Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

2762 inlägg 363623 visningar 94 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Enskede Hydraul

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
Tralsmo skrev:
th skrev:Finns det något NCS-nummer för "kriminalblå"?

Antar att du skojar!

Joo men de gör de nog men namnet kriminalblå har ja hittat på själv.

Anledningen till namnet kriminalblå är ju att om man ser en bil på byavägen i detta estetiska skick å med den färgen så brukar allafall ja kolla upp de lite noggrannare.

Ibland försvinner de ju lite klippare å sågar å diverse annat begärligt runtom i trakterna å då kan de ha synts såna här bilar strax innan.

Själv har ja aldrig tagit nogåt som inte är mitt å dom flesta i området känner till mig å bilen så för min del är de lugnt.
Dessutom köpte ja bilen av en kompis för några år sen så nu hälsar både hans å min bekantskapskrets på mig när jag kör runt i den bilen.

Ja pysslade lite nu me de här i verkstan igen.

Den kriminalblåa som ja köpte på feltema kallas pastellblå å heter i Ral 5024.
Den ja köpte på swedol nu kan ja inte se namnet på men har nr Ral 5002.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

HannuRöj  
Vanligt otur. Näst sista dag att besikta Fiestan och styrservoremmen gick av. Sånt hade jag inte på hyllan så det är bara och pendla med familjebilen till skogen i morgon och
över helgen.

Oklart faktiskt vilket som skett först. Sög remmen slangsyddet med sig eller piskade remmen sönder slanskyddet.

Ganska eksakt ett år sedan byte jag kamremsatsen med cirkulationspump, samt ett och annat tillhörande. Därför misstänker jag slangskyddet, tyg av starkt tråd likt fiskelina.

superdave  
#913502Glatt håller drevhuset takten medans värmeböljan sjunger på sista versen. Således är nästa projekt på väg in i verkstan lagom till väderomslaget 👍

superdave  
#913544Update

Driver bakåt, inget missljud

Driver framåt, missljud

Tappar ur drevolja

Imorgon öppnar jag upp drevhuset så om intresse finns blir det en till uppdatering.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#913567Kommer in småjobbar hela tiden, och det gör gott när man får pyssla i verkstan och släpper jobba i solen

Sellan man får så prydliga kedjor för slipning. Alla var i bra skick och lättslipade. Var
väl 16 kedjor i två lådor. Chefen är svensk, så det möjligens inte märkvärdigt 😇

Skickade den här bilden till kunden som kom med en MS251 som vägrade starta
och frågade om han hade förvarat sin såg tillsammans med kaninerna 🤣
Tog lite tid innan han fattade skämtet. Felet var inte skit, men gammal BilTemabensin 🤮

Meec häcksax som ett gammalt fruntimmer kom med. Man blir ju nästan kräksjuk av Meec, men
eftersom gumman är trevlig och inte vassar i pengar, slipade jag och gjorde ren. Nu kan hon
klippa alla sina åtta meter häck än några år 😀

Användarvisningsbild

Elis76  
JensSkoog skrev:Kommer in småjobbar hela tiden, och det gör gott när man får pyssla i verkstan och släpper jobba i solen
1784370037_t.bakken.jpg

Sellan man får så prydliga kedjor för slipning. Alla var i bra skick och lättslipade. Var
väl 16 kedjor i två lådor. Chefen är svensk, så det möjligens inte märkvärdigt 😇
1784370021_2026.18.07_kaniner_(3).jpg

Tog lite tid innan han fattade skämtet. Felet var inte skit, men gammal BilTemabensin 🤮
1784370006_2026.18.07_(20)_usj.jpg

1784370006_2026.18.07_(21)_usj.jpg

Meec häcksax som ett gammalt fruntimmer kom med. Man blir ju nästan kräksjuk av Meec, men
eftersom gumman är trevlig och inte vassar i pengar, slipade jag och gjorde ren. Nu kan hon

@JensSkoog

Kedjorna som kom i de orange plastlådorna, var der kedjor till en skördare?

Användarvisningsbild

Williamm  
Elis76 skrev:
JensSkoog skrev:Kommer in småjobbar hela tiden, och det gör gott när man får pyssla i verkstan och släpper jobba i solen
1784370037_t.bakken.jpg

@JensSkoog

Kedjorna som kom i de orange plastlådorna, var der kedjor till en skördare?

Jag tycker det ser ut som vanliga motorsågskedjor kedjor.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#913614Det är motorsågskedjor.
Allt från 1/4’, 1,1mm, 64dl till 325, 1,3mm, 67dl.
Ogillar 1/4" kedjor i slipandet. De är så pyssliga, men med varsam hand
blir dom bra, och mycket bättre än amatörfilning 😀

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1784370037_t.bakken.jpg

Aldrig tänkt på att de finns så prydliga förvaringslådor för kedjor innan

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#913624Inte jag heller, men dom verkar vara båda prydliga och praktiska 😀 😀 👍

Användarvisningsbild

Elis76  
#913630Är det någon som vet var man kan köpa kedjelådor såsom på bilden från @JensSkoog?

De verkar ju oerhört praktiska.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#913631Ska fråga Thomas, chefen, som kom med dom.

superdave  
#913633Till dig som gillade.

Om man köper ny drevsats måste alla spel shimsas in, fem olika mått på shims, pris på ett ca 30 spänn och man behöver ju ett gäng...

Jag lägger båtsäsongen 2026 till handlingarna och håller ögonen öppna efter en ersättare. Om någon har en komplett motor Suzuki df50 / Evinrude / Johnson 1999-2010 lång rigg komplett eller bara drevhus, alla typer av skick är intressant, så säg till

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Elis76 skrev:Är det någon som vet var man kan köpa kedjelådor såsom på bilden från @JensSkoog?

De verkar ju oerhört praktiska.

Fick svar från Tomas kl 12 i natt 🤣
Han beställde från www.chainlockerusa.com men det ska visst vara någon i Sverige som säljer dom också.
Enligt han tog det bara fem dagar från han beställde tills dom anlände. Kommer nog till att beställa själv 👍

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#913792Övertryck i styrservon.Var kan felet vara? Ford County 1124.Kan nämna att det sker redan vid start.Alltså kall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).