Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 102453 visningar 41 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

toker72  
totte skrev:48.00 är lite svår att tända, jämfört med många andra elektroder, i synnerhet att tända om när den är använd en bit. Men däremot är den inte alls svår att svetsa med när man väl fått futt på den, enligt min ringa erfarenhet.

48.00 är en bra allround tråd går bra i alla lägen utom fallande och har dessutom bra hållbarhet sen finns den ju att köpa överallt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Williamm  
#756505När jag får möjlighet att svetsa ett helt paket special på raken så kan jag lära mig hur den pinnen är. Alla säger ju den är bäst.

Användarvisningsbild

toker72  
#756538Har provat den för många år sen och dom som provade var visserligen vana vid 48.00 men samtliga tyckte det var en riktigt skit elektrod så alla gillar den i alla fall inte.

Användarvisningsbild

Williamm  
#799878Ni som kan svetsar..

Hittade denna på tippen, ca30kg och röd...

Vad är den för någon svets? Trasformator borde vara DC-svets som jag minns rätt i alla fall.

Kablarna är dåliga och den har ingen handske, annars verkar den vara fin.

Användarvisningsbild

Grålle52  
johan eriksson skrev:Ett bra knep som jag har testat lite nu och knappt vill vara utan är diopterglas, dvs förstoringsglas i svetshjälmen. Vilken skillnad!
Man ser ju vad man gör igen 👍
Finns i olika styrkor.
Tänk på det ni som passerat 40.

Köpte mig det och j-r vilken skillnad. Nu ser jag ju vad jag gör igen. (50+)

tallen100  
Grålle52 skrev:
johan eriksson skrev:Ett bra knep som jag har testat lite nu och knappt vill vara utan är diopterglas, dvs förstoringsglas i svetshjälmen. Vilken skillnad!
Finns i olika styrkor.

Men då går det inte att skylla fula svetsar på skärmen eller synen 😉

Användarvisningsbild

Grålle52  
tallen100 skrev:
Grålle52 skrev:
Finns i olika styrkor.

Men då går det inte att skylla fula svetsar på skärmen eller synen 😉

Nä då får man skylla på materialet etc etc

Användarvisningsbild

JohannesG  
#805578Ett par tips som jag inte vet om de nämnts tidigare.

Om något man svetsar slår sig kan man svetsa på motsatt sida för att det skall böja sig tillbaka.

Om man behöver bygga på material med svetsen och samtidigt bibehålla en given form kan man använda en bit koppar då svetsen inte fäster i detta. Tjockare kopparämne är bättre än tunnare då det bättre leder bort värmen och minskar risken att svetsen smälter genom och på så vis ändå fastnar i kopparen.

Ent  
#805580Fiffigt det där med kopparn👍

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).