mån 11 maj 2026, 15:33#910558Plan om og laga meg ei lita hytta på ein hengar. Skal brukas som pendlarbolig og seinare når eg er ferdig og jobba til og reisa på tur med, campingvogn er ikkje noko for meg, må ha vedovn.
Eg er jo ikkje den fyrste som gjere noko slikt då men ser at alle andre bygger på ein bilhengar, antakeligvis for og kunna dra den etter ein pickup.
Er eg koko dersom eg bygger på ein traktorhengar for og dra etter ein traktor? Eg har god tid når eg er ute og kjører så tid er ikkje noko problem. Vidare så slepp ein iverfall foreløpig dei dere evinnelige EU godkjenningane på traktor. Ein litt eldre 2wd traktor med godt varmeapparat treng vel ikkje bli så dyrt. Tenker meg rundt i Norge og Sverige og i grisgrendte strøk, med varierande veistandard. Traktor tar seg jo betre fram litt sånn utanfor terrenget.
Ulemper er det jo med traktor og då, sjølv om eg ikkje har det travelt så går jo ikkje traktoren i noko særlig meir enn 30 km i timen, så ein blir kanskje ein pest og plage i forhold til andre bilistar. Pådrar seg jo mykje oppmerksomhet og då, noko som ikkje er alltid lika kjekt synes eg då.
Verkstan
Hytte på bil eller traktorhengar
TS

mån 11 maj 2026, 15:39#910559Her er nokre bilder for og visa litt kva eg meiner: https://storeggen.blog/2015/07/06/a-fly ... ousel-6291 tenker mindre hengar og eldre traktor, men koia hadde eg sansen for.
TS
mån 11 maj 2026, 21:35#910577Varför inte översätta rubriken så man fattar snabbare vad det rör sig om?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tis 12 maj 2026, 16:17#910619910558Planerar att bygga en liten stuga på en släpvagn. Ska använda den som pendlingsbostad och senare när jag är klar med att jobba och resa med den, en husvagn är inget för mig, måste ha en vedspis.
Jag är inte den första som gör något liknande men jag ser att alla andra bygger på en bilsläpvagn, förmodligen för att kunna dra den bakom en pickup.
Är jag galen om jag bygger på en traktorsläpvagn för att dra en traktor? Jag har gott om tid när jag är ute och reser så tid är inget problem. Dessutom hoppar jag över de eviga EU-godkännandena på traktorer för tillfället. En lite äldre tvåhjulstraktor med en bra värmare behöver inte vara så dyr. Jag funderar på att köra runt i Norge och Sverige och på landsbygden, med varierande vägförhållanden. Traktorer klarar sig bättre terräng.
Det finns nackdelar med en traktor, även om jag inte har bråttom går traktorn inte mycket mer än 30 km i timmen, så man kan bli en plåga och en olägenhet för andra förare. Du drar till dig mycket uppmärksamhet, vilket jag inte alltid gillar.
Jag är inte den första som gör något liknande men jag ser att alla andra bygger på en bilsläpvagn, förmodligen för att kunna dra den bakom en pickup.
Är jag galen om jag bygger på en traktorsläpvagn för att dra en traktor? Jag har gott om tid när jag är ute och reser så tid är inget problem. Dessutom hoppar jag över de eviga EU-godkännandena på traktorer för tillfället. En lite äldre tvåhjulstraktor med en bra värmare behöver inte vara så dyr. Jag funderar på att köra runt i Norge och Sverige och på landsbygden, med varierande vägförhållanden. Traktorer klarar sig bättre terräng.
Det finns nackdelar med en traktor, även om jag inte har bråttom går traktorn inte mycket mer än 30 km i timmen, så man kan bli en plåga och en olägenhet för andra förare. Du drar till dig mycket uppmärksamhet, vilket jag inte alltid gillar.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).