Virkesmätning och Matrisfub

Fub.Hur hänger det ihop?

10 inlägg 5869 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fub.Hur hänger det ihop?

Anderz  
#105776 Hej alla! Jag har letat i trådarna och kan inte finna min frågeställning nån annanstans så jag tar mig friheten att starta en ny tråd.

Jag avverkade mina beteshagar under gångna vintern. Det var rätt stora volymer så vi kunde ta fram många sorter.
Inköparen hade ett energiveds sortiment som han betalade med 290:-/fub. I detta kunde vi lägga nästan vad som helst. Då vi hade väldigt mycket fin björk och asp i beståndet så tyckte han att jag kunde ta undan all björk och asp som var över 16cm i topp och sälja till en av hans konkurrenter för de betalade detta med 340:-/fub.
Detta skulle huggas i fallande längd med en medellängd av 4.50.
Sagt och gjort. Döm om min förvåning när mätsedlarna började ramla in. Detta sortiment över 16cm med en medellängd av 4,50 mättes till 31.5 -33 fub per fullt lastbils lass= 10700-11200:-/lass medan energiveden som var ner till 7 cm i topp och 3 meterslängder höll 49-54 fub per lass=14210-15660:-/lass.
Fråga: Vad är vitsen med fallande längd?
Eller är det något annat än längden som jag inte begriper?
För fullt lass är väl fullt lass? Då borde väl det lass med högst pris/ också gett högst summa på lasset.
Rätta mej gärna men hur fasen ska man kunna veta vem som betalar bäst egentligen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Fub.Hur hänger det ihop?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105780 Var det netto exklusive vrak på det bättre sortimentet? Hur mycket var vrakat?
Sen är fastvolymen lägre då ett grövre sortiment ligger travat på bil.

Avatar Fallback

Re: Fub.Hur hänger det ihop?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105785 Det låter märkligt. Lassen brukar ligga runt 40 fub. 31-33 är väldigt lite och 49-54 är kolossalt mycket. Det där bör du rota mer i.

Avatar Fallback

Re: Fub.Hur hänger det ihop?

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105804 dom lastar ju på ton så den torra enegivedenväger ju mindre än lövmassan

Användarvisningsbild

Re: Fub.Hur hänger det ihop?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105805 Fastvolymen, m3f, ökar ju om det är grovt sortiment. Typiska värden är 0,55-0,62 som man multiplicerar med m3t.
Ett billass m3t kan vara 75, det blir då 75x0,6 = 45 m3f. Då är det grovt timmer.
Kan verkligen det stämma att lassen, 3 travar, varde 49-54 m3f. Min erfarenhet att de brukar vara kring 40 m3f.
Låter som att din åkare har tänjt lite på lagens råmärken beträffande maxlast.

Sedan kan det ju vara så att lassen med 31-33 m3f inte är fulla travar eller att det bara är två travar. Generellt brukar ju åkarna lasta lite mindre då det är grovt för att nte rskera att få överlast.

Avatar Fallback

Re: Fub.Hur hänger det ihop?

axwell  
#105826 Var det samma åkare vid liknande väglag för båda kvalitéerna så ser det minst sagt skumt ut.
Ca 32 fub motsvarar två travar, den tredje traven bör rimligen ha gått "vid sidan om" den snövita vägen.

Problemet blir ju att bevisa detta, indicierna är starka.

Avatar Fallback

Re: Fub.Hur hänger det ihop?

vastergarden  
#105848 Kontrollera på mätsedeln om virkespartiet är slutmätt (SM).Om det är slutmätt står det 1 i SM kolumnen

Avatar Fallback

Re: Fub.Hur hänger det ihop?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105995 3m-veden går väl med 5 travar på bilen? Bukar det inte bli fullt då? Fast det lär ju bli övervikt.

Avatar Fallback

Re: Fub.Hur hänger det ihop?

alias  
#106114 Hur väl stämmer inmätta volymer gentemot anmälda volymer på virkesordern eller från skördardatorn (om det är maskinavverkat)? Detta är ju inga exakta sanningar men kan ju ge en god fingervisning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fub.Hur hänger det ihop?

stegmaster  
#106128 Hur enkelt alt kunne varit om vi gjordet som Jänkarna i USA, inga m3 eller fub mätning där nei.
Dom håller bara koll på antal trailerlass för varje dag. Et lass er et lass oavsett typ eller dimmensjon. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).