Självvald väg i egen skog
Verkstan
Vad var det senaste ni byggde??

fre 06 dec 2024, 17:41#864223
Blev grannt Åke!
Hade du nog med stenar själv, eller behövde du köpa in material (min minnesbild av dina hemtrakter är att det mesta där är stort nog för att klassas som block och inte stenar)? 😉
Vågar man fråga ungefär vad löpmeterpriset landade på?
MVH
Alias
kärrabol skrev:Det senaste vi byggde var en stenmur / stengärde vid gården. Kul att kunna anlita riktiga stenläggare
Blev grannt Åke!
Hade du nog med stenar själv, eller behövde du köpa in material (min minnesbild av dina hemtrakter är att det mesta där är stort nog för att klassas som block och inte stenar)? 😉
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 06 dec 2024, 17:42#864225
När vi byggde ny kyrkogård på företaget för några år sedan. Så skulle det vara nåt fint trästaket runt om. Men det blev stenmur istället. Har för mig att det inte blev inte mycket dyrare.
Ent skrev:kärrabol skrev:Det senaste vi byggde var en stenmur / stengärde vid gården. Kul att kunna anlita riktiga stenläggare
Det där var fanimig cool! Och att det fortfarande finns folk som behärskar denna teknik 😮
Antar att det kostade multum men om man slår ut det på livslängden så blir kanske inte många kronor per år.
När vi byggde ny kyrkogård på företaget för några år sedan. Så skulle det vara nåt fint trästaket runt om. Men det blev stenmur istället. Har för mig att det inte blev inte mycket dyrare.
fre 06 dec 2024, 18:10#864228
alias skrev:kärrabol skrev:Det senaste vi byggde var en stenmur / stengärde vid gården. Kul att kunna anlita riktiga stenläggare
Blev grannt Åke!
Här finns gott om sten, fick lite över från ett vägbygge i samband med en avverkning
MVH
Alias
fre 06 dec 2024, 20:12#864237Jösses vilken fin mur! Underbart med riktigt hantverk som kommer att glädja flera generationer. Och all heder till dig/er som låter genomföra en sådan investering!! 🙂 👍
fre 06 dec 2024, 23:25#864255 borde underlätta att vara stenrik 😉
Vedmaskin skrev:Ent skrev:kärrabol skrev:Det senaste vi byggde var en stenmur / stengärde vid gården. Kul att kunna anlita riktiga stenläggare
Det där var fanimig cool! Och att det fortfarande finns folk som behärskar denna teknik 😮
Antar att det kostade multum men om man slår ut det på livslängden så blir kanske inte många kronor per år.
lör 07 dec 2024, 07:33#864262Är den stenmuren verkligen professionellt byggd ?
Är stensättningen upplagd från frostfritt djup ?
Om inte så rasar/sätter sig inom 15 till 20 år.
Ser man på de stengärdesgårdar som gjordes på 1800 talet är grunden till dessa på frostfritt djup, ändå har några satt sig, visserligen på 150/200 år .
Dock ser troligtvis de flesta ut som de såg ut när de var nygjorda, förutom då mossan 😀
Är stensättningen upplagd från frostfritt djup ?
Om inte så rasar/sätter sig inom 15 till 20 år.
Ser man på de stengärdesgårdar som gjordes på 1800 talet är grunden till dessa på frostfritt djup, ändå har några satt sig, visserligen på 150/200 år .
Dock ser troligtvis de flesta ut som de såg ut när de var nygjorda, förutom då mossan 😀
lör 07 dec 2024, 08:04#864264Apropå stenmurar så hittade jag en mycket intressant uppsats i ämnet. https://stud.epsilon.slu.se/12611/1/byl ... 171024.pdf
lör 07 dec 2024, 21:33#864352
Mina stenmurar med 100+ år är bara byggda med stora stenar. Utfyllnad med en massa småsten i mitten måste vara ett modernt påfund 😮
jannee skrev:Ser man på de stengärdesgårdar som gjordes på 1800 talet är grunden till dessa på frostfritt djup, ändå har några satt sig, visserligen på 150/200 år .
Mina stenmurar med 100+ år är bara byggda med stora stenar. Utfyllnad med en massa småsten i mitten måste vara ett modernt påfund 😮
lör 07 dec 2024, 22:08#864362
@th - Skulle Du kunna ta några bilder av dina stenmurar vid tillfälle?
th skrev:Mina stenmurar med 100+ år är bara byggda med stora stenar. Utfyllnad med en massa småsten i mitten måste vara ett modernt påfund 😮
@th - Skulle Du kunna ta några bilder av dina stenmurar vid tillfälle?
Usus magister est optimus
fre 07 feb 2025, 16:44#870681En behållare för batterier så dom inte ligger lösa i fickan.
Laddade + uppåt, urladdade + nedåt.
Finns även i tvåbatteri version.
Glömde att skriva att den är ritad i cad program och utskriven i 3D skrivare.
Laddade + uppåt, urladdade + nedåt.
Finns även i tvåbatteri version.
Glömde att skriva att den är ritad i cad program och utskriven i 3D skrivare.
ons 05 mar 2025, 20:50#873862
Virke grånar ganska fort.
Virke grånar ganska fort.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tor 06 mar 2025, 11:50#873900En maskintrailer som aldrig vill bli färdig fast den står i vägen i verkstaden. Maskinen jag köpt blev aldrig levererad då säljaren försvann, och motivationen att göra färdigt trailern sjönk som en sten. Jag betalade som tur var aldrig något förskott på maskinen som jag aldrig fick!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).