Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2470 inlĂ€gg 973243 visningar 177 följer Svara, dela mm...  

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Amatörhuggare 62  
#762046Toppenkoja 👍
Å gluggar Ă„ drag, i rĂ€tt Ă€nde. SĂ„ du kan backa i mot. En glĂ€nta Ă„ker eller dylikt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
AnvÀndarvisningsbild

Klyv Bixby  
#762813Lite mer har hÀnt pÄ altanen jag bygger Ät fruns syster.

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
#764060Jag började renovera en ruttnat vÀgg. BestÀmde göra en sida pÄ gÄng för att undvika bygga tillfÀlliga stödpelarer. Ett likadant fönster var sin sida och en 20 cm högre dörr Àr planen.
Vad som ska jag göra med dörren vet jag inte Ă€nnu, blir det en ny fĂ€rdig, begangnad eller Ă€genbyggda. đŸ€”.

AnvÀndarvisningsbild

machonisti  
#764105Som ung ville jag ha mÄnga byggnader. Nu har jag flera gamla husgrupper och vÄrdbehovet tynger mer och mer för varje Är. Visst Àr det roligt att renovera och jobba i trÀ men inte dÄ det blir ett mÄste.

Jobba pÄ Hannu, det kan inte bli annat Àn bÀttre!

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
machonisti skrev:Som ung ville jag ha mÄnga byggnader. Nu har jag flera gamla husgrupper och vÄrdbehovet tynger mer och mer för varje Är. Visst Àr det roligt att renovera och jobba i trÀ men inte dÄ det blir ett mÄste.

Jobba pÄ Hannu, det kan inte bli annat Àn bÀttre!

Ja det förstÄr jag vÀldigt bra och kÀnner igen mÄnga som har hamnat i samma lÀge med antala byggnader. Oftast för inköp av marker inom slÀkt.
Denna Àr min hemgÄrd, alla bygnaderna har renoverat eller byggt i 60 - talet och före det, senaste huvudbygnad i 69. SÄ i praktiskt sett var alla utom huvudbyggnad vÀrdelösa i -00 som vi tog över gÄrden.
LadogÄrden, utrÄden och skjulen har jag lyckat bygga om vÀldigt billigt, men det som kunde man inte gissa som ung Àr att huset blir aldrig gjort om. Bo och renovera, ha barn och försöka skapa pengar för husrenovering visade ju vara helt omöjligt. Taket, fönsterbyte och verandan Àr gjort om. Inne i huset hade rör, bastun, boda toan och alla ytorna grÀvt en helrenovering.

Senaste tvĂ„ sommrar snickrade jag ingenting sĂ„ trött över allt skit var jag.. 😀 Tack för orden, Macho!
Den andra vÀgghalvan tÀnkte jag riva ner idag.

AnvÀndarvisningsbild

JensSkoog  
#764140KÀnner det dÀr sÄ altför vÀl.
NÄgon gÄnger tÀnker jag att det hade varit skönt om jag inte visste bak
fram pÄ en hammare, sÄ kunde jag gett f... och inte gjort en skit med den.

Men, det dyker alltid upp saker som hade varit ok att göra, Àven i ett hus frÄn 1995.
NÀr vi köpte den gÄngen, sa min fru: "Vi ska köpa nÄgot nytt, sÄ slÀpper
du snickra pÄ hela tiden."
Sedan har jag snickrat hela tiden. Ändrat inomhus, gjort taklyft, byggd till
pensionÀrskuvös och garage och carport och mycket annat.
KÀnner att jag har tröttnad pÄ det.
Som lök pÄ laxen Àr det nu ett helsikes jobb nÀr allt ska
mÄlas utomhus efter alla Àndringar och pÄbyggnader. :((
Men inte sÀljer jag, inte.
HÀr mÄr jag bra :wink:

AnvÀndarvisningsbild

molnia  
#764145Jag förstÄr era kÀnslor nÀr det blir övermÀktigt, jag har dock haft mkt fokus pÄ familj det sista Äret sÄ nu under semestern fick jag roa mig med lite byggsnickeri som jag inte jobbat med yrkesmÀssigt pÄ mÄnga Är och det Àr roligt att se nÄgot funktionellt ta form. Nu blev det ett vedskjul som vi inte hade första vintern pÄ detta stÀllet.

AnvÀndarvisningsbild

JensSkoog  
#764146Det dÀr kallar jag riktiga "stolpföter", @molnia :-bd :-bd :-bd

Ser rent för ofta att folk gör hÄl och sÀtter ner ett 100mm rör och gjuter i det.
Det duger bara inte alls.

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
JensSkoog skrev:KÀnner det dÀr sÄ altför vÀl.
NÄgon gÄnger tÀnker jag att det hade varit skönt om jag inte visste bak
fram pÄ en hammare, sÄ kunde jag gett f... och inte gjort en skit med den.

Men, det dyker alltid upp saker som hade varit ok att göra, Àven i ett hus frÄn 1995.
NÀr vi köpte den gÄngen, sa min fru: "Vi ska köpa nÄgot nytt, sÄ slÀpper
du snickra pÄ hela tiden."
Sedan har jag snickrat hela tiden. Ändrat inomhus, gjort taklyft, byggd till
pensionÀrskuvös och garage och carport och mycket annat.
KÀnner att jag har tröttnad pÄ det.
Som lök pÄ laxen Àr det nu ett helsikes jobb nÀr allt ska
mÄlas utomhus efter alla Àndringar och pÄbyggnader. :((
Men inte sÀljer jag, inte.
HÀr mÄr jag bra :wink:

đŸ€Ł SĂ„ Ă€r det verkligen, vĂ€rlden blir aldrig fĂ€rdigt och det Ă€r bra det. Och allt detta med byggnaderna Ă€r bar en bra börja, man mĂ„ste/fĂ„r ju bekĂ€mpa mot naturen, klippa (o)grĂ€ss, plocka Ă€pplen, kratta, röja snö osv osv..
SĂ€ljer absolut inte jag heller!
Men det har jag sagt för mina barnen att de fÄr sÀlja, om de köper en bÀttre gÄrd istÀlllet.
Det gjorde min fars farfar och -mor ocksÄ förran de köpte gÄrden. Jag tillhör alltsÄ i den fjÀrde generation i den hÀr gÄrd.
Min frus kusin har gjort undersökningar av deras slÀkt och enligt kyrkobökrena tillhör frun i slÀkt som sÄlde gÄrden.
Vi har fyra barn och de har sina rötterna Àven 'djupare i leran' i den hÀr gÄrden Àn jag sjÀlv.

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
molnia skrev:Jag förstÄr era kÀnslor nÀr det blir övermÀktigt, jag har dock haft mkt fokus pÄ familj det sista Äret sÄ nu under semestern fick jag roa mig med lite byggsnickeri som jag inte jobbat med yrkesmÀssigt pÄ mÄnga Är och det Àr roligt att se nÄgot funktionellt ta form. Nu blev det ett vedskjul som vi inte hade första vintern pÄ detta stÀllet.

😀 Jag har lĂ€st igenom gamla trĂ„dar och det har varit trevligt att lĂ€sa om dina byggen. SjĂ€lvklart familjen Ă€r första pĂ„ prioriteringslistan, byggnader kan man renovera nĂ€r som helst men barnen vĂ€xer upp snabbt, men renoveringshehov stannar kvar 😉 och Ă€ven vĂ€xer renta pĂ„ renta.
Fin och bra vedskjul har du byggt. SĂ„nt flintsten grund Ă€r den enda och rĂ€tta för vedlagring - och för nĂ€stan allt annat ocksĂ„đŸ‘.

AnvÀndarvisningsbild

totte  
#764163Kommer att tÀnka pÄ gode vÀnnen och pensionerade snickaren @halvproffs ironiska replik.

"Att vara snickare Àr ett livstidsstraff".

AnvÀndarvisningsbild

halvproffs  
totte skrev:Kommer att tÀnka pÄ gode vÀnnen och pensionerade snickaren @halvproffs ironiska replik.

"Att vara snickare Àr ett livstidsstraff".

😉 dessutom utan benĂ„dning.
Det kÀnns riktigt bra att kunna hjÀlpa barnen, goda vÀnner osv men ibland kan det vara lite för mycket.

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
#764182👍 Det Ă€r sant halvproffis.
SjÀlv har jag faktiskt tummen mitt handen vad det blir att snickra, men sÄnt hÀr grovarbete gÄr nÀr man inte behöver anvÀnda mycker varken vattenpass, mÄtband eller vinkel.
Dock har jag ocksÄ varit efterfrÄgat och varit med i allt möjligt som till exempel rivning ner en innertag i en svinhus.
đŸ€“ KĂ€ndes nĂ€stan rent den hĂ€r rivning nĂ€r det dök upp i minnen.

AnvÀndarvisningsbild

svampbob  
#764183I vÄras hamnade draghaken pÄ inmatningsbordet och skaftet blev kapat. Jag hade tÀnkt mig en tur till skogen med röjsÄgen i eftermiddag men snickrade istÀllet till ett nytt skaft av björk.

AnvÀndarvisningsbild

svampbob  
svampbob skrev:I vÄras hamnade draghaken pÄ inmatningsbordet och skaftet blev kapat. Jag hade tÀnkt mig en tur till skogen med röjsÄgen i eftermiddag men snickrade istÀllet till ett nytt skaft av björk.

Ska vi gissa pÄ att skaftet kommer att gÄ av dÀr kvisten sitter.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).