Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

2683 inlĂ€gg 354617 visningar 94 följer Svara, dela mm...  
Den hÀr trÄden har en sammanfattning pÄ första sidan.
Enskede Hydraul
AnvÀndarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
1777386077_img_9159.jpg
. Lagar strax Echon..😃 men det var ena jĂ€vla rövarpriser pĂ„ reservdelar! Komplett tank kostar 779:- ink moms vilket inte Ă€r alltför blodigt. Men den frĂ€mre bĂ„gen med vĂ€rme gĂ„r pĂ„ 2299:- ink moms vilket Ă€r riktigt rövarblodigt..đŸ€‘đŸ€‘đŸ€‘đŸ™ƒ

Mycket nöjd med 501sx.TĂ€ndspolen verkar inte heller vara varvtalsbegrĂ€nsad 😁 Enda - Ă€r vĂ€l vibrationerna.Men det kanske gĂ„r byta till fjĂ€drar?

Det finns sannolikt inga fjÀdrar som kan ersÀtta gummielementen som Àr inpressade i sÄgkroppen.

Ok.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Bosse1  
JensSkoog skrev:Skulle gĂ€rna sett att den saxen som jag lĂ€mnade nĂ„nstans i skogen hade varit lika lĂ€tt att hitta đŸ€Ł

Fick en kompressor av en kund idag. Han behövde den inte lÀnger, sÄ jag startade upp den.
BlÄ, men INTE BilTema
1777405510_2026.04.28_kompr_(1).jpg

1777405510_2026.04.28_kompr_(6).jpg

1777405511_2026.04.28_kompr_(5).jpg

1777405510_2026.04.28_kompr_(4).jpg

Har nog stÄtt urörd i nÄgra Är, men den levererade luft och jobbade bra lugnt.
NÄgon som vet nÄgot om den?

Är det inte en Nilfisk sĂ„ Ă€r det nog en Fjordtorsk 😉

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
Nu ska vi se om nĂ„gon kan lösa det hĂ€r ”mysteriet.”..đŸ€”đŸ™‚ NĂ€r jag demonterade skyddsplĂ„ten fann jag en “gummiplopp” I Ă€nden till det tomma utrymmet markerat med gult. ”Ploppen” Ă€r inte homogen utan denna har ett hĂ„l in till utrymmet. Just för tillfĂ€llet har jag inget svĂ€rd tillhanda, men det undre smörjhĂ„let pĂ„ svĂ€rdet torde absolut ligga över detta tomma utrymme som uppenbarligen har förbindelse med omgivande luft via ”gummiploppen.”..đŸ€”

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
#910032”Mysteriet” Ă€r pĂ„ sĂ€tt och vist löst, men svaret Ă€r minst sagt ovĂ€ntat och Ă€r om nĂ„got ett Ă€kta mysterium..đŸ€”

AnvÀndarvisningsbild

JensSkoog  
anersimyra skrev:”Mysteriet” Ă€r pĂ„ sĂ€tt och vist löst, men svaret Ă€r minst sagt ovĂ€ntat och Ă€r om nĂ„got ett Ă€kta mysterium..đŸ€”

Ska vi andra ha det dĂ€r som ett mysterium i dagar och nĂ€tter, eller berĂ€ttar du hur det löste sig đŸ€”

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:”Mysteriet” Ă€r pĂ„ sĂ€tt och vist löst, men svaret Ă€r minst sagt ovĂ€ntat och Ă€r om nĂ„got ett Ă€kta mysterium..đŸ€”

Ska vi andra ha det dĂ€r som ett mysterium i dagar och nĂ€tter, eller berĂ€ttar du hur det löste sig đŸ€”

đŸ€Ł svaret Ă€r helt enkelt att ingen tycks veta vad den ihĂ„liga gummipluppen Ă€r till för. Utrymmet i vars Ă€nde den Ă€r monterad ligger under hĂ„let i svĂ€rdet dĂ€r spĂ€nntappen gĂ„r ner. Jag tror för övrigt att tappen inte ens nĂ„r igenom svĂ€rdet. Hur som helst sĂ„ beskrivs inte gummipluppens funktion ens i den utmĂ€rkta verkstadsmanualen sĂ„ dess funktion förblir ett mysterium..đŸ€”

Bosse1  
#910044Luftning av oljetank ? Gummiplutt=backventil? đŸ€”
gummiplupp plutteplupp 😀
Senast redigerad av Bosse1 tor 30 apr 2026, 14:27, redigerad totalt 1 gÄng.

alias  
anersimyra skrev:
1777549916_img_1232.jpg
JensSkoog skrev:

đŸ€Ł svaret Ă€r helt enkelt att ingen tycks veta vad den ihĂ„liga gummipluppen Ă€r till för. Utrymmet i vars Ă€nde den Ă€r monterad ligger under hĂ„let i svĂ€rdet dĂ€r spĂ€nntappen gĂ„r ner. Jag tror för övrigt att tappen inte ens nĂ„r igenom svĂ€rdet. Hur som helst sĂ„ beskrivs inte gummipluppens funktion ens i den utmĂ€rkta verkstadsmanualen sĂ„ dess funktion förblir ett mysterium..đŸ€”

Det Àr inte sÄ att anledningen till att du inte hittar svaret Àr för att du har stÀllt fel frÄga?

Det Àr inte sÄ att gummidelen Àr en reservdel nÄgonstans pÄ sÄgen, sÄ att man bör frÄga sig varför det orange stycket runt gummidelen Àr utformat sÄ att man kan hÄlla reda pÄ gummidetaljen?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
#910046Möjligtvis i den mystiska tomma utrymmet ligger kedjespĂ€nnare pĂ„ nĂ„gon anna modell som har samma sĂ„gkropp. đŸ€”
Helt onödig del den dÀr gummin.

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
Bosse1 skrev:Luftning av oljetank ? Gummiplutt=backventil? đŸ€”
gummiplupp plutteplupp 😀

Nej, oljetankens avluftning finns pÄ motsatt sida.

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
alias skrev:
anersimyra skrev:
1777549916_img_1232.jpg
JensSkoog skrev:

Det Àr inte sÄ att anledningen till att du inte hittar svaret Àr för att du har stÀllt fel frÄga?

Det Àr inte sÄ att gummidelen Àr en reservdel nÄgonstans pÄ sÄgen, sÄ att man bör frÄga sig varför det orange stycket runt gummidelen Àr utformat sÄ att man kan hÄlla reda pÄ gummidetaljen?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Nej, jag har kollat verkstadsmanualen som för övrigt Ă€r extremt vĂ€lgjord och dĂ€r nĂ€mns ingenting om ”pluppen” och Andreas Forsberg som trimmar och mekar Echo Ă„t Mora slipservice har ingen aning om dess funktion.

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
HannuRöj skrev:Möjligtvis i den mystiska tomma utrymmet ligger kedjespĂ€nnare pĂ„ nĂ„gon anna modell som har samma sĂ„gkropp. đŸ€”
Helt onödig del den dÀr gummin.

Jag hĂ„ller med om att ”pluppen” Ă€r helt onödig dĂ„ det inte spelar den minsta roll om det kommer in skrĂ€p i utrymmet dĂ„ utrymmet Ă€r lĂ€tt Ă„tkomligt enbart genom att ta bort svĂ€rdet.

AnvÀndarvisningsbild

crosberg  
#910060Ny tank pĂ„ gammal Klippo đŸ€ 

FÄr se hur det gÄr utan ventilation i tanken. I en framtida Version 2 bör nog locket vÀnda uppÄt i stÀllet, men jag vet inte hur jag dÄ skal montera uttagsventil i botten.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).