Virkesmätning och Matrisfub

Nya mätdirektiv i Finland

47 inlägg 21634 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

plyshnalle  
#113522 När det gäller skördarmätningen så har det egentligen att göra med kontraktsform. Det smidigaste sättet att sälja virke är ju egentligen att sälja rotpost, och sedan får köparen göra vad han vill med det. Men en sak som ofta glöms bort, och som märks mer och mer när det gäller sågtimmer. Det är att klassning och så exakt mätning av virket är något som både markägare och industri tjänar på. Nu är det en viss skillnad på exempelvis södra och köpsågverken. Men enligt min erfarenhet så blir det gennerelt sett sämre sågutbyte på rotposterna, speceillt när skördaren kör en viss längd på allt virke (vilket förekommer). Eftersom sågutbytet riskerar att bli mindre på grund av att man inte tar hänsyn till kanske främst kröken och rötan så minskar sågverkens marginaler och därmed även deras möjlighet att betala ett bra pris för sågtimret. Samtidigt som jag som markägare inte egentligen har lust att ta risken att sälja mitt virke mot en prislista med vrak och klassning. Anledningen till det är att sitter det en klant till maskinförare eller om köparen kräver vissa längder så får jag sämre betalt helt enkelt. Jag tror personligen att skördarmätning har sin roll. Men inte på alla typer av objekt. Dessutom så finns det skräckexempel där skördare har mätt mer än 100 % fel!!! Hur det har gått till vet jag inte utom att dom måste ha blandat ihop objekten. Men skördarmätningen kan vara väldigt svajig beroende på maskin och förare. Och hur går det med föraren? Måste i så fall, enligt finska pinnens resonemang, inte föraren vara testad och godkänd på den specifika maskinen innan han börjar köra? Annars kan jag ju få sämre betalt med skördarmätningen om det sitter ett blåbär vid spakarna...

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

finskpinne  
#113725 För det första så får skogsägaren inte olika betalt för timmret beroende på längd och diameter i Finland utan man betalar ett enda pris för timmret. På det viset spelar det ingen roll för skogsägaren hur man apterar så länge man utnyttjar hela stockdelen av stammen.

Och svar på frågan om en förare testas så är svaret i Finland JA!! Utöver de kontrollmätningarna som förarna själva gör med klave så görs även stumpvis utvalda kontrollmätningar av en utomstående person. Så om någon inte håller sig till dom lagar som finns i detta land så kommer sheriffen helt enkelt!! Håller man inte sig inom +/- 4% så har man inget jobb, punkt slut.

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

granqvist  
#116129
finskpinne skrev:För det första så får skogsägaren inte olika betalt för timmret beroende på längd och diameter i Finland utan man betalar ett enda pris för timmret. På det viset spelar det ingen roll för skogsägaren hur man apterar så länge man utnyttjar hela stockdelen av stammen.


Måste nog bestrida ovannämnda påstående.

När jag manuellhögg leveransvirke i våras så hade jag en prislista med 4 olika prisklasser för grantimmer. Sålde på fullmakt via skogsägarföreningen (Södra skogsreviret som det heter i våra trakter). Senaste listorna jag fått nu har samma 4 klasser men placeringen i längd/diametermatrisen har ändrats. Har en lista för talltimmer också och den har 3 prisklasser, där inverkar förutom längd och diameter också kvist-typ och dess diameter på priset.

Det vill säga ett perfekt tillfälle att tillämpa värdeaptering :geek:

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

finskpinne  
#116193 Jo visst finns det undantag... Metsäliitto har nog dessa 4 "kvalitetsklasser" så som klass A rotblock, toppstock och sånt men endast när det kommer stora mängder av varje klass betalar dom olika för dessa. Men dom prislistorna är inte ens i närheten så komplicerade som dom svenska listorna är, dom har ju 10-tals olika klasser och dessutom verkar dom ju alla använda olika enheter. Vi använder ju enbart m3fpb. Med den svenska varianten av prislista så är det ju ganska mycket svårare att jämföra offerter emellan.

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116283 Granqvist och finskpinne har syftat på olika prissättningssystem. Jag vore intresserad av att uppdatera min kunskap om finska prislistor.
Om det finns några olika "grundtyper" vore jag tacksam om ni visade dessa som bifogad fil här eller länk som kan användas.

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

granqvist  
#116345
Bertilsson skrev:Granqvist och finskpinne har syftat på olika prissättningssystem. Jag vore intresserad av att uppdatera min kunskap om finska prislistor.
Om det finns några olika "grundtyper" vore jag tacksam om ni visade dessa som bifogad fil här eller länk som kan användas.


Fick lov att gå ut med listan. Det är alltså en köpares prislista för leveransvirke från våren 2010 för grantimmer. Listan tror jag representerar ett marginellt sampel om man tänker på hela avverkningsmängden i landet.

prislista.jpg


Tycker att värdeapteringen lyckades rätt så bra när volymerna från påskens huggning såg ut såhär:
Kod: Markera alltH6:17,1 m3
H5:21,2 m3
H4:28,3 m3
H3: 3,3 m3
H2: 0,5 m3
Vrak: 2,3 m3
Granmassa:16,3 m3


Men vill du ha en ordentlig uppdatering så får du väl komma över och göra studiebesök hos olika köpare och fråga hur dom apterar / vill att säljaren ska aptera timmerstammarna :wink:

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

jema  
#116399
Simba skrev:För oss här på finska sidan är det lite "lustigt" att höra om millimeterprecision och sen mäter ni virket under bark,dvs först kalibrerar ni in maskinen rätt och sen har ni olika barkparametrar som "NÅN" anser att lämpar sej för detta område :D


Detta är inte ett problem för markägaren, då även mätstationerna använder barkfunktion. Därför är det viktigt att barkfunktionen i skördaren är samma som den på mätstationen på sågen, mao behöver det inte var den barkfunktionen som är rätt för geografin där man avverkar. Konstigt? Ja.

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

erland2010  
#116404 Jag undrar hur sågverken menar. Först ska vi aptera noga, sedan mäter de in timret i en trave och prissätter den så den hamnar litet över massavedspriset istället för efter försäljningen av det sågade virket.

Vad ska vi aptera för?

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

jema  
#116413
erland2010 skrev:Jag undrar hur sågverken menar. Först ska vi aptera noga, sedan mäter de in timret i en trave och prissätter den så den hamnar litet över massavedspriset istället för efter försäljningen av det sågade virket.

Vad ska vi aptera för?


Travmätning av sågbara sortiment sker nog endast i undantagsfall?

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

erland2010  
#116414 Oh nej.
Efter Gudrun blev det till en vana att strunta i toppmätningen på många sågverk. Och där man fortfarande toppmäter så finns det många som räknar om det till fuskfub och betalar ett epa-pris för det.

Jag är ju inte imponerad av hur det fungerar

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

jema  
#116418
erland2010 skrev:Oh nej.
Efter Gudrun blev det till en vana att strunta i toppmätningen på många sågverk. Och där man fortfarande toppmäter så finns det många som räknar om det till fuskfub och betalar ett epa-pris för det.

Jag är ju inte imponerad av hur det fungerar


Gudrun är enligt mig ett undantag, dessutom så lades största volymen på terminal, och då är travmätning legitimt.

Vad är ett epa-pris?

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

erland2010  
#116420 EPA hette förr ett varuhus som sålde prylar till väldigt låga priser.
EPApris har kommit att beteckna "rättöverspriser" alltså priser som inte tar någon hänsyn till kvalitet eller dimensioner.

Men visst är det ett gammalt uttryck, jag har nog inget bättre.

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116717 Granqvist förmedlade prisuppgifter på timmer den 26 jan. Tack!
Kanske är det bara jag som funderar mer på dessa men vill du hjälpa till ytterligare så vore jag tacksam.
Är det tall som avses?

Avser H2 längd 43 och H3 46 och 49 dm o.s.v. ?
Varför har i så fall längdgrupper egna ”benämningar”?

Vilket pris har massaved och ev. andra sortiment i denna avverkning?

Om mitt antagande är rätt så undrar jag vilket sortiment som fångat upp det virket som jag väntat mej skulle behöva tas i kortaste längd p.g.a. krök och fel? (Blev ju bara 0.6%)
Eftersom även 46 och 49 dm bara är 3.7% undrar jag hur såg skogen ut?
(Kanske är mina antagande fel.)

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Mäki  
#116781
Bertilsson skrev:Granqvist förmedlade prisuppgifter på timmer den 26 jan. Tack!
Kanske är det bara jag som funderar mer på dessa men vill du hjälpa till ytterligare så vore jag tacksam.
Är det tall som avses?

Avser H2 längd 43 och H3 46 och 49 dm o.s.v. ?
Varför har i så fall längdgrupper egna ”benämningar”?

Vilket pris har massaved och ev. andra sortiment i denna avverkning?

Om mitt antagande är rätt så undrar jag vilket sortiment som fångat upp det virket som jag väntat mej skulle behöva tas i kortaste längd p.g.a. krök och fel? (Blev ju bara 0.6%)
Eftersom även 46 och 49 dm bara är 3.7% undrar jag hur såg skogen ut?
(Kanske är mina antagande fel.)

H2/H3 och så vidare är väl bara prisklasser, prislistan fungerar troligt vis så att om du hugger en stock som är 215mm diameter i längd 43 så får du 40€ m3 hugger du den 49 får du 53€ m3 och så vidare.
Troligt vis tall, kortaste längd på stock 43dm.
Vissa bolag köper kortare längder på stock men normalt är det på leverans kontrakt bara 43-55 som köpes resten till massa.
Det finns också ibland små stock som skall fånga upp det sista.
Sågen jag hugger åt för tillfället tar emot ner till 37dm och min.dia 125mm på tall och 130på gran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

granqvist  
#117230
Bertilsson skrev:Granqvist förmedlade prisuppgifter på timmer den 26 jan. Tack!
Kanske är det bara jag som funderar mer på dessa men vill du hjälpa till ytterligare så vore jag tacksam.
Är det tall som avses?

Det är gran som avses.
Bertilsson skrev:Avser H2 längd 43 och H3 46 och 49 dm o.s.v. ?
Varför har i så fall längdgrupper egna ”benämningar”?


H2, H3... är prisvariabler och har ingenting med längd att göra. Variabelvärdena är inplacerade i matrisen. Naturligtvis kunde man komprimera matrisen mellan 240 mm och 359 mm eftersom det är samma pris.
Bertilsson skrev:Vilket pris har massaved och ev. andra sortiment i denna avverkning?

Jo, massavedens pris spelar ju in. Har inte uppgiften tillhanda just nu. Tror det var snäppet på 30€ / m3.

Gransortiment: sågtimmer (H2-H5), svarvtimmer (H6), granslipmassa. Övriga stamdelar(kraftigt krokigt eller rötskadat) togs till brännved i längder 5 - 40 dm i 5 dm steg. En bild kan du se här:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=104&t=7249
längst ner i tråden.
Bertilsson skrev:
Om mitt antagande är rätt så undrar jag vilket sortiment som fångat upp det virket som jag väntat mej skulle behöva tas i kortaste längd p.g.a. krök och fel? (Blev ju bara 0.6%)
Eftersom även 46 och 49 dm bara är 3.7% undrar jag hur såg skogen ut?
(Kanske är mina antagande fel.)


H6, dvs svarstock har lindrigare krav för krokighet än sågtimmer, grovt och relativt krokigt blir svarvtimmer.

Toppstockarna har fallit i längderna 49 och 55. Är det krokigt i toppen blir det ofta slipmassa. Skillnaden från H2 och H3 ner till slipmassa är såpass liten att det nästan uteslutet blir massaved.

Beståndet höggs i granskärm vintrarna 2004-2005 och 2005-2006. Det planterades med gran under skärmen. Vid skärmhuggningen togs de allra grövsta och kvistigaste samt de minsta stammarna bort. Nu var det dags att av-veckla skärmen.

Data som presenterades ovan är från motormanuell avverkning av undertecknad och alla priser avser leveranspriser.

--
Antti

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).