lör 18 apr 2026, 16:16#909397De här är ju min Arsenal i vinkelslipväg.
Har aldrig använt större i modern tid.
Körde dom där riktigt stora imin ungdom (70tal).
Ja är inte så förtjust i boch normalt men dom här vinkelsliparna är betydligt bättre än dewalten (som ja gillar i allt annat).
Har bränt upp några stycken genom åren å den starkaste va en kress. Den va bra men höll dåligt.
Köpte en lågvarvig boch (dyr) me varvtalsreglering för ett antal år sen, där rök växeln efter bara några timmar.
Dom här har ja gett runt 500 till 700 plus moms för.
Brukar köpa på mig när dom är på kampanj.
Kablarna som följer tycker ja framförallt på boch är långa å av bra kvalitet men de är klart att efter idog användning så brukar dom lea av intill maskinen.
Edit: bilden va de ju me.
Verkstan
Vad gör ni i verkstan ?
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

lör 18 apr 2026, 16:28#909399Jag har en 1800w aeg med 180skiva och han jag fixar maskiner åt har en flex på 2200w med 230 skiva. Dem är bra för att kapa till material, men precision blir lidande.
Så det slutar med att nästa allt görs med mindre slip.
Jag tror bosch har börjat med sämre sladdar nyligen.
Och de är rätt så bra på att tillhandahålla delar har jag märkt, så du kanske kan fixa växeln på din.
Jag har i alla fall fått mersmak, så en beg Metabo på1700w är påväg.
Så det slutar med att nästa allt görs med mindre slip.
Jag tror bosch har börjat med sämre sladdar nyligen.
Och de är rätt så bra på att tillhandahålla delar har jag märkt, så du kanske kan fixa växeln på din.
Jag har i alla fall fått mersmak, så en beg Metabo på1700w är påväg.
Midnattsmekaniker.
lör 18 apr 2026, 16:44#909401
De är samma.
Ja har övergett dom dyra sliparna.
Dom här billigare små duger gott till mig.
Numera försöker ja å få andra å svetsa å slipa.
Renoverade några skopor till grävarna för några år sen å då rök de en slip (eller om de va2).
Gubben som ja brukar leja till har passerat 80 å nu fick ja reda på häromdan att han fått en stroke men fortfarande är i verkstaden.
Har börjat bli mer försiktig nu när ja använder grejorna.
Har gjort iordning en väg me traktorgrävaren nu några dagar.
Ligger ordentligt me talltimmervältor där efter avverkning av frötallar å sist gnällde timmerbilschafören på vägen.
Fick byta en knepig slang under hytten på grävaren å då kom de förmodligen in chit för skoplåsen krånglade.
Tappade både skopan å rotatorn men fusklagade så nu är de krångligt å byta skopa.
Just nu är de fokus på å skota vlndfälle så de kommer med på kontraktet men de blir en annan tråd.
Williamm skrev:Såg bilden nu. Det ser ut att vara samma som min lilla bosch.
De är samma.
Ja har övergett dom dyra sliparna.
Dom här billigare små duger gott till mig.
Numera försöker ja å få andra å svetsa å slipa.
Renoverade några skopor till grävarna för några år sen å då rök de en slip (eller om de va2).
Gubben som ja brukar leja till har passerat 80 å nu fick ja reda på häromdan att han fått en stroke men fortfarande är i verkstaden.
Har börjat bli mer försiktig nu när ja använder grejorna.
Har gjort iordning en väg me traktorgrävaren nu några dagar.
Ligger ordentligt me talltimmervältor där efter avverkning av frötallar å sist gnällde timmerbilschafören på vägen.
Fick byta en knepig slang under hytten på grävaren å då kom de förmodligen in chit för skoplåsen krånglade.
Tappade både skopan å rotatorn men fusklagade så nu är de krångligt å byta skopa.
Just nu är de fokus på å skota vlndfälle så de kommer med på kontraktet men de blir en annan tråd.
lör 18 apr 2026, 17:06#909402Angående delar till boch så har ja köpt på Carlssons i Växjö men de är många år sen nu.
Dom fixade de mesta på stört.
Ni som åker dit, finns dom kvar eller är dom konverterade till nåt annat?
Frekventerade ju Växjö varje vecka på den tiden ja va på resande fot.
Nu blir de ju Värnamo för de mesta.
Dom fixade de mesta på stört.
Ni som åker dit, finns dom kvar eller är dom konverterade till nåt annat?
Frekventerade ju Växjö varje vecka på den tiden ja va på resande fot.
Nu blir de ju Värnamo för de mesta.
sön 19 apr 2026, 08:29#909425Angående vinkelslipar/rondeller så finns det ibland fynd på loppisar
iom att de som har loppisarna ofta inte vet om de fungerar eller ens vad det är
så kan de vanligtvis inte sätta pris på dem heller.
Jag har köpt ett antal större äldre rondeller för kring 70kr/st tidigare och så när jag
monterade tiltmellandel på grävaren och fick kapa i 50mm tjock stål ganska mkt
så brann det ett par rondeller och lyckligtvis var det de billigaste som for.
Kanske ett tips inför loppissäsongen.
Jag har köpt ett antal större äldre rondeller för kring 70kr/st tidigare och så när jag
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
sön 19 apr 2026, 08:50#909426
Riktigt bra tips!
Ibland kan det ju gå åt några vinkelslipar vid ett projekt.
Slurfi skrev:Angående vinkelslipar/rondeller så finns det ibland fynd på loppisar
Riktigt bra tips!
Ibland kan det ju gå åt några vinkelslipar vid ett projekt.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
sön 19 apr 2026, 11:33#909432Några gånger undrar jag hur vedhuggare får gjort något als 🤣
Fick in en hög med kedjor nu i veckan, odh de här är från två
olika kunder som kom med bara en kedja var sig.
Blir ju aldrig riktigt bra, men för folk som sågar med
sådana, komme kedjorna till att kännas kanon. 😀
Fick in en hög med kedjor nu i veckan, odh de här är från två
olika kunder som kom med bara en kedja var sig.
Blir ju aldrig riktigt bra, men för folk som sågar med
sådana, komme kedjorna till att kännas kanon. 😀
Jack of all trades, master of none!
sön 19 apr 2026, 15:31#909444Testade nya svetshjälmen och passade på att forska på inställningarna på mig:svetsen för lite grövre material.
Har en 0,8mm gaslös 7016 tråd i den (ska motsvara orlekon special)
Hamnade på 19volt och 4,5m/min
Jag tycker det blev skapligt.
Har en 0,8mm gaslös 7016 tråd i den (ska motsvara orlekon special)
Hamnade på 19volt och 4,5m/min
Jag tycker det blev skapligt.
Midnattsmekaniker.
mån 20 apr 2026, 06:40#909464
Ytterligare ett tips angående vinkelslipar. Om man använder 125 mm-kapskivor, så säljer Jula (åtminstone i Västerås) 1 mm tjocka kapskivor i 10-pack, fabrikat Meek för 50 kr (dvs 5 kr/kapskiva). Jag har förut tänkt att så tunna skivor är till för att kapa plåt, men de funkar bra att kapa massivt stål också. Den stora fördelen är att kaptiden minskar och att värmebildningen blir mindre i det man kapar. Nackdelen är att kapskivan inte räcker lika länge som en tjockare, men det går att leva med när de är så billiga.
Slurfi skrev:Angående vinkelslipar/rondeller så finns det ibland fynd på loppisar
Ytterligare ett tips angående vinkelslipar. Om man använder 125 mm-kapskivor, så säljer Jula (åtminstone i Västerås) 1 mm tjocka kapskivor i 10-pack, fabrikat Meek för 50 kr (dvs 5 kr/kapskiva). Jag har förut tänkt att så tunna skivor är till för att kapa plåt, men de funkar bra att kapa massivt stål också. Den stora fördelen är att kaptiden minskar och att värmebildningen blir mindre i det man kapar. Nackdelen är att kapskivan inte räcker lika länge som en tjockare, men det går att leva med när de är så billiga.
mån 20 apr 2026, 07:21#909467
Jajamän, jag brukar köra de tunnare skivorna i batterirondellen så orkar den bättre.
Men man är ju tvungen att ha med sig några extra skivor för de tar fort slut.
Andpers skrev:Ytterligare ett tips angående vinkelslipar. Om man använder 125 mm-kapskivor, så säljer Jula (åtminstone i Västerås) 1 mm tjocka kapskivor i 10-pack, fabrikat Meek för 50 kr (dvs 5 kr/kapskiva). Jag har förut tänkt att så tunna skivor är till för att kapa plåt, men de funkar bra att kapa massivt stål också. Den stora fördelen är att kaptiden minskar och att värmebildningen blir mindre i det man kapar. Nackdelen är att kapskivan inte räcker lika länge som en tjockare, men det går att leva med när de är så billiga.
Jajamän, jag brukar köra de tunnare skivorna i batterirondellen så orkar den bättre.
Men man är ju tvungen att ha med sig några extra skivor för de tar fort slut.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Re: Vad gör ni i verkstan ?
mån 20 apr 2026, 08:30#909470😀 Mycket trevligare med mindre metallmjöl också.
Kanske inte så störande om man gjorde grövre metallarbet i metallverkstan men då man gör lite allt möjligt småreparation i en och samma verkstan är tunnare skivor mycket värt liten merkostnad.
Kanske inte så störande om man gjorde grövre metallarbet i metallverkstan men då man gör lite allt möjligt småreparation i en och samma verkstan är tunnare skivor mycket värt liten merkostnad.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
mån 20 apr 2026, 08:44#909471Ja använder bara dom tunna kapskivorna. De går som regel snabbare så de skiljer kanske inte så mycket om man jämför hur långt man kommer.
Längesen ja köpte kapskivor på biltema men tyckte dom tog slut väldigt fort mot dom ja köpt på Swedol.
Ja köper alltid på kampanj på Swedol.
Köpte 100 1mm skivor av Personverktyg för ett antal år sen. Dom va riktigt bra. Minns inte va dom hette men de va en helt annan look på dom så de va inte bara en påklistrad lapp på samma som alla andra.
Längesen ja köpte kapskivor på biltema men tyckte dom tog slut väldigt fort mot dom ja köpt på Swedol.
Ja köper alltid på kampanj på Swedol.
Köpte 100 1mm skivor av Personverktyg för ett antal år sen. Dom va riktigt bra. Minns inte va dom hette men de va en helt annan look på dom så de va inte bara en påklistrad lapp på samma som alla andra.
mån 20 apr 2026, 18:35#909499Har nästan aldrig kört med tjocka kapskivor. Boch inox 10pack för 170kr brukar jag köpa, tycker de håller bäst i förhållande till pris. Men jag har inte testat så många olika fabrikat.
Har köpt någon enstaka northon extrem, de håller mycket bra men känslan säger att de är för dyra i förhållande ändå. Ska testa 3m cubitron någon gång, de borde finnas en orsak till att de kosta nästan 60kr så jag blir nyfiken.
Använder nästan bara de tjocka 2,2 till att slipa ur rotsömmar. Och 1,6 till när kapen vill vandra.
Har köpt någon enstaka northon extrem, de håller mycket bra men känslan säger att de är för dyra i förhållande ändå. Ska testa 3m cubitron någon gång, de borde finnas en orsak till att de kosta nästan 60kr så jag blir nyfiken.
Använder nästan bara de tjocka 2,2 till att slipa ur rotsömmar. Och 1,6 till när kapen vill vandra.
Midnattsmekaniker.
tor 23 apr 2026, 06:14#909632Pappa klagade över att sågen börjat vibrera mer i handtagen. Hittade inga fel på avvibreringen. Men däremot några fula sprickor i vevhuset. Inte så det orsakar läckage eller drar tjuvluft, men måste ända vara det som är boven. Och det är klart. För några år sedan passerade 5ton traktor över sågen. Tänker mig att detta har något med saken att göra. Så den har hållit bra ändå.
Blev hur som helst till att plocka fram en äldre 550 mark II ur gömmorna som hamnade under ett träd men som troligen gått färre timmar totalt. Plockade motordelen från den då tank, startapparat, och kastskydd var skrot.
Så två defekta sågar blev en fungerande. Lite trögsrartad först, men sedan verkar det som att det är liv i den. Och vibrationerna är borta. 👍
Blev hur som helst till att plocka fram en äldre 550 mark II ur gömmorna som hamnade under ett träd men som troligen gått färre timmar totalt. Plockade motordelen från den då tank, startapparat, och kastskydd var skrot.
Så två defekta sågar blev en fungerande. Lite trögsrartad först, men sedan verkar det som att det är liv i den. Och vibrationerna är borta. 👍
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar