Verkstan
Vad var det senaste ni byggde??
mån 01 aug 2022, 20:06#765746Vi har en hel del av våra jaktmarker på ryttarens torvmåsen och när man skjuter älg så är det nästan hopplöst att få dom till närmaste bilväg. Med det fins en smallspårig järnväg genom hela torvmåsen. Har fått tag i gamla axlar som passar spåret. Så nu bygger ja en älgvagn. Funderade förut på hur många jaktlag som transporterar sina älgar på järnväg!

tis 02 aug 2022, 12:31#765823Idag har jag fått förstärkning i byggnaden. Hjullagren är renoverade och smörda. Är som stora nållager. Målningen är igång.
tis 02 aug 2022, 15:21#765848
Vad kul.
Är det den här lilla järnvägen Du menar?
https://www.ryttaren.nu/
Boman skrev:Idag har jag fått förstärkning i byggnaden. Hjullagren är renoverade och smörda. Är som stora nållager. Målningen är igång.
Vad kul.
Usus magister est optimus
tis 02 aug 2022, 16:28#765858Ena hyllan klar nu, bara att börja fylla på nu så man frigör plats nere.
Får nog bli en uppgradering till elektrisk vinsch framöver, redan lessnat på att dra i kedjan. 🤣
Får nog bli en uppgradering till elektrisk vinsch framöver, redan lessnat på att dra i kedjan. 🤣
Många sågar börjar det bli...
tis 02 aug 2022, 18:43#765874
Ajemen presis den kan rekommendera ett besök! Och har man barn brukar det vara uppskattat att åka småtågen . Eller om man har barnasinnet kvar!
Elis76 skrev:Boman skrev:Idag har jag fått förstärkning i byggnaden. Hjullagren är renoverade och smörda. Är som stora nållager. Målningen är igång.
Vad kul.
Ajemen presis den kan rekommendera ett besök! Och har man barn brukar det vara uppskattat att åka småtågen . Eller om man har barnasinnet kvar!
tis 02 aug 2022, 18:52#765876Nu är det klart! Pöjken har kämpat på hela dagen slipat och målat. Handtaget går att flytta beroende åt vilket håll man ska. Kanske ett onödigt projekt men väldigt roligt att bygga. Så nu ska det bara torka sen blir det att köra ut den till skogen och ta en provtur. Så nu pratas det om att vi borde ha ett lok också! Men det får nästa generation på egen hand sätta till verket.
ons 03 aug 2022, 00:01#765899Blir rent avundsjuk på den fina trillan. Men å andra sidan har jag ju ingen järnväg att ha den på. Gediget och snyggt!
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
tor 04 aug 2022, 16:40#766073Vet om det klassas som byggt, men väl som renovering iaf.
Ny pärlspont på svärfars garagedörr, sitter i solläge så var extra noga å limmade hela ytan och sponten. Nu håller jag tummarna att han lyssnar å har den träfärgad ist kastanjbrun 😮
Ny pärlspont på svärfars garagedörr, sitter i solläge så var extra noga å limmade hela ytan och sponten. Nu håller jag tummarna att han lyssnar å har den träfärgad ist kastanjbrun 😮
fre 05 aug 2022, 06:27#766124
Skulle inte våga limma för trä behöver krymp och svällmån.
Hoppas att det går bra 👍
Klyv Bixby skrev:Vet om det klassas som byggt, men väl som renovering iaf.
Hoppas att det går bra 👍
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
fre 05 aug 2022, 11:00#766151
Jag kom på en sak. Om du tycker att det går långsamt, så skulle du kunna hänga ett block i kroken och sedan ha ett rep/lina/vajer, där ena änden är fäst i golver och andra i det som skall lyftas. Då borde du halvera tiden med kedjan.
johan eriksson skrev:Ena hyllan klar nu, bara att börja fylla på nu så man frigör plats nere.
Jag kom på en sak. Om du tycker att det går långsamt, så skulle du kunna hänga ett block i kroken och sedan ha ett rep/lina/vajer, där ena änden är fäst i golver och andra i det som skall lyftas. Då borde du halvera tiden med kedjan.
//Henke månskensskogsbonde
fre 05 aug 2022, 18:19#766199
Jo visserligen men ansåg att det var viktigare att den inte kunde slå sig som gamla beklädnaden gjort.
Tror det kommer funka fint 😇
halvproffs skrev:Klyv Bixby skrev:Vet om det klassas som byggt, men väl som renovering iaf.
Hoppas att det går bra 👍
Jo visserligen men ansåg att det var viktigare att den inte kunde slå sig som gamla beklädnaden gjort.
Tror det kommer funka fint 😇
tis 16 aug 2022, 14:13#767314Nu är limträet uppe.
Rast vila vatten kaffe och en havrekaka m russin.
Innan rivning stämpen.
Rast vila vatten kaffe och en havrekaka m russin.
Innan rivning stämpen.
ons 17 aug 2022, 20:19#767530Blir rymligt, nu är det bara innertaket, något på väggarna och golvet.
Undrar vilket årtal månne.
Undrar vilket årtal månne.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar