Virkesmätning och Matrisfub

Nya mätdirektiv i Finland

47 inlägg 21640 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

finskpinne  
#154389 Här är Metsäliittos prislista i lite enklare format. Här syns det att det finns olika pris för olika sorters stockar men man kan ju inte kapa en toppstock till ett A-klass rotblock hur du än försöker, så det har ju inte så stor inverkan på hur du apterar jämfört med i Sverige. Denna lista gäller leveranskontrakt till Metsäliitto, andra bolag betalar lika för alla stockar.

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

finskpinne  
#154399 Det blir ju i princip samma betalt för allt timmer oberoende av längden dom kapas i, är ju bara att se till att kapa den sista tallstocken till 49 och den sista granstocken till 49 eller 55. Och så ska ju rotblockens längd maximeras...

Det jag vill tillägga om denna prissättning är ju att Metsäliitto använder sig av den vid leveransköp, alltså när skogsägaren hugger och skotar själv. Sedan om skogsägaren säljer på rot åt t.ex. UPM och UPM:s entreprenör kommer och hugger och skotar så betalas skogsägaren bara ett pris för sågtimmret, MEN sågen skickar ju ändå en matris åt entreprenören där sågens önskemål finns och på det viset får ju sågen dom längder dom behöver utan att skogsägaren lider av det. Han lider inte heller av dom "otroligt dåliga skördaraggregaten" som Bertilsson hela tiden tjatar om som inte kan mäta diametern 100% rätt på exakt hela stammen, eftersom skogsägaren bara är beroende av att hela partiet volym är korrekt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).