Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

2822 inlägg 372489 visningar 93 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
Tralsmo skrev:
Williamm skrev:
Cat554 skrev:Ser ut som det kan vara samma som jeg har hatt på nogra Polaris-axlar. Där öppnar man dom med en seegerringstång, (utåt) ock drar axelen ut. OH

Den här gick inte att komma åt från något håll, den var helt inkapslad i knuten.

Näää det är en procedur där man trycker axeln innåt å då trycks ringen in längre i spåret å sen rycker man av bara fanken utåt.
Kolla hur de invändiga å utvändiga spåret ser ut nu när du har tagit isär de.

Själva ringen är väl helt rund å går inte att komma åt utvändigt överhuvudtaget?

Exakt så.
Det låter logiskt men jag tror inte det går på denna, då behöver de invändiga splincen vara fasade vilket de inte är. om jag tänker rätt.

Den är ihop nu och inga missljud.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Williamm  
#914882Ska ha av inre hydraulkolven.
Övre bulten och den till den yttre var bra att dra ut med draghammare.
Den inre går inte att komma år inifrån så den behöver tryckas ut genom den yttre.
Testade stång säkrad så den inte studsar först men den verkar sitta.
kört värme och 20t domkraft i dag och det hjälper inte häller, håller på att bygga om för 30t domkraft nu.

Användarvisningsbild

Williamm  

30t på plats, men det räcker inte häller.
Och ramen är lite för klen, men med kedjorna på kunde jag maxa ut domkraften.

Nu blir det till att fundera ut en ram som klarar 50 ton minst.

hfab  
#914898Olje byte och lite pyssel på Malwan.
Servicebilen hade en 2T motorsvets med sig. Jag har aldrig skrattat så gott åt en svets förut.
Det lät som då småpojkarna hemma hade moppe rally. 🤣

Tralsmo  
#915387Ja va i stan å skulle göra ärenden idag.
Körde me navaran å hadde gjort 2 av ärendena när de började rassla nånstans.

De va bränsletanken som ville ner i backen.
Förre ägaren hadde säkrat den me spännband där fram (de visste ja å va inte orolig för).
Nu rök de bakre bandet.
Som tur hadde ja ett nytt långt spännband som ja fick dra runt hela bilen över taket å bakdörarna så ja kom hem säkert. Glömde tyvärr bild på de.

De hadde nog bara varit å lyfta upp den i bakkant å säkra den på nytt på nåt vis men då hittade ja olägligt farbror rost som är lika bra i fixa i vändan så ja tog bort tanken helt nu ikväll så de blir utrymme.
Tyvärr tankade ja fullt häromdan så de blev ett pyssel för sig.

Nu får de va kväll, de är en dag imorrn.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#915391Slipat knivarna på en häcksax idag 🤔

Måste ju alltid skruva isär, och som vanligt hittade jag gammalt stelnad fett och bitar av häck.
Sen fanns det rost och gammal koda på knivarna, så det tog lite tid innan
den var slipad och monterad.
Bara slipningen tar ungefär 40 minuter när knivarna är dubbeltsidiga, så jag reknar
som så att kunden får bra igen för 500 plus moms 🤣

Användarvisningsbild

Williamm  
Williamm skrev:
1786462592_20260811_163646.jpg

30t på plats, men det räcker inte häller.
Och ramen är lite för klen, men med kedjorna på kunde jag maxa ut domkraften.

Nu blir det till att fundera ut en ram som klarar 50 ton minst.

Fick ur den där bulten i går.
Det behövdes bara en nykonstruerad ram för domkraften i grövre materiel, som ändå behövde förstärkas.
Förlängning på stor draghammaren på andra sidan av bulten, och fyra omgångar värme till som kom den ut.

Användarvisningsbild

Williamm  

Tralsmo  
#915457Ja får dra en uppdate me de här bränsletank eländet.

Bränsletanken är rengjord både innan å utan så den är redo att monteras.

Bilderna visar rosten på ramen på yttersida mellan hytten å ram. Utrymme ca 15cm (främre fjäderbensinfästning).
Här skulle man ju nog lyft hytten men utan pelarlyft blir de krångligt.

Allafall lyckas man slipa rent så brukar de gå att svetsa dit nytt.

Mallar i ölkartong är gjort men hadde inte plåt så de räckte.
Nya band till tanken å ny infästning av det på innsida ram ska göras.
Nya fäste till banden tänkte ja hitta på nåt smidigt själv. Har en bild i huvet hur ja har tänkt men de får ja redovisa i fysiska bilder när de är gjort.

Uschiamej va oergonomiskt de är å pyssla me detta.

Användarvisningsbild

skogsBG  
#915471Jag tryckte ett gilla för att ägare till gamla Navara behöver mycket stöd och uppmuntran . 👍 👍 Jag har haft en och också varit där under med svetsen . Det var en bra bil om inte Nissans ingenjörer hade missat lektionen om rost .

Tralsmo  
skogsBG skrev:Jag tryckte ett gilla för att ägare till gamla Navara behöver mycket stöd och uppmuntran . 👍 👍 Jag har haft en och också varit där under med svetsen . Det var en bra bil om inte Nissans ingenjörer hade missat lektionen om rost .

Joo ja håller verkligen med dig.

Ja har ju en navara till som ochså är en 2012 som min anställde kör med.
Den är i betydligt bättre skick rent allmänt men den höll på att gå av den ochså för några veckor sedan så de blev en vända med svetsen där ochså.

Den här ja kör med går nog med lite handpåläggning å få genom besiktningen några gånger till men den är nedgången lite överallt.
Men den går jättefint annars.

Frågan är varför de rostar, dåligt material I ramen å stora påfrestningar med tung last å dålig fjädring gissar jag.

Men konstruktörerna på nissan borde få en ordentlignuppsträckning.

Användarvisningsbild

Williamm  
#915627Skulle mäta några sladdar från framändan till bak på iveco.
Tänkte jag skulle inviga mina mindre trassliga testsladdar som jag köppte från verktygsboden när jag köppte svetshjälmar.

Men mätaren vill inte pipa när jag testade.
Det visar sig att sladdarna har ett motstånd på 90ohm för den röda och 55 på den svarta.
Ska det vara så?
Den funkar med bilbatteri och testlampa men det är inte alltid jag vill skicka så mycket ström när jag testar saker.
Senast redigerad av Williamm ons 26 aug 2026, 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Tralsmo  
Williamm skrev:Skulle mäta några sladdar från framändan till bak på iveco.
Tänkte jag skulle inviga mina mindre trassliga testsladdar som jag köppte från verktygsboden när jag köppte svetshjälmar.
1787760711_20260826_174357.jpg

Det visar sig att sladdarna har ett motstånd på 90åhm för den röda och 55 på den svarta.
Ska det vara så?
Den funkar med bilbatteri och testlampa men det är inte alltid jag vill skicka så mycket ström när jag testar saker.

Har aldrig sett de där förut.
Men iden är bra.

Fullt utdragen är den 9m om ja förstått rätt.

Prova å dra ut alla 9 metrarna så de inte ligger i slingor å testa där att ohm mäta.

Efter de så prova nu å ohm mäta när den inte är utdragen alls å redovisa värdena här så tar vi de därifrån.

Användarvisningsbild

Williamm  
Tralsmo skrev:
Williamm skrev:Skulle mäta några sladdar från framändan till bak på iveco.
1787760711_20260826_174357.jpg

Det visar sig att sladdarna har ett motstånd på 90åhm för den röda och 55 på den svarta.
Ska det vara så?

Har aldrig sett de där förut.
Men iden är bra.

Fullt utdragen är den 9m om ja förstått rätt.

Prova å dra ut alla 9 metrarna så de inte ligger i slingor å testa där att ohm mäta.

Efter de så prova nu å ohm mäta när den inte är utdragen alls å redovisa värdena här så tar vi de därifrån.

Ja, precis så funkar de.
Jag mätte dem helt ut dragna.
Jag ska mäta ihop rullade också.
Såg sådana från Snap-On och OTC i Canada på ytube för att tag sedan.
Jag är rätt så säker på att jag set de användas med multimeter då, men de kanske bra är för att koppla förbi original kablage temporärt.

Användarvisningsbild

Williamm  
#915637Ibland hjälper det att gnälla...

Jag mätte dem igen och nu har de ca 15ohm båda inrullade och utdragna.
Varför vet jag inte, jag kunde inte få mätaren att pipa med dem hur jag än gjorde innan.
Men nu verkar de funka.
Jag måste ju såklart mäta testsladdarna innan jag mäter det som ska mätas och inte annända de för exakt ohm mätning.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).