Verkstan

Gengas

57 inlĂ€gg 33228 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul

Re: Gengas

Engelthon  
#811458Denna trĂ„d hade jag missat😊
Innom denna schanger har man svart bÀlte, men bara inom industriela anlÀggningar.

Har sjÀlv suttit och fundera över att ha en egen gengas apparat hemma.

NÄgra SIDA jobb som jag var pÄ köpte det gengasaggregat frÄn dessa.

https://www.ankurscientific.com/why-ankur-gasifiers.html
https://www.powermaxgasifiers.com/wap/

Ankur aggregaten var riktigt bra bara trycka pÄ en knapp sÄ starta allt av sig sjÀlv. Powemax kinesiskt sÄ man fÄr vad man betalar för. Inte lika bra som Ankur men funkade bra och var mer handpÄlÀggning för att köra dem.

Men el fick vi 😊

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
AnvÀndarvisningsbild

JLivingstonSG  
#811464--------------
Finns det verkligen ingen apparat man kan ha hemma
som gör ved till flytande brÀnsle ?

MagI
---------

Engelthon  
#811466Enkelt svar pĂ„ din frĂ„ga Ă€r nja 😂

För det första vad Àr det för brÀnsle du tÀnker pÄ och vad ska det anvÀndas till?

AnvÀndarvisningsbild

JLivingstonSG  
#811467---------------
Jag vill omvandla min gratis egna ved till en mer koncentrerad form som sedan kan anvÀndas till fordonsbrÀnsle.
Det bÀst hade varit en typ av brÀnsle som kan anvÀndas i en bensindriven bil.
https://en.wikipedia.org/wiki/Biomass_to_liquid

Finns det en maskin för hemmabruk?

Vilket flytande brÀnsle Àr lÀttast att fÄ frÄn ved?

MagI
-------

Engelthon  
#811469Ja det Àr inte enkelt om inte pÄ grÀnsen till omöjligt.

Jag ska förklara.

Först tar vi trÀdets kemi. 45% cellulosa, 23% socker arter (hexoser, pentoser) 29% lignin och 3% extrativÀmnen. Nu Àr det sÄ att olika trÀd har olika kemiska sammansÀttning vilket komplicerar det hela.

Cellulosa Àr Àven det socker som kan omvandlas till glykomaner. Men det Àr en annan historia.

Den enklaste sÀttet att framstÀlla ved till flytande Àr genom pyrolys. I en pyrolys har du tre stadier dÀr första stadiet Àr att du fÄr kol och syntesgas. NÀr man ökar temperaturen kommer gasfasen att öka och kolfasen att minska dÀr av kondenserar man gasen och fÄr ut en pyrolys olja.

Denna olja Àr i stort sÀtt trÀtjÀra eller vÀldigt lik. VÀrmevÀrdet Àr ca 16-18MJ, 20-30%vatten, syrehalten kring 20%, pH 2-3 lagringsbarher nÄgon dag. SÄ man mÄste hÄlla oljan varm och i stÀndig rörelse.

Att raffinerade denna oljan till nÄgot som kan anvÀndas i en motor Àr intill omöjligt. Jag har testat.

Men det finns andra sÀtt men inget man kan göra hemma och gratis blir det alldrig.

Problemet med att göra ved till diesel Àr den oerhört komplexa kemin i trÀdet.

Som exempel, Det Àr endast 2 max 3% av trÀdet som kan bli tallolja. Och av den 60% talldisel. Du fÄr Àven ut tallolja av gran med Ànnu lÀgre utbyte och björk dÀr man inte fÄr en kvalite som kan anvÀndas till drivmedel utan eldas i oljepannor.

AnvÀndarvisningsbild

JLivingstonSG  
#811470-------------------------
Det finns inte enzymer som kan bryta ner mald ved till nÄgot som sedan kan jÀsa för att generera metanol?
Tex enzymer som bryter ner mald ved till socker som sedan kan jÀsas till typ sprit ?
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 8822010116

MagI
-----------

Engelthon  
Det finns inte enzymer som kan bryta ner mald ved till nÄgot som sedan kan jÀsa för att generera metanol?
Tex enzymer som bryter ner mald ved till socker som sedan kan jÀsas till typ sprit ?
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 8822010116

Det Àr fullt möjligt. Det finns olika sÀtt hur man löser detta men det Àr ingen enkel process.
Först mÄste du koka flisen/spÄnet i kemiskvÀtska som SO2, HSO3, NH3 eller liknande för att delignifiera och hyrolysera ut sockret och ligninet. DÀr efter beroende pÄ förbehandling kan du bryta ner cellulosa till socker med enzymer.

Det sista steget Àr dÄ fermentering. Beroende pÄ trÀdslag sÄ Àr gran bÀst och lövtrÀd sÀmst. Det beror pÄ att lövtrÀd har mestadels pentoser alltsÄ xylitol vilket Àr svÄromvandlad till etanol.

Gran har mest hexoser alltsÄ vanligt socker som vi har pÄ bordet och dÄ kan man anvÀnda vanlig bagerijÀst som du köper pÄ affÀren.

Sedan blir fementering precis lika som vanlig hembrÀnning. Men det stora problemet Àr att det Àr stÀngt förbjudet i Sverige.

NĂ„ vĂ€l det skiter vi i och tĂ€nker pĂ„ miljön i stĂ€llet. Vi rĂ€ddar planeten hĂ€r sĂ„ sĂ„dant tjafs har vi inte tid med. 😂

SjÀlva mÀsken kan stÄ mellan 24-48tim dÄ den Àr rÀtt socker fattig. Du fÄr dÄ en alkoholhalt pÄ 3% i mÀsken som du sedan kan destillera vilket mÄste göras i fem steg dÀr sista steget göra tillsammans med bensin utan etanol i. Detta för att du ska fÄ 99% alkoholhalt som sedan kan anvÀndas som drivmedel.

Lite beroende pÄ utrustning, genetik i enzymer, kemi, trÀdslag och vald process. FÄr du ut mellan 100 till 240liter obs! 96% etanol.

Utöver det kommer du ha endel lignin ca 300kg, 200kg drank, 10m3 vatten, etc. Som mÄste tasomhand. Ligninet kan du elda och dranken funkar bra till grismat eller elda det oxÄ.

Jag skulle tro att du hamnar pÄ en produktionskostnad utan priset pÄ veden kring 10kr litern. Industriellt ligger den pÄ 6kr och dÄ producerar man 20.000m3 per Är.

Bosse1  
#852998FrĂ„gade GPT-4o om gengas 😎

gengas till elektricitet, vikt torr ved till kwh?

För att omvandla torr ved till kWh (kilowattimmar) kan vi anvÀnda en generell uppskattning av energiinnehÄllet i ved. Torr ved har vanligtvis ett energiinnehÄll pÄ cirka 4,0 till 5,0 kWh per kilogram, beroende pÄ trÀslag och fuktinnehÄll.

Om vi tar ett genomsnittligt vÀrde pÄ 4,5 kWh/kg, kan du berÀkna den totala energin i kWh genom att multiplicera vikten av den torra veden (i kg) med energiinnehÄllet:

Energima¹ngd (kWh)=Vikt (kg)×4,5 kWh/kg

Till exempel, om du har 100 kg torr ved:

Energima¹ngd=100 kg×4,5 kWh/kg=450 kWh

Det Àr viktigt att notera att dessa vÀrden kan variera nÄgot beroende pÄ specifika förhÄllanden och trÀslag.

gengas-motor-generator vikt ved till kwh?

För att berÀkna hur mycket energi som kan produceras frÄn ved genom en gengas-motor-generator, behöver vi ta hÀnsyn till flera faktorer, inklusive vedens energiinnehÄll, effektiviteten hos gengasprocessen och motorns effektivitet.

EnergivÀrde av ved: Som nÀmnt tidigare har torr ved ett energiinnehÄll pÄ cirka 4,0 till 5,0 kWh per kilogram. Vi kan anvÀnda ett genomsnittligt vÀrde pÄ 4,5 kWh/kg.

Gengasprocessens effektivitet: Gengasproduktion frÄn ved Àr inte 100% effektiv. Vanligtvis kan man rÀkna med en effektivitet pÄ omkring 70-80% för att omvandla ved till gengas.

Motor-generatorns effektivitet: NÀr gengasen anvÀnds i en motor-generator kan effektiviteten vara runt 30-40%.

För att berÀkna den totala mÀngden elektricitet som kan produceras frÄn en viss mÀngd ved, kan vi anvÀnda följande formel:

Energima¹ngd (kWh)=Vikt (kg)×Energiva¹rde (kWh/kg)×Gengasprocessens effektivitet×Motor-generatorns effektivitet

Om vi tar ett exempel med 100 kg torr ved:

EnergivÀrde: 4,5 kWh/kg
Gengasprocessens effektivitet: 0,75 (75%)
Motor-generatorns effektivitet: 0,35 (35%)

BerÀkningen blir:

Energima¹ngd=100 kg×4,5 kWh/kg×0,75×0,35

Energima¹ngd=100×4,5×0,75×0,35≈49,69 kWh

SÄ, frÄn 100 kg torr ved kan du förvÀnta dig att producera ungefÀr 49,69 kWh elektricitet genom en gengas-motor-generator, beroende pÄ de specifika effektivitetstalen.

Hur lÄngt kommer man pÄ 1m3 björkved om jag laddar min tesla med ovanstÄende exempel?

För att berÀkna hur lÄngt du kan köra din Tesla med elektricitet som produceras frÄn 1 m³ björkved, behöver vi först veta hur mycket energi som finns i 1 m³ björkved och sedan hur mycket energi din Tesla förbrukar per kilometer.
Steg 1: BerÀkna energin i 1 m³ björkved

Björkved har ett energiinnehÄll pÄ cirka 4,0 till 5,0 kWh per kg. För att omvandla m³ till kg, kan vi anvÀnda en ungefÀrlig densitet för björkved, som Àr cirka 500 kg/m³ (detta kan variera nÄgot beroende pÄ fuktinnehÄll och andra faktorer).

SÄ, 1 m³ björkved vÀger ungefÀr 500 kg.

Energin i 1 m³ björkved blir dÄ:

Energima¹ngd (kWh)=500 kg×4,5 kWh/kg=2250 kWh
Steg 2: BerÀkna den tillgÀngliga energin efter gengasprocessen och motorn

AnvÀnder vi de tidigare antagna effektivitetstalen (75% för gengasprocessen och 35% för motor-generatorn):

Tillga¹nglig energi=2250 kWh×0,75×0,35

Tillga¹nglig energi≈2250×0,75×0,35≈196.88 kWh
Steg 3: BerÀkna hur lÄngt en Tesla kan köra med denna energi

En Tesla Model 3, till exempel, har en energiförbrukning pÄ cirka 15-20 kWh per 100 km, beroende pÄ körförhÄllanden och körstil. LÄt oss anvÀnda ett genomsnitt pÄ 18 kWh/100 km.

För att berÀkna hur lÄngt du kan köra:

Ko¹rstra¹cka (km)=Energifo¹rbrukning (kWh/100 km)Tillga¹nglig energi (kWh)​×100

Ko¹rstra¹cka=18 kWh/100 km196.88 kWh​×100≈1093.78 km
Sammanfattning

Med 1 m³ björkved kan du, efter att ha producerat elektricitet genom en gengas-motor-generator, förvÀntas köra ungefÀr 1094 km med en Tesla, beroende pÄ de specifika effektivitetstalen och energiförbrukningen.

kan jag anvÀnda typ sprida denna information?

Ja, du kan absolut sprida denna information! Det kan vara vÀrdefullt för andra som Àr intresserade av förnybar energi, vedeldning och hur man kan anvÀnda biomassa för att producera elektricitet. Om du delar informationen, kan det hjÀlpa andra att förstÄ potentialen i att anvÀnda ved som en energikÀlla och hur mycket energi som kan genereras frÄn olika typer av ved.

TÀnk pÄ att det alltid Àr bra att ange kÀllor och vara tydlig med att de angivna siffrorna Àr uppskattningar som kan variera beroende pÄ specifika förhÄllanden, sÄsom vedens fuktinnehÄll, effektiviteten hos gengasprocessen och motorn, samt bilens energiförbrukning.

tack för info du Àr ju supersnabb i tanken hehe

Tack sÄ mycket! Jag Àr glad att jag kunde hjÀlpa till. Om du har fler frÄgor eller behöver mer information, tveka inte att frÄga!

AnvÀndarvisningsbild

Vedproducent  
#852999En modern gengaspanna fÄr ut lika mÄnga Kwh el som kg med ved/flis. Plus vÀrmen. Bifogar ett exempel pÄ en sÄn panna. https://anlaggningsvarlden.se/gengaspan ... me-och-el/

Bosse1  
Vedproducent skrev:En modern gengaspanna fÄr ut lika mÄnga Kwh el som kg med ved/flis. Plus vÀrmen. Bifogar ett exempel pÄ en sÄn panna. https://anlaggningsvarlden.se/gengaspan ... me-och-el/

Bra grejjer det dĂ€r 👍

Bosse1  
#853002OOps testade igen đŸ€ 

Det finska kraftverket Volter producerar 40 kilowatt el och 100 kilowatt varmvatten med endast 40 kilo trÀflis. Mindre hyresfastigheter, lantbruk eller företag kan dÀrmed bli sjÀlvförsörjande pÄ el och varmvatten. FrÄga: hur lÀngt kommer jag pÄ 1m3 björkved om jag laddar min tesla med detta kraftverk?

För att rÀkna ut hur lÄngt du kan köra din Tesla med elen som produceras av det finska kraftverket Volter, behöver vi veta hur mycket energi som finns i 1 m³ björkved och hur mycket energi Tesla behöver för att köra en viss strÀcka.

EnergiinnehÄll i björkved: Björkved har ett energiinnehÄll pÄ ungefÀr 4,2 kWh per kg. Densiteten för björkved Àr cirka 600 kg/m³, vilket innebÀr att 1 m³ björkved innehÄller ungefÀr:
600kg/m³×4,2kWh/kg=2520kWh

Elproduktion frÄn Volter: Kraftverket producerar 40 kW el. Om vi antar att det körs kontinuerligt under en timme, producerar det:
40kW×1timme=40kWh

KörstrÀcka för Tesla: En Tesla Model 3, till exempel, har en energiförbrukning pÄ cirka 15-20 kWh per 100 km. LÄt oss anvÀnda 20 kWh/100 km för att vara konservativa. Det innebÀr att med 40 kWh kan du köra:
20kWh/100 km40kWh​=200km

Totalt avstÄnd med 1 m³ björkved: Om 1 m³ björkved ger 2520 kWh, kan du köra:
20kWh/100 km2520kWh​=12600km

SÄ, om du laddar din Tesla med el frÄn 1 m³ björkved, kan du köra ungefÀr 12 600 km, förutsatt att all energi anvÀnds för att ladda bilen och att förbrukningen Àr 20 kWh per 100 km.

vad vÀger 1m3 fast torr björkved

Densiteten för fast torr björkved ligger vanligtvis mellan 500 och 700 kg/m³, beroende pÄ faktorer som fuktinnehÄll och trÀets specifika egenskaper. För att ge ett mer exakt svar kan vi anvÀnda ett genomsnittligt vÀrde:

Genomsnittlig densitet: Cirka 600 kg/mÂł.

SÄ, 1 m³ fast torr björkved vÀger ungefÀr 600 kg.

HMM laddade nog vĂ€rmen Ă„cksĂ„ đŸ€Ł

Axl  
#853102https://www.glock-ecotech.com/en/GLOCK-CHP Dom hÀr verkar ha en lite mindre variant

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).