Virkesmätning och Matrisfub

Små lass har MASEN varit framme?

5 inlägg 3992 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Små lass har MASEN varit framme?

larven  
#116431 Virkesmätning och små lass. Mitt råd kolla upp MAS(maskinell automatisk stickprovskontroll).
Mas uppbyggd på en lastbil ,mäter kollektivprovbuntar med sin mätram och fastställer kollektivets
omräkningstal.
MAS har varit i drift 1-2 år med stora inkörningsproblem som fortfarande består. Björk med sitt krokiga
växtsätt vållar de största problemen.
Sedan MASen tog över den manuella klavningen har kollektivens omräkningstal helt plötsligt nedjusterats
med som mest över 5 % beroende på sortiment och mätplats.
Enligt virkesmätningslagen får virkespartier större än 400 m3 avvikelsen inte vara större än 3% över tid.
MASen är alltså en olaglig manick.
På mätbeskeden går inte justerad volym att utläsa , bara justerad vrakvolym.
Varför får MAS fortsätta sin mätning ?
MAS har haft stora utvecklingkostnader och driftkostnaderna är också mycket höga.
Köparna , de stora bruken bekostar allt detta men har alltså mångfalt igen på lägre inmätt volym.
Om MASen helt plötsligt svänger över och mäter 5 % åt andra hållet vad händer då?
Vad jag förstår så mer eller mindre undanhålls leverantörer och transportörer ovanstående uppgifter.
Mitt råd vid kontraktsskrivning är att förhandla bort kollektivet vilket jag vet är mycket svårt. men stå på Er.
Kollektiva gåvor får man ge bara det inte klassas som muta,
men kollektiv bestraffning är enligt lag förbjuden.



   TS
Avatar Fallback

Re: Små lass har MASEN varit framme?

Mattez  
#116523 Håller med!
Senast redigerad av Mattez tis 01 feb 2011, 06:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Små lass har MASEN varit framme?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116524 Kul att en virkesmätare skriver här. Jag och flera har nog öst väl mycket galla över er :oops:
Det här med MAS är helt nya nyheter för mig, använder Södra det också?

Avatar Fallback

Re: Små lass har MASEN varit framme?

Mattez  
#116530 MAS:en kör på VMF Qberas område, VMF Syd har kvar det gamla med klavning tror jag.
Senast redigerad av Mattez tis 01 feb 2011, 06:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Små lass har MASEN varit framme?

macke  
#116539 [quote="Mattez"]Det är väldigt lätt att spy galla över mätaren, det är ju trots allt han/hon som mätt virket. Men ofta vet inte folk förutsättningarna för mätaren. Vissa ställen är det jättebra att jobba, andra mycket sämre med hög press från industrin.
Jag förstår inte varför inte mer skogsfolk kommer och hälsar på på mätstationerna. Ni är välkomna! :) Vi mätare vill visa oss mer men blir sällan inbjudna på t.ex. skogsdagar.

MAS:en kör på VMF Qberas område, VMF Syd har kvar det gamla med klavning tror jag.[/quote


Jag jobbade på sågverk under ett antal år och måste säga att höjdpunkterna under året var när mitt egna virke mättes in , man fick klart och tydligt se vilka tokigheter man hade hittat på med motorsågen :D , eller för alldel om man hade lyckats bra.
Det är mycket intressant. Rekommenderar er för ett besök

Virkesmätaren är kontrollerad av en annan person ,vet ej om det är en oberoende part eller det är en vmf:are.På sågverken så tar man ut kontrollstockar antar att det är ett visst antal /hur många som sågas,stockarna blir s.k kontrollstockar efter virkesmätare har mätt in dom

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).