Verkstan

Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

67 inlägg 27320 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

hfab  
Williamm skrev:Flexislangen till ljuddämparen för värmaren är också av, går det att köra utan tills vidare?

Gör inte det om du inte är helt säker på att inget kan ta eld.
Det är riktigt varma avgaser!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Williamm  
Tralsmo skrev:Vi har ju kört me värmare på maskinerna i många år.
Aldrig att glödstiftet krånglat.
De är inte riktigt detsamma som på en bil om ja fattat rätt.
Hursomhelst så är de ju så om felkoden säger så.

Vi har som regel försökt att köra värmaren frekvent på sommaren ochså.
Dom behöver gå me jämna mellanrum.
Problemet är bara de att rätt va de ä så är de höst å ingen har tänkt på värmaren.

Dom äldre är rätt enkla å laga om man har verkstadshandbok.

Den ja visar på bilderna är ju en nyare variant å är heller inte svåra att laga om man har datorprogram å felsöka me.
De går ju å trixa med en säkring för å nolla felkoder på dom här men de funkar bara till en viss gräns sen är de dator som gäller-

Ja har tre bilar me värmare å den vita chitbilen (transporten) har den alltid funkat på.
Dom andra 2 som är äldre funkar ibland men där sitter ju värmaren så dumt till så där har ja aldrig krånglat me de.

Helt klart är att på en skogsmaskin som ska producera 8 timmar per dag är de värt varenda krona att värmaren funkar.

På en bil kan man ju ta till fritiden å sätta den på eluttag (om man har råd).

Värmaren är lätt att komma åt och den bilen har ingen elvärme. Så jag tar nog isär den och kollar lite.

550  
#861646Verkar vara klockan och P som man ska hålla in på ditt tidur för att se felkoderna. Hittade en gammal manual men vet inte om den passar din...

Användarvisningsbild

Williamm  
550 skrev:Verkar vara klockan och P som man ska hålla in på ditt tidur för att se felkoderna. Hittade en gammal manual men vet inte om den passar din...

Tack, ska testa det.

Bilen är en 02a, brännaren är troligen monterad när den var ny.

Tralsmo  
Williamm skrev:

Problemet är bara de att rätt va de ä så är de höst å ingen har tänkt på värmaren.

Den ja visar på bilderna är ju en nyare variant å är heller inte svåra att laga om man har datorprogram å felsöka me.
De går ju å trixa med en säkring för å nolla felkoder på dom här men de funkar bara till en viss gräns sen är de dator som gäller-

Ja har tre bilar me värmare å den vita chitbilen (transporten) har den alltid funkat på.
Dom andra 2 som är äldre funkar ibland men där sitter ju värmaren så dumt till så där har ja aldrig krånglat me de.

Helt klart är att på en skogsmaskin som ska producera 8 timmar per dag är de värt varenda krona att värmaren funkar.

Värmaren är lätt att komma åt och den bilen har ingen elvärme. Så jag tar nog isär den och kollar lite.

Njaaa,, min kommentar va inte menad att du skulle låta bli å laga den. De va bara en generell kommentar om hur ja ser på saken.

Hoppas du får igång den.

jannee  
#861716Har brännaren inte nyttjats på flera år kan det vara många småfel, oxid är inte alls ovanligt.
Finns möjlighet, plocka isär, rengör för att senare försöka återstarta.
Risken är nämligen den att om nu glödstiftet är paj och du byter detta så kan displayen senare visar på ytterligare fel.

Användarvisningsbild

Williamm  
Tralsmo skrev:
Williamm skrev:

Njaaa,, min kommentar va inte menad att du skulle låta bli å laga den. De va bara en generell kommentar om hur ja ser på saken.

Hoppas du får igång den.

Jag tolkade inte direkt som att jag skulle låta bli, förklarade bara varför jag tyckte det var värt besväret. Kanske lite onödigt..

Skotaren jag kör ger kod F52, jag kanske försöker fixa den också om jag får mersmak...

jannee skrev:Har brännaren inte nyttjats på flera år kan det vara många småfel, oxid är inte alls ovanligt.
Finns möjlighet, plocka isär, rengör för att senare försöka återstarta.
Risken är nämligen den att om nu glödstiftet är paj och du byter detta så kan displayen senare visar på ytterligare fel.

Ja, jag testar nog att bara ta isär, rengöra och sätta ihop med nya packningar först och ser om det hjälper typ.

Det är lätt att komma åt. Så det är vall bara att koppla ihop vattenledningarna och plugga bränsleslangen så kan jag ta ur den och fixa på bänken och köra bilen ändå?

Användarvisningsbild

Williamm  
#905641Det har inte blivit av att fixa värmaren på ivecon.
Men jag har fungerande värme med fjär på Amaroken.

Den är inställd på att gå 30min från fabrik. Men jag har börjat undra hur länge behöver den gå när det är 0, -5, -10, -15 grader? Det bör ju variera, men det står inget om det i instruktionsboken.

Tralsmo  
Williamm skrev:Det har inte blivit av att fixa värmaren på ivecon.

Den är inställd på att gå 30min från fabrik. Men jag har börjat undra hur länge behöver den gå när det är 0, -5, -10, -15 grader? Det bör ju variera, men det står inget om det i instruktionsboken.

På min vita chitbil (vw transport) startade ja en timme innan å de funkade.

På skogsmaskinerna har ja 1.5 timme för säkerhetsskull.

jannee  
#905661Sikna scitbilar ni har 😀
På våran Audi ställer vi in klockslaget vi ska nyttja bilen sedan sköter värmaren resten.
Men på Volvon frugan hade innan Audin kunde hon göra detsamma, dock kunde värmaren suga ur batteriet, så bilen kunde vara varm men vid startförsök bara klickade det.
En del batterier har numera nämligen förmågan att ENDAST hålla garantitiden ut.

Tralsmo  
#905663Joo då,, de går å ställa på klocka i alla värmare.

Men när man inte vet när de är dags å dra igång så är de nemt me fjärrkontroll.
Då kan man sätta på innan man drar på kaffet å dricka de i lugn å ro å komma ut te en varm bil när de är dags.

För mig så tar de minst en timma innan ja sitter i bilen när ja väl fått arslet ur sängen.

tallen100  
Williamm skrev:Det har inte blivit av att fixa värmaren på ivecon.

Skulle inte tro den behöver gå mer än 15 minuter när det är varmare än -10 för att få rutorna isfria.
Längre än 30 minuter lär nog inte behövas i första taget...

Användarvisningsbild

anersimyra  
#905717Ca 15 minuter brukar som sagt räcka vid ca 10 minus och efter 30 minuter är kupén behagligt varm. Vid + - 0 och 30 minuter så måste man vädra ur bastuvärmen innan det går att vistas i bilen..🥵

Användarvisningsbild

Williamm  
#905719Iden med dieselvärmare är att undvika kallstarter.
Så det det enda relevanta och det jag frågade efter är hur lång tid en 2l fyra behöver för att bli lagom varm men den typen av värmare.

Cupévärmen är bara en bonus.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#905721Vid 0 grader har en personbilsmotor typiskt nått en motortemperatur på ca 30-40 plusgrader efter 30 minuters drift.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).