Verkstan

Värde hydraulcylinder?

5 inlägg 304 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Värde hydraulcylinder?

MKAR  
#902921Hej,

Vid husköp lämnade tidigare ägare kvar en hydraulcylinder.
Tänker att det kanske kan vara värt att sälja, men vet inte hur jag ska värdera den.

Kan ni hjälpa mig hur jag ska gå till väga?

Tack på förhand.

Mvh,

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: Värde hydraulcylinder?

AKKAMAAN  
MKAR skrev:Hej,

Tänker att det kanske kan vara värt att sälja, men vet inte hur jag ska värdera den.

1. Du måste ange alla dimensioner på cylindern.
jag kan bara läsaslaglängd 500 mm och kolvstångsdiameter 32 mm, men invändig clyinder diameter är inte läsbar.
Dessutom avstånden mellan centrum på infästnings-öronen när cylindern är ihoptryckt och när kolven är helt uttryckt, samt invändig diameter på dessa hål
Om du inte kan läsa invändig cylinderdiameter på etiketten så mät utvändig diameter påcylinder manteln så exakt som möjligt
posta alla mätreslutat här.
Dimensionen på de hydrauliska anslutningarna kan också vara till viss hjälp, antar att det är R 3/8". Mätinvändig diameter så kan vi få fram gängdimensionen. Med 32 mm kolvstång så skulle jag gissa att invändig cylinderdiaameter är 50mm.

Vedklyvsbyggare kan ha ett begränsat intresse pga den klena cylinderdiametern. Men det finns ab´ndra maskinbyggare som kan finna användning men då krävs alla de dimensioner jag nämnt ovan.
Kanske du kan få ut 500 kr på den öppna marknaden. Nyprised kan ligga på3-4000 kronor hos en tillverkare.
Stacke Hydraulik existerar fortfarande LÄNK. Kontakta dem och hör vad de säger om vad cylindern var tillverka för. Vet du det så kan du marknadsföra mot dessa användare och kanske få ut 1500 kr

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#903008https://www.sagro.se/10-hydraulik/hydra ... HREALw_wcB

Leta på nätet efter liknande hydraulcylindrar så får du ett ungefärligt nyköpsvärde.
Antagligen ger du ingen garanti eller momskvitto så då halkar priset om den är helt oanvänd
ner till ungefär hälften. Avrunda det nedåt till jämnt hundring så är du nog nära vad folk är
beredda att betala för en sån. Länk ovan för exempelpriser.

Tralsmo  
#903011De är stacke hydraulik i skillingaryd som tillverkat hydraulik cylindern.

Sökte på deras hemsida nu å där kan du läsa en hel del å få infon om hur deras art nr är uppbyggt å därifrån eventuellt få all info om din cylinder.

Har haft me dom att göra å dom är servicevänliga om man behöver hjälp.

Användarvisningsbild

aNTONe  
MKAR skrev:Hej,

Tack på förhand.

Mvh,

Låter som en ganska liten standardcylinder. Med de måtten du nämner är det tyvärr inget som sticker ut värdemässigt.

Som sagt ovan: få fram så mycket mått som möjligt (slaglängd, centrum–centrum, invändig diameter osv), det avgör allt. Saknas det blir det mest “chansköp” för köpare.

Rent spontant: 500–1000 kr beroende på skick och om den är tät/fungerar.

Vill du få en bättre uppfattning om vad som påverkar värde + vad man ska kolla innan försäljning finns en rätt bra genomgång här:
https://hydrauljour.se/vanliga-problem-med-hydraulik/

Annars är det Blocket/Marketplace som gäller – där ser du snabbt vad folk faktiskt är beredda att betala 👍

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).