Virkesmätning och Matrisfub

Skogsägaren luras av virkesmätaren

33 inlägg 14603 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119112
finskpinne skrev:Jag har inte koll på läget med det där i Sverige men jag tror att jag har läst något om det här på forumet. Det är väl så att åkaren kan begära kontrollmätning men om det visar sig att det inte var något fel på mätningen så måste åkaren betala en ersättning för kontrollmätningen. Och om det stämmer så kan jag tänka mig att väldigt få vill ta den risken då dom själva ändå får betalt per ton. Men någon som är mer insatt kan ju säkert berätta mer om detta, jag har som sagt inte riktigt koll på detta...


Dessutom är denna avgift ganska hög, har jag för mig. Det måste väl nästan till bedrägeriförsök från mätarens sida, för att en ommätning ska löna sig?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

vastergarden  
#119124 Om åkaren kan begära kontrollmätning vet jag inte men leverantören kan göra detta. Är virkessvärdet på timret understigande 5% får leverantören betala kalaset. På massaveden är det tror jag 5% på volymen som gäller.

Avatar Fallback

Re: Skogsägaren luras av virkesmätaren

88nsn  
#119136
vastergarden skrev:Om åkaren kan begära kontrollmätning vet jag inte men leverantören kan göra detta. Är virkessvärdet på timret understigande 5% får leverantören betala kalaset. På massaveden är det tror jag 5% på volymen som gäller.


Åkaren kan begära kontrollmätning eftersom "han" fungerar som ombud för säljaren.
Men de betyder också att kostnaden hamnar på åkaren om nu inte mätfelet överstiger 5% på volymen(travmätning).
kostnaden för kontrollen är 2000kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).