tor 29 feb 2024, 10:25#834722Jänkarna är verkligen plywood-freaks, undrar när det kommer hit till Sverige?
De verkar ha lätt att komma över fin plywood, något som är svårt i Sverige om du inte bor på rätt ställe.
Verkstan
Vad var det senaste ni byggde??

tor 29 feb 2024, 10:49#834723
Ja och i 99% av fallen så är det Baltic Birch.
Bax skrev:Jänkarna är verkligen plywood-freaks, undrar när det kommer hit till Sverige?
De verkar ha lätt att komma över fin plywood, något som är svårt i Sverige om du inte bor på rätt ställe.
Ja och i 99% av fallen så är det Baltic Birch.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
fre 01 mar 2024, 16:31#834880Plywood av god kvalitet är intressant förstås men jag har liggandes en massa spånskivor
så för mig blir det mer sånt nuförtiden.
Bilder kommer.
så för mig blir det mer sånt nuförtiden.
Bilder kommer.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
lör 02 mar 2024, 07:23#834982
Här är bilder på några exempel på verktygshållare med French Cleats fäste.
Grundidén är att man sågar upp lister med 45° vinkel på ovansidan, i mitt fall plywood
med 10mm tjocklek och cirka 60mm hög och skruvar upp dom med lite större
mellanrum än höjden på listen, i mitt fall cirka 80mm mellanrum.
Sedan är det fritt att hitta på egna verktygshållare som kan se ut hur som helst
och dom hänger på listerna mha en motsvarande 45° vinklad fasning i nederkant.
Det är bara fantasin som begränsar vad man sedan gör.
Mina hållare är gjorda av spillbitar jag hade i snickeriet, fler tips emottages tacksamt..
Här är bilder på några exempel på verktygshållare med French Cleats fäste.
Grundidén är att man sågar upp lister med 45° vinkel på ovansidan, i mitt fall plywood
med 10mm tjocklek och cirka 60mm hög och skruvar upp dom med lite större
mellanrum än höjden på listen, i mitt fall cirka 80mm mellanrum.
Sedan är det fritt att hitta på egna verktygshållare som kan se ut hur som helst
och dom hänger på listerna mha en motsvarande 45° vinklad fasning i nederkant.
Det är bara fantasin som begränsar vad man sedan gör.
Mina hållare är gjorda av spillbitar jag hade i snickeriet, fler tips emottages tacksamt..
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
lör 02 mar 2024, 21:32#835072
Inspirerande film.
Jo det är fiffigt.
Ikväll byggde jag en rubank-hållare och tänkte just, var skulle jag få tag i en sån om jag inte byggde den själv?
Ent skrev:Så fiffigt! Här är en till som tagit konceptet långt
Inspirerande film.
Jo det är fiffigt.
Ikväll byggde jag en rubank-hållare och tänkte just, var skulle jag få tag i en sån om jag inte byggde den själv?
lör 09 mar 2024, 22:17#836152
Provade fräsa några skyltar.
Provade fräsa några skyltar.
sön 10 mar 2024, 07:01#836165
Tjusigt!
Ska du behandla skyltarna med något?
Eller sätter ni upp dom obehandlade?
Slurfi skrev:Provade fräsa några skyltar.
Tjusigt!
Ska du behandla skyltarna med något?
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
sön 10 mar 2024, 13:11#836203
För över 50 år sedan jobbade jag som formatsågare på Plywoodfabriken i Ljusne, det var en stor fabrik, wallenbergägd och levererade plywood vida omkring i världen, drygt 60 länder.
Plywoodtillverkning när man vill uppnå kvalite var då mycket arbetskrävande, med väldigt många skilda moment. Kostnadsläget i Sverige blev nog för högt till sist. Tror inte vi får se någon större framtid för Plywoodtillverkning i Sverige tyvärr.
Bax skrev:Jänkarna är verkligen plywood-freaks, undrar när det kommer hit till Sverige?
För över 50 år sedan jobbade jag som formatsågare på Plywoodfabriken i Ljusne, det var en stor fabrik, wallenbergägd och levererade plywood vida omkring i världen, drygt 60 länder.
Plywoodtillverkning när man vill uppnå kvalite var då mycket arbetskrävande, med väldigt många skilda moment. Kostnadsläget i Sverige blev nog för högt till sist. Tror inte vi får se någon större framtid för Plywoodtillverkning i Sverige tyvärr.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
mån 11 mar 2024, 15:34#836359
Dessa blev obehandlade ska vara oljade eg.
hfab skrev:Slurfi skrev:Provade fräsa några skyltar.
Tjusigt! Ska du behandla skyltarna med något?
Dessa blev obehandlade ska vara oljade eg.
tor 21 mar 2024, 15:46#837669Transportlåda till sågarna. Har letat efter en plastlåda, men ingen som är tillräckligt lång innuti (90+ cm) för att rymma 550 + 18" svärd. Till slut byggde jag en själv i 7 mm plywood. Jag har ett system med lådor där jag bygger i europack-storlek och gör de stapelbara. Såglådan blev icke standard längd på 990 mm, men bredd och höjd är standard (297 resp 265 mm).
En skiva plywood kostade 779:- 🫣 , och detta tog 40% av den ungefär.
En skiva plywood kostade 779:- 🫣 , och detta tog 40% av den ungefär.
Självvald väg i egen skog
sön 24 mar 2024, 18:59#838025Blev lite inspirerad när jag såg hur fint alla gör i sina verkstäder. Så idag när ja vaknade till snöblandat regn blev det till att riva ut och börja om. Vill ta bort ett skåp så det kan bli plats för en röjsåg till.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar