lör 20 aug 2022, 20:08#767860Ja det Àr bra, och ta till, nÀr man ÀndÄ bygger. Och lite höjd, till vÀggbanden, som det Àr tycker jag. Att man byggt för lÄgt, eller sÄ har man köpt nÄgot, som Àr för högt.
Ăsten A skrev:Jag har tĂ€nkt att ha vedmaskinen inomhus samt lagra ved under hösten sen fĂ„r den vara maskinhall resten av Ă„ret.
Ja rejÀl höjd Àr bra nÀr man bygger nytt. NÀr jag byggde ny maskinhall för nÄgra Är sen blev de 5m vÀgghöjd pga jag inte knapp fick in skogstraktorn ens i verkstan med 4m porthöjd
sön 21 aug 2022, 20:09#767994Jaha, dags att göra en liten uppdatering. Har varit sĂ„ mycket annat och göra men nu efter en mĂ„nad frĂ„n början Ă€r ombyggnation i bra lĂ€ge. đ
I gĂ„r var första lite svalare morgon sĂ„ gick att mĂ„la. Som dörr har jag tĂ€nkt en standard 10Ă21 isolerad trĂ€dörr.
Blir hyvelspÄn som isolering. Under fönstret limade jag 20mm polyuretanskiva. SÄ behövs inte Äterfylla vÀggen, spÄnet kommer ju i varje fall sÀnka. Vattenledning och -mÀtare kommer att bli i hörnan. Ska bygga en separat isolerade skÄp för den.
Kom trippelglas av gamla fönsterrutor, ett par skruvar och mycket mirakelmedlet uretanfog. BrÀda, tjÀrpapper, 4" spÄn, papper och brÀda.
Hannu "Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
sön 21 aug 2022, 21:01#768005Nu kan man,dra en brakare. Om natten, utan Ă„ kvĂ€vas. Men fy sjutton, Ă„ borra i 200 Ă„riga kĂ€rntallplankor. Körde fast, m stora Boschhammeren. Ă svĂ€nghjul som,pĂ„ en Viktor. SĂ„ armarna bytte plats, tummarna var pĂ„ fel stĂ€lle. đ„ Ă stödhandtaget sprack i gĂ€ngan. Men ikvĂ€ll Ă€r det , 2 hĂ„l i vĂ€gga, och reveteringa höll, nĂ€r man borra signalhĂ„let. Peppar peppar, kanske vaknar inatt. Ă halve vĂ€gga, far ner đ€
mÄn 22 aug 2022, 16:00#768060Jag har precis varit och hÀmtat denna, sÄ jag tÀnkte smida nÄ stag, som jag borrar ner snett i plinten, och slÄr in den övre spetsiga delen i stolpen.
SÄ Àr tanken iaf:)
Skogrates skrev:Ser riktigt fint ut! Hur sÀtter du fast stolparna i plintarna?
Camaro1969 skrev:HÄller pÄ med ett skjul, sÄ man fÄr in nÄ grejjer under tak:)
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
Amatörhuggare 62 skrev: Men fy sjutton, Ă„ borra i 200 Ă„riga kĂ€rntallplankor. Körde fast, m stora Boschhammeren. Ă svĂ€nghjul som,pĂ„ en Viktor. SĂ„ armarna bytte plats, tummarna var pĂ„ fel stĂ€lle. đ„ Ă stödhandtaget sprack đ€
Fick ett tips en gÄng att ha knacket pÄ nÀr man borrar med dosborr i gamla stockar e.dyl, efter detta tips sÄ tror jag att jag aldrig borrat utan knack i nÄn gammal vÀgg. GÄr mycket lÀttare och borren klibbar inte fast av kÄdigt spÄn. Men kanske du visste om detta och anvÀnde knacket?
tis 23 aug 2022, 21:49#768181Idag nytt fönster, uppe hos Batman đ„ Ja hatar dom djuren. Usch sĂ„ Ă€ckliga, nĂ€r dom. Drar en i hĂ„ret. Och mĂ„lat vindskiva. Passar m lite annat. Medans fĂ€rgen torkar.
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).