftskruven vara öppen.
7 starta motorn
8 dra åt luftskruven på pumpen när bara bränsle kommer.
KLART Motor spinner fint
Har nån orkat läsa ända hit kan ni få ett tips till.
Nu när ändå ni är skitiga om fingrarna och det är diesel här och där så lossa Jordkabeln framme vid batteriet, och borsta bort all ärg och rost å skit där kabeln jordar i karossen.
Ett lätt sätt att få bra snurr på startmotorn å bättre laddning. Detta är en vanlig strömtjuv.
mvh
Anders
Hellre krypa på alla fyra än sitta i leran å sörja /AJ
Valtra A83 HiTech
Mowi 300
Husqvarna 345FR 346 å 1640