Virkesmätning och Matrisfub

Nya mätdirektiv i Finland

47 inlägg 21638 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya mätdirektiv i Finland

Mäki  
#110743 Hej.

Vi har fått nya direktiv av Metsäliitto i Finland som är bolaget jag kör åt,
hur vi skall gå tillväga vid provmätning av maskinerna.

Som ni kanske vet har vi huvudsakligen maskinmätning som enda mätmetod i Finland.

Nu har dom tagit fram nya tillväga gångs sätt hur detta skall utföras för att vara
noggrannare och att inte chaufförerna skall kunna välja var dom tar sina prov.

Vi skall nu börja använda slumpmässigt utvalda stammar (maskinen väljer) som skall tas varannan dag.
Det är en stam som skall på stock max avvika +-4% och på massa max +-6%.
Om det är större kast eller om det på två mätningar i följd visar 2% kast i samma riktning
så skall maskinen kalibreras. Det sker med att du tar ett test med 10-15 klabbar.

Med två veckors mellanrum skall det tas ett test med 10-15 klabbar som skall vara inom +-1%
om det kastar över +-2% skall maskinen kalibreras.

Slutligen skall det två gånger per år tas ett test som omfattar 30 stammar som inte fås ta av föraren utan skall göras av utomstående granskare.

Vi skall förutom detta också kontrollera att längden på 7/10 stockar per dag är inom +-3cm.

Alla dom här mätningarna skall rapporteras via Metsäliittos dataprogram som vi har i maskinerna och sändas via nätet till deras databas för lagring.

Vi skall förutom detta också börja göra egna provytor i skogen varje dag för att kontrollera gallringsstyrkan, vägbredd och väg avstånd.
Detta skall också rapporteras till databasen som lagrar detta plus GPS positionen var du har tagit provytan så att det är möjligt att kolla att du inte ljuger.

Allt för att ni markägare skall ha förtroende för vi som jobbar i era skogar.


Senast redigerad av Mäki fre 17 dec 2010, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110751 Nu måste sverige vakna!!! Finland slår oss i allt.


Zorran en som tror på virkespriserna.
Senast redigerad av zorran fre 17 dec 2010, 23:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110752 Varför är Sverige fyrtio år efter Finland?

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110754 Typ vi tror vi är bäst!

Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Knegarn  
#110774 Ni borde fråga vår (finlands) regering hur dom har gjort här på 80 talet, på nått sätt har dom fått oss att se det som en självklarhet att mätningen MÅSTE vara exakt och att gallringsresultaten måste va bra.
Jag har själv en förhoppning om att ligga på 98-99% kapnogrannhet på allt timmer jag hugger och att aldrig kasta mer än 1,5% vid kontrollmätningar.

på nått sätt verkar det som ingen riktigt bryr sig i sverige vad det blir av virket och skogarna sålänge ni får omkull skiten :)

Jag tror fortfarande på en ordentlig lagändring till att börja med, börja med att använda endast EN måttenhet! fast kubik PÅ bark m3fpb! det är ju nämlgen det som blir hanterat, att ni låter barken glida med obetald är ju konstigt både för er som säljer och dom som hanterar virket. :)

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

masterchief  
#110778 Det där med slumpvis kontrollmätning som rapporteras till databas är inte fel.
Vad jag vet så är det inte långt borta hos det bolag jag kör åt största delen.
Vi kör kontrollmätning åtminstone en gång i veckan med H8an, kör jag grovt med 5005an så mäter jag i regel varannan dag.
Provytor i bestånd mm har de kört med i 15 år ungefär :roll:
De kräver numera även det av förröjare samt vid vanlig röjning.
Jag tror i Sverige kommer det bli ett A och ett B lag framöver med de som tar det här på allvar och de som kör på som vanligt i förhoppningsvis en övergångsperiod.

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

MNskog  
#110782
zorran skrev:Typ vi tror vi är bäst!

Zorran en som tror på virkespriserna.


Så sant.
Sen kan vissa dominerande skogsföretag fått påverka för mycket. Säkert bra för dom men inte för Sveriges totala vinst från skogsnäringen. Fokus har hela tiden varit på så låga kostnader som möjligt både på arbete och råvaran. Sen har det ju gynnat dom att mer än 75 % av virket hamnat i deras kvarnar.

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Fredrik Reuter  
#110793 Hej,
Inrapportering till bolags databas finns här i Sverige (vad jag vet iaf ett bolag).
Problemet verkar vara att skördarmätning inte får majoritet i VMR här hos oss. Varför det är så kan man ju undra över...

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Knegarn  
#110804 VMR? (förtydliga för oss oförstående koskenkorvabryggare)

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

masterchief  
#110808 VirkesMätningsRådet 8)

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

mrme  
#110814 Åt bolaget ja kör åt ska vi under ett skift (8 tim) kontrollmäta 2 stammar och dom ska vara +/- 4 mm krav 60% och målet ska vara 70%. Manuellmäta längden på ett gäng timmerstockar.
Jag ska ta 2 provytor och dom ska innehålla höjden på det längsta trädet, stickvägsbredd 4 m i snitt är kravet, stickvägsavståndet ska vara minst 20 m, kolla skador inom ytan, mäta stubbhöjden inom ytan, räkna antal träd inom ytan tall gran löv, de ska plitas ner på ett papper och skickas in efter traktslut. Ska köra mellan 90-110 träd i timmen för att få ihop timpenningen beroende på hur de ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Mäki  
#110836 Att ta provytor för att veta att man gallrar rätt har ju alltid en skördar förare gjort,
det som är nytt är att det skall rapporteras till databasen elektronisk.

Bolaget vill också att vi skall börja använda spårloggning som vi har i våra maskiner och sända det till databasen.

Det är inget tvång men jag tycker personligen att det är ett bra system för då ser alltid den andra föraren hur den andran har kört samt att skotaren ser alla vägar i gallringar.

Men det finns gamla chaufförer som tycker det tar på yrkes stoltheten att använda dylika moderniteter och säger att GPS spårningen inte ritar exakt utan hoppar.
Vi fick nya GPS antenner i sommar och med dom så stämmer dom bra.
Men det kräver lite av föraren att han pausar i loggningen om han kör något som inte borde vara med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110888 Mig veterligen existerar inte VMR (Virkesmätningsrådet). Jag tror det är så här;
Det har nytt övergripande namn i stället. RMR Rådet för Mätning och Redovisning.
Under detta existerar VMK VirkesMätningsavdelningen Kontroll
En annan grupp heter VMU VirkesMätningsavdelningen Utveckling.

Mäki som inleder tråden nämner en metodik som till systemet liknar Kvalitetssäkringssystemet som växte fram med början 2003. SDC, VMF och Skogforsk tog initiativet.
Inskick dagligen till SDC är norm. 1 träd per 8 timmar etc.
Det skulle resultera i "certifiering" för vederlagsmätning efter kontroll av VMF.
Det tråkiga blev att det tog 4 år innan 2 maskiner i landet var godkända.

Flera företag påstod sej haka på detta system men hade en "slapp" tillämpning. Det kostar ca 80-100.000 kr/år för tvåskiftsmaskin.

En avigsida är att med datorns slumpvis valda stammar kommer "svårmätta och omöjliga" träd med i bilden som oftast ger för hög volym i skördaren. Följden blir en felkalibrering som ger underskattning när det är normala stammar där aggregatet kunde mäta rätt, men dessa blir nu underskattade.
Detta problem kvarstår så länge det finns aggregat som inte lyfter upp stamman korrekt och därmed gör en felaktig aptering med dålig prognos.
(Många förare väljer i stället alltid normala stammar för kontroll och skapar därmed rätt aptering på 70% av stammarna. Volymen blir något för hög i maskin.)

Tyvärr är jag inte imponerad av dagens aggregat.
Men beskrivna metoder i Finland och Sverige kan avslöja aggregaten och förbättra dem.

Användarvisningsbild

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Knegarn  
#110902 Det är ju en självklarhet att det inte går att få varje stam exakt mätt, då måste man hugga flaggstänger. men är det inte bra nog om man ligger väldigt nära på hela partiet? tex om jag har mätt in 338m3 timmer och sågen mäter in 339m3 då går ju en kubik "gratis" till sågen ja eftersom det betalas enligt skördaren, samma sak är det andra vägen oxå, har jag mätt in 341 kubik o sågen bara mäter in 338, då vann ju skogsägarn nån kubik.
Jag och dom flesta i finland anser ju att det får kasta lite, lagen säger +-4% här. Vi är ju iaf säkra på att inget kan försvinna i hanteringen mellan skördaraggregatet och sågbordet.

Avatar Fallback

Re: Nya mätdirektiv i Finland

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110907
Knegarn skrev:Det är ju en självklarhet att det inte går att få varje stam exakt mätt, då måste man hugga flaggstänger. men är det inte bra nog om man ligger väldigt nära på hela partiet? tex om jag har mätt in 338m3 timmer och sågen mäter in 339m3 då går ju en kubik "gratis" till sågen

Jag väljer denna del för mitt svar.
Jag är inte tillfredsställd om volymen stämmer på m3 om 95% av diametermåtten är fel. (Orsak enligt mitt förra svar)
Jag har sett flaggstänger som ser ut som trappor i stamfilsdiagram när ex. dålig kranföring påverkat.

Både köpare och säljare skall få sin rätt och optimerad produkt ur träden. Även avverkaren.
Köparen får inte rätt längd vid rätt tillfälle om diametern på 20% av bitarna är 8-20 mm fel. Det skapar inte högsta pris när virket exporteras. Detta är lätt att bevisa vid stamfilsanalys (som få vågar medverka i).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).