Verkstan

Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

67 inlägg 27319 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

tallen100  
Williamm skrev:Iden med dieselvärmare är att undvika kallstarter.
Så det det enda relevanta och det jag frågade efter är hur lång tid en 2l fyra behöver för att bli lagom varm men den typen av värmare.

Cupévärmen är bara en bonus.

Tja det beror förstås på vad vad du tycker är lagom varm?
Jag tycker det räcker när rutorna är isfria och kupén inte är kall för då har kylvattnet värmt upp motorn tillräckligt också.
Så svaret blir det samma, ca 15 minuter räcker normalt om det är varmare än -10.
Och mer än 30 minuter lär nog inte behövas i första taget🤪

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Williamm  
#905726Nu hänger jag med, tänkte inte på att värmen i cupén visar på hu varm motorn hunnit bli... Ursäkta att jag skrev lite otrevligt.

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
Så det det enda relevanta och det jag frågade efter är hur lång tid en 2l fyra behöver för att bli lagom varm men den typen av värmare.

Jag tycker det räcker när rutorna är isfria och kupén inte är kall för då har kylvattnet värmt upp motorn tillräckligt också.
Så svaret blir det samma, ca 15 minuter räcker normalt om det är varmare än -10.

Man kan förstås vara lite snål mot sig själv och skita i att köra fläkten..😛

tallen100  
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:

Man kan förstås vara lite snål mot sig själv och skita i att köra fläkten..😛

Så kan man göra🤣

Bra att ha i åtanke är att dieselvärmaren gör av med mycket ström, tror det rekommenderas att man ska köra dubbelt så länge som värmaren gått för att det ska hinna ladda upp batteriet igen 🤔
Så att tex köra värmaren 30 min och sen köra bilen 15 min är dåligt I längden, då behöver man sätta på laddaren lite då och då.

Användarvisningsbild

Williamm  
tallen100 skrev: Så kan man göra🤣

Bra att ha i åtanke är att dieselvärmaren gör av med mycket ström, tror det rekommenderas att man ska köra dubbelt så länge som värmaren gått för att det ska hinna ladda upp batteriet igen 🤔
Så att tex köra värmaren 30 min och sen köra bilen 15 min är dåligt I längden, då behöver man sätta på laddaren lite då och då.

Det där har jag stött på men inte tänkt på varför.
Högg en gång 5min från kollegans hem och han körde värmaren 30min och sen startade bilen inte på kvällen...

Användarvisningsbild

anersimyra  
#905736vissa arbetsdagar blir det såpass många förflyttningar med bilen att man även måste köra motorn samtidigt med värmaren för att batteriet inte ska storkna..😕

jannee  
#905744När det gäller dieselvärmare kan misstagen bli ordentligt kylslagna 😀 .
När det var kallare än - 20 grader ute stängde jag ALDRIG av lastbilen när jag sov, motorn fick gå på tomgång medans dieselvärmaren höll hytten varm.
Dagens moderna lastbilsmotorer är så effektiva att de avger så pass lite spillvärme att de med svårighet orkar hålla hytten varm när det blir ordentligt kallt - även under färd - ännu sämre på tomgång, motorn blir så kall att tempgivaren inte ens ger något utslag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).