Verkstan

Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

46 inlägg 25689 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Camaro1969  
#566463
vinterrojarn skrev:Jasså, då får man tänka som säljaren på lantmännen sa till mig när vi diskuterade traktorer och jag sa att John Deere va snyggare än Fendt och Valtra,,, utsidan är inte allt,...

Nä sa jag, men du vet väl varför John Deere är grön?

Nä sa han då......

Jo de är inte riktigt mogna.. =))
Alltså kan de bara bli bättre =)) =))


menade att lådan ser ut att vara bättre praktiskt sett, inte utseendemässigt

sen vet ju alla att NH är bäst vad gäller traktorer :D

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Avslutat-02  
#566465 Hohojaja, den var bra.... David Brown ska de va😜.

Jag skulle kunna tänka mig en sådan alltså NH men inte med dagens datalådor.

Vilket krångel att behöva åka till Sundsvall för att släcka motorkoder.
Jag fick in en sådan när jag jobbade på x-maskiner. Det gick ju inte att göra någonting i datan,,, nästan värre än case och Fendt...

Nä tacka vet jag belarus och zetor. Skiftnyckel och svets sedan är saken klar.

=))

Användarvisningsbild

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Camaro1969  
#566471
vinterrojarn skrev:Hohojaja, den var bra.... David Brown ska de va😜.

Jag skulle kunna tänka mig en sådan alltså NH men inte med dagens datalådor.

Vilket krångel att behöva åka till Sundsvall för att släcka motorkoder.
Jag fick in en sådan när jag jobbade på x-maskiner. Det gick ju inte att göra någonting i datan,,, nästan värre än case och Fendt...

Nä tacka vet jag belarus och zetor. Skiftnyckel och svets sedan är saken klar.

=))


håller med!

har en DB30 en DB990 det är grejjer det :D

men 70-80 tals fordar verkar bra de med så jag ska nog investera i en till sådan, lite större modell än 7700 jag har idag.

datorer är skit om de inte används dagligen typ...

Avatar Fallback

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Avslutat-02  
#566479 jag har en DB 880-67 som det är hål i cylinderloppet på, går tyvärr inte att bara byta foder...

nja dessa datorer, vi hade en JD som datan var kass på redan ifrån början....


kolla efter en 4610 Ford, bra motor och stark, vet att det står en som är renoverad i Hudiksvall, Hede-Finnflo...

Användarvisningsbild

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Vardon  
#566489 Jag köpte biltemas nyligen efter att ha kollat runt lite. Den verkade rejäl. Sen hade jag hellre köpt Bacho men den kostade ju typ 3 000 kr istället för 1 000 kr och då är det bättre jag kompletterar med hylsor. Biltemas saker med 10 års garanti brukar ialla fall kunna gå att använda.

Sen säljer de ju även på tex harald nyborg
https://www.harald-nyborg.se/hylsnyckel ... -50mm.html
Dock är jag skeptisk mot dem för de där brukar dyka upp i alla möjliga konstellationer. Toveks har sålt mängder tex som ser exakt lika ut som på Harald Nyborg. Så jag skulle misstänka det är samma fabrik som spottat ut dem. https://tovek.se/rop?itemId=406785.

Ampro (Brukar väl säljas av swedol) brukar vara helt okej.

Användarvisningsbild

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Kse  
#566490 Hylsnyckelsatser var ämnet som sagt.

Oftast får man ju vad man betalar för så ska man ha det absolut bästa bör man nog snegla åt det högre prissegmentet.

Men vilken kvalitet man behöver beror ju helt och hållet på hur man använder grejerna och hur ofta.
Hylsornas utformning är ju såklart högst väsentliga.
Jag vill ha både sex och tolvkantshylsor i min låda, dom behövs båda två.
Men den mest intressanta delen är ju spärrskaftet, jag räknar antal klick när man vrider på skaftet. Skruvar man i trånga utrymmen vill man ju ha så litet slag som möjligt, ska man då ha riktigt kort slag kräver det små kuggar, ska dom hålla krävs det bra material.
Kan man skarva med ett halvmetersrör på ett spärrskaft utan att det går sönder?
Det kan man, men inte med alla märken.
Nu kanske det inte är tänkt att använda ett spärrskaft så men det har hänt, man är ute i skogen och har inte rätt grejer med sig så man tar vad man har.

Men inte står det Bacho på alla mina verktyg även om man kanske hade velat det.😄
Jag har en Ampro sats i garaget, dom är helt ok men hade jag varit mekare till yrket hade jag nog gått upp ett snäpp, sen är det såklart spridda skurar.
Biltema har lyft sig rejält i kvalitet de senaste åren och jag har köpt mycket verktyg där som jag är nöjd med.

Avatar Fallback

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Amatörhuggare 62  
#566496 Kamaza 3/4 har jag.
Den är säkert 30 år.
Och den är fortfarande hel.

Har hänt att man användt.
En hel stötta,från skogsvagnen.

Avatar Fallback

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Blivande snickare  
#566499
Amatörhuggare 62 skrev:Kamaza 3/4 har jag.
Den är säkert 30 år.
Och den är fortfarande hel.

Har hänt att man användt.
En hel stötta,från skogsvagnen.

Nöden har ingen lag :lol:

I lastbilarna brukar vi ha någon billig serie plus några lösa i backen av dom vanligaste dimensionerna.
Hylsorna tappas ändå oftare bort än går sönder.

Avatar Fallback

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

bgl  
#566519 Nu har jag läst hela tråden för första gången. Inläggen kan sammanfattas enligt den gamla regeln för de flesta inköp: köp dyrast eller näst billigast!
I så fall Stahlwille, Hazet, Facom eller Gedore på dyra sidan och Biltema på näst billigaste sidan.

Avatar Fallback

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566580 Har en biltema sats sen en 10-15år tillbaka och förlängningsrör har används flitigt utan att knäcka vare sig hylsa eller spärrskaft.
Knäckte en övergång(ampro) 3/4-1/2 när jag drog grova insextappar

Användarvisningsbild

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

halvproffs  
#566588
gnisten83 skrev:Har en biltema sats sen en 10-15år tillbaka och förlängningsrör har används flitigt utan att knäcka vare sig hylsa eller spärrskaft.
Knäckte en övergång(ampro) 3/4-1/2 när jag drog grova insextappar


Kan det vara då att förr var det dålig kvalite på Biltemagrejer och det minns många än.
Påstår inte att allt är bra nu heller men att det blivit mycket mycket bättre.

Användarvisningsbild

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Camaro1969  
#566591 skulle tro biltemas verktyg med 10 års garanti har rätt okej kvalitet.

sen har dom ju verktyg utan denna garanti, och det märks faktiskt skillnad

Avatar Fallback

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566593
halvproffs skrev:
gnisten83 skrev:Har en biltema sats sen en 10-15år tillbaka och förlängningsrör har används flitigt utan att knäcka vare sig hylsa eller spärrskaft.
Knäckte en övergång(ampro) 3/4-1/2 när jag drog grova insextappar


Kan det vara då att förr var det dålig kvalite på Biltemagrejer och det minns många än.
Påstår inte att allt är bra nu heller men att det blivit mycket mycket bättre.

Varit uppe i nån tråd innan att typ alla fasta verktyg bra där :mrgreen:
Har en 1/2sats med som är ca 30år där spärrskaftet gick sönder men fick ett nytt(10års garanti)
De ingick förlängningsrör till spärrskaftet som ny

Avatar Fallback

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Avslutat-02  
#566596 Jag för min del använder nästan bara Biltemas verktyg i traktorn,,,, hade Jula grejer tidigare, men de kan jag vara utan, klart att det finns bättre och dyrare grejer även där men de vågar jag inte ha i traktorn...

Avatar Fallback

Re: Bästa 3/4 hylsnyckel satsen?

Ent  
#566684 Köpte BT 3/4 https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000028426 för några år sedan. Kostade runt en tusing då, samma nu. Dyrare än Julas dåvarande variant men känns och ser ut dubbelt så bra. Funkat bra hittills, rekommenderas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).