Virkesmätning och Matrisfub

Nya mätdirektiv i Finland

47 inlägg 21636 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Knegarn  
#110914 ok, hur löser man det då?

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110916
Knegarn skrev:ok, hur löser man det då?

Jag vet inte med säkerhet vilken mening i mitt inlägg du frågar på?
Lösning på hela problemet är i första hand;
Bättre aggregat.
Tills vidare mer följsam kranföring.

Får köparen 1% värdefullare virke genererar det 7 kr/m3 i värde som kan användas till förbättring. Det är 1.2 -1.6 milj. kr under 4 år på ett aggregat.

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Knegarn  
#110925 mm, men hur får man det 100% exakt? alltså ditt mål, vad är det? exakt inmätt till sista barret? är det ens möjligt?

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110931
Knegarn skrev:mm, men hur får man det 100% exakt? alltså ditt mål, vad är det? exakt inmätt till sista barret? är det ens möjligt?

Titta igen på mina senaste inlägg. Där skriver jag om olika förhållande som pekar på att jag ser varierande potential.

Men mitt viktigaste svar på din fråga är att det finns betydande systematiska förbättringsmöjligheter ännu.
Om du har Haglöfsklaven vid kontrollmätning och inställd visning av planområde så ser du hur följsamheten i diameterintagningen varierar.
Studera också stamfiler omgjorda till diagram för att se detta ännu tydligare.

Vid Skogforsks virkesvärdestester ser man att välskötta skördare klarar ca 96.0%. Mättes stammarna rätt skulle nästan 2% värde komma fram. (Delvis beroende på att prognos framåt skulle bli bättre.) Detta är ca 12 kr/m3. Det är ca 15% av avverkningskostnaden på slutavverkning. Om det klaras i huvudsak på bättre teknik skulle det i huvudsak vara engångskostnad.
Troligen kräver det dock annan kranföring och något mer kontroll.

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Mäki  
#110977
Bertilsson skrev:
En avigsida är att med datorns slumpvis valda stammar kommer "svårmätta och omöjliga" träd med i bilden som oftast ger för hög volym i skördaren. Följden blir en felkalibrering som ger underskattning när det är normala stammar där aggregatet kunde mäta rätt, men dessa blir nu underskattade.
Detta problem kvarstår så länge det finns aggregat som inte lyfter upp stamman korrekt och därmed gör en felaktig aptering med dålig prognos.


Det finns möjlighet att inte prov mäta om det är en stam som är omöjlig att mäta när meddelandet kommer att du skall mäta denna stam.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Fredrik Reuter  
#110982
Bertilsson skrev:Mig veterligen existerar inte VMR (Virkesmätningsrådet). Jag tror det är så här;
Det har nytt övergripande namn i stället. RMR Rådet för Mätning och Redovisning.
Under detta existerar VMK VirkesMätningsavdelningen Kontroll
En annan grupp heter VMU VirkesMätningsavdelningen Utveckling.


Hej,
Detta är helt rätt, namnet VMR är ersatt av ovan enligt vad jag förstår också.

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111142 Håller helt med Bertilsson om att idag finns det inga aggregat som mäter helt exakt varje millimeter av stamprofilen,dessutom tillkommer olika sätt att köra kran (medföjning)
Men jag hävdar ändå att vi är så pass nära att det "duger" :-?


För oss här på finska sidan är det lite "lustigt" att höra om millimeterprecision och sen mäter ni virket under bark,dvs först kalibrerar ni in maskinen rätt och sen har ni olika barkparametrar som "NÅN" anser att lämpar sej för detta område :D

Jag har sänt in lite stammar för analys,och jodå,vi har oxå dom klassiska "felen",dvs vid matningsstart vill aggregatet stegra sej så man får inga fallande diametrar på en viss sträcka samt "hacken" vid kapning,dvs aggregatet kniper om stammen så man får in mätvärden som är under den egentliga diametern på en ca 15-20 centimeters sträcka.

Sen är då frågan vad man kan göra åt dessa mätfel.
Aggregatresning kan lindras med rätt knivtryck samt att följa med med kranen vid start av tunga stammar (Och inte så att maskinen föjer med trädet :lol: )
Dessutom kan en lite längre startramp oxå förebygga fel.

"Knipfelen" då :?:
Tja här gör uppnötta bussningar sitt till,lite konstigt att det fortfarande används bussningar,hur skulle det va med kullagerlagrade kvistknivar :?:

Sen anser jag att dessa fel tar ut varann volymmässigt iallafall,prognosdiametrarna tas ju i "farten" så när aggregatet en gång stannar så kapar man ju normalt där så då gör inte "knipfelen"nåt för prognosen lr :?:

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

erland2010  
#111778 Bertilsson skrev:
"Mig veterligen existerar inte VMR (Virkesmätningsrådet). Jag tror det är så här;
Det har nytt övergripande namn i stället. RMR Rådet för Mätning och Redovisning.
Under detta existerar VMK VirkesMätningsavdelningen Kontroll
En annan grupp heter VMU VirkesMätningsavdelningen Utveckling."


Här finns ju två problem:
1. Orsaken till den här ändringen var att besluten om virkesmätning och virkesredovisning skulle centreras till en liten grupp personer. Övriga har numera på sin höjd rätt att lägga förslag, ofta inte ens det
2. Markägaren=säljaren är överhuvudtaget inte representerad. Skogsägarföreningar finns med, men de är ju industrirepresentanter.

Idag har skogsägaren i praktiken ingen som helst påverkan på mätning/redovisning, den styrs helt av industrin. Enda möjligheterna för honom/henne att få en korrekt betalning för sitt virke, är att sälja det som rotpost eller anbud. (Det senare innebär att markägaren själv avverkar och skotar sitt virke och begär offert på virkeshögarna vid bilväg. Alltså inte kr/m3 utan kronor totalt)

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

finskpinne  
#111874
Bertilsson skrev:[Både köpare och säljare skall få sin rätt och optimerad produkt ur träden. Även avverkaren.
Köparen får inte rätt längd vid rätt tillfälle om diametern på 20% av bitarna är 8-20 mm fel. Det skapar inte högsta pris när virket exporteras. Detta är lätt att bevisa vid stamfilsanalys (som få vågar medverka i).


Jag tycker att ni är lite för beroende av apteringen i Sverige. Enligt mig så skulle det vara bättre att ha en viss buffert på lagret så att man kan sälja det som kunden vill ha direkt ur lagret. Inte så som det är nu att en kund köper ett visst sorts virke av sågen och först då börjar sågen se sig om i skogen var virket finns. Man måste ju aptera enligt hur naturen har skapat trädet!!! Om sågarna skulle ha mera i lager så skulle ni inte behöva använda värdeapteringen på det sätt som ni gör i sverige, utan man skulle aptera enligt naturens lag! Och då skulle ni inte behöva bry er lika mycket om att maskinen skall vara exakt kalibrerad.

Eftersom man får ett ända pris för timmer i Finland så behöver man ju bara bry sig om att hela timmerdelen blir utnyttjad och att den totala volymen stämmer i slutändan, och det är inte något stort problem med skördarmätningen.

Ett litet exempel: För fem år sedan körde vi ännu åt UPM och dom bestämmde sig för att kontrollmäta ett parti som vi högg. Det var ungefär 2000 m3fpb och dom körde hela partiet till fabriken med egen virkesbil och doppade hela partiet för att få den exakta volymen. Resultatet skillde 1,16 % från skördarmätningen och då vill jag tillägga till mitt försvar att skiftet är vid havsstranden så granarna var väldigt grovkvistiga, med tanke på den besvärliga skogen så tycker jag att resultatet blev ganska skapligt. Skördaren som användes var en Ponsse Ergo med H60e aggregat. Dessutom bör tilläggas att vi inte visste om detta i förväg så vi hade inte kalibrerat mera noggrannt än normalt. En provmätning med klave stämmer ju inte 100 % heller eftersom alla klavar lite olika så jag tycker nog att skördarmätning är den bästa metoden som finns idag, eller borde man säga "minst dåliga"... :))

Tills någon av er konstruerar ett aggragat som ni tycker fungerar tillräckligt bra så tycker jag att ni i sverige skall ge upp ert betalningssystem för timmer och gå över till det system som vi har i Finland med ett enda pris. Sedan när någon har fixat diametermätning med nån sorts häftig laser som läser in hela stammen förrän den upparbetas så kan ni gå tillbaks till er "punktknullar-aptering"! :lol:

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111880 "punktknullar-aptering" ??? :D Det måste jag komma ihåg!

Det finns nägra svenskar som håller med dig, med lite tur blir vi fler och fler.

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

finskpinne  
#111884 Jag vill framhålla att jag inte menar något illa när jag säger "punktknullar-aptering" utan jag menar bara att det inte alltid är så värst smart att stirra sig blind på apteringen med tanke på de väldigt varierande förhållanden som råder i skogen och de inte helt färdigtutvecklade skördaraggregatena som finns på marknaden idag...

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112006 Bara att inse att mätningen blir inte exaktare förrens beröringsfrimätning införs alla agg. med kniv mätning har ju mig veteligen nån form av tryckpulsning för att underlätta matningen. Alltså omöjligt att få de exakt mätt varje cm?
Dessutom finns de alltförmycke i skogen som kan hamna mellan mätverktyget å stammen. Hur viktigt är de förresten? Har ju hänt att man fått order som t.ex. på denna trakt (rotpost) aptera endast 43dm längder av all tall til l14cm 40dm till 12cm av gran

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Sten Gellerstedt  
#112224 Jag har just skrivit kontrakt på en avverkningsrätt. Om totalvolymen mätt vid industri är 3% mindre volym m3fub jämfört med skördarmätningen utgår ersättning för överstigande volym beräknat på genomsnittspriset på totalvolymen. Uppstår mer än 1,5 % vrak på timmer och 2,5 % vrak på massaved ersätts överstigande volym med genomsnittspriset.
1. Är detta ett rimligt kontakt?
2. Hur hade kontraktet sett ut om det hade varit vederlagsmätning med skördaren?

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112278
Sten Gellerstedt skrev:Jag har just skrivit kontrakt på en avverkningsrätt. Om totalvolymen mätt vid industri är 3% mindre volym m3fub jämfört med skördarmätningen utgår ersättning för överstigande volym beräknat på genomsnittspriset på totalvolymen. Uppstår mer än 1,5 % vrak på timmer och 2,5 % vrak på massaved ersätts överstigande volym med genomsnittspriset.
1. Är detta ett rimligt kontakt?
2. Hur hade kontraktet sett ut om det hade varit vederlagsmätning med skördaren?

Min insikt i detta sammanhang är otillräckligt.
Fastnar jag för något som är enklare än vad jag tänker på? Vad förklarade köparen följande uttryck med vid kontraktskrivningen:"utgår ersättning för överstigande volym beräknat på genomsnittspriset på totalvolymen".
Vilket genomsnitt avses?
Är det några årsmedeltal för skördaren?
Är det något annat?

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Sten Gellerstedt  
#112306 Svar: genomsnittspriset på totalvolymen tolkar jag som: genomsnittliga priser per m3fub på innmätt virke från den sålda avverkningsrätten. Det kan ligga kring 450 kr/m3fub.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).