Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

2683 inlägg 354625 visningar 94 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

crosberg  
#909663Jag bytar däck på bilen och sen utan framhjul på ser jag att det stickar ut en död kvist upp i från motorrummet. Den sitter riktigt fast och jag måste plocka ut den med verktyg från ovan. Men som tur var ingen synlig skada på kilremmen 😅
Dags att röja skogsvägen!!!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Williamm  
#909762Bytte handbroms wirar på Amaroken.

De nya ser dessutom ut att vara lite förbätrade i konstruktionen

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#909835Fick in en vedmaskinskedja lördags - lite bråttom så jag
lovade ha den färdig mandags morron.

Sågade dårligt, enligt kunden. Har ofta fått in kedjor där en skärtand eller två
saknas, men aldrig sett förut att någon ryttare har kommit bort.
Undrar hur det skett?

Hema  
#909839Är det en brottyta eller är de bara nedslipade.

Den kedjan får väl bytas eller skärtänderna som saknar ryttare, får väl avlägnas de med?

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Hema skrev:Är det en brottyta eller är de bara nedslipade.

Den kedjan får väl bytas eller skärtänderna som saknar ryttare, får väl avlägnas de med?

Det är brottytor 🤬
Måste ha hittat något stål, men hur det gått til anart jag inte.

Tralsmo  
#909883Har faktiskt kört några tankar med min kedjeröjsåg dom senaste dagarna.

Nu tänkte ja göra lite enklare service på den.

Ryggstödet provisorlagade ja för nåt år sen men köpte ett nytt för säkerhetsskull.
De gick ju snart sönder igen så nu monterade ja de nya.

Gasen har inte gått tillbaka riktigt heller i vissa lägen så ja kollade de ochså. Spelar förvisso ingen stor roll på de ja håller på med nu för de pumpas på gasen konstant så den hinner ändå inte ner på tomgång.
Ja plockade bort startapparaten å skyddskåpan på motordelen å såg inget konstigt.
Då plockade ja isär handtaget å såg inget konstigt där heller.

Fy bubblan för å plocka med gashandtaget.
Så många små abbrovinkler, gasvajer å kabel å gummidutter som ska hamna rätt på stjärnhimlen för å få ihop de.
Man tittar sig runt så de inte dyker opp farbröder i vita rockar när man resonerar med sig själv över hur dumt de är konstruerat.
Allafall funkade de när ja äntligen fått.ihop de.

Nääää, några bilder på isärplockat blev de inte. Ja hadde jämn gärning ändå.

Användarvisningsbild

anersimyra  
. Lagar strax Echon..😃 men det var ena jävla rövarpriser på reservdelar! Komplett tank kostar 779:- ink moms vilket inte är alltför blodigt. Men den främre bågen med värme går på 2299:- ink moms vilket är riktigt rövarblodigt..🤑🤑🤑🙃

alias  
anersimyra skrev:
1777386077_img_9159.jpg
. Lagar strax Echon..😃 men det var ena jävla rövarpriser på reservdelar! Komplett tank kostar 779:- ink moms vilket inte är alltför blodigt. Men den främre bågen med värme går på 2299:- ink moms vilket är riktigt rövarblodigt..🤑🤑🤑🙃

Vad har man gjort om man behöver byta både tank och främre handtagsbåge samtidigt?

MVH
Alias

tallen100  
alias skrev:
anersimyra skrev:
1777386077_img_9159.jpg

Vad har man gjort om man behöver byta både tank och främre handtagsbåge samtidigt?

MVH
Alias

Då har man nog kört över sågen 🤪

Användarvisningsbild

anersimyra  
alias skrev:
anersimyra skrev:
1777386077_img_9159.jpg

MVH
Alias

Då har ”man” av ren lättja struntat i att sätta vinschen i en ca 10 meter hög stendöd björk med lite osäker tyngdfördelning. Halva högstubben lutade klart i den tänkta fällriktningen men den undre halvan lutade mot fällriktningen. Planen var att såga ut tills trädet nöp fast sågen och därefter knuffa omkull hela rasket och den delen av planen fungerade precis som planerat..😃 vad som dock inte ingick i planen var att när högstubben gick baköver så bröts fanstyget av stubben. Baköver stod en asp där den övre halvan av högstubben slog i grenverket och brast i flera delar. Och självklart blev sågen träffad av de avbrutna träddelarna som regnade likt manna från skyn. Av skadorna på sågen att döma så hade jag säkert fått hjälmen slagen långt ner över öronen om den träddel som träffade sågen i stället träffat träskallen för dagen..😂 Utöver att själva sågen blev skadad, så blev även det fina Tsumurasvärdet tämligen likt en banan, så ett nytt sådant får jag köpa mig och då kan jag konstatera att dagens förtjänst blev tämligen klen..🤑😝

Användarvisningsbild

anersimyra  
#909941Här ligger då den ”skyldige” och har det gott i solen..🙃 i övrigt inser jag nu när jag ser bilden att jag såklart glömde kroken uppe på högen trots att jag tänkte att nu får jag se till att inte glömma kroken..🙃

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#909953Skulle gärna sett att den saxen som jag lämnade nånstans i skogen hade varit lika lätt att hitta 🤣

Fick en kompressor av en kund idag. Han behövde den inte länger, så jag startade upp den.
Blå, men INTE BilTema

Har nog stått urörd i några år, men den levererade luft och jobbade bra lugnt.
Någon som vet något om den?

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
1777386077_img_9159.jpg

Mycket nöjd med 501sx.Tändspolen verkar inte heller vara varvtalsbegränsad 😁 Enda - är väl vibrationerna.Men det kanske går byta till fjädrar?

Användarvisningsbild

Williamm  
JensSkoog skrev:Skulle gärna sett att den saxen som jag lämnade nånstans i skogen hade varit lika lätt att hitta 🤣

Fick en kompressor av en kund idag. Han behövde den inte länger, så jag startade upp den.
Blå, men INTE BilTema
1777405510_2026.04.28_kompr_(1).jpg

1777405510_2026.04.28_kompr_(6).jpg

1777405511_2026.04.28_kompr_(5).jpg

1777405510_2026.04.28_kompr_(4).jpg

Har nog stått urörd i några år, men den levererade luft och jobbade bra lugnt.
Någon som vet något om den?

Det kan vara en ABAC såldes av järnhandlarna och Gelins kgk tror jag.
Bra grejer, Italienarna kan små kompressorer. Tror Atlas Copco köpte sina minsta modeller från dem och brandade om.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
1777386077_img_9159.jpg

Mycket nöjd med 501sx.Tändspolen verkar inte heller vara varvtalsbegränsad 😁 Enda - är väl vibrationerna.Men det kanske går byta till fjädrar?

Det finns sannolikt inga fjädrar som kan ersätta gummielementen som är inpressade i sågkroppen.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).