tis 21 feb 2023, 06:57#793303En gammal klurig, nu död, gubbe i min närhet, byggde om eller i alla fall monterade in två (mikro)brytare, med denna konstruktion fick han klyven att helt automatiskt gå fram och tillbaka.
Vad jag kan minnas hade han både fingrar och händer kvar när han gick bort.
Verkstan
Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?
tis 21 feb 2023, 08:03#793310På min hydrauliska vedklyv från Jula har jag fäst ett snöre i hydraulspakens handtag.
Andra änden på snöret har jag fäst i änden på en cirka 50 cm lång planka. Plankans andra ände är fäst så den kan leda sig i vedklyvens fot.
Man får anpassa snörets längd så att när man trycker med foten på plankan där snöret sitter så dras hydraulspaken nedåt via snöret.
Därmed är ena handen fri att rikta in vedkubben, medan den andra handen manövrerar el-knappen.
Hoppas det blev begripligt. Jag har tyvärr inget foto på lösningen då vedklyven står i sommarstugan.
Andra änden på snöret har jag fäst i änden på en cirka 50 cm lång planka. Plankans andra ände är fäst så den kan leda sig i vedklyvens fot.
Man får anpassa snörets längd så att när man trycker med foten på plankan där snöret sitter så dras hydraulspaken nedåt via snöret.
Därmed är ena handen fri att rikta in vedkubben, medan den andra handen manövrerar el-knappen.
Hoppas det blev begripligt. Jag har tyvärr inget foto på lösningen då vedklyven står i sommarstugan.
Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?
tis 21 feb 2023, 08:26#793317Åh nej…Min faxe har enspak nu är jag svinrädd. Kära bullen hur kan jag bygga om den till 4-spak
Valtra 6200. Vreten 1000. Ferguson TED20. Polaris 800. MF 550. Kubota U45-3a

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).