Sida 2 av 2

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: tor 11 jun 2009, 20:48
av Niking
e97eda skrev:En stilla undran i ämnet. Om vrakdelen i massaveden betalades som rötved, skulle ni då bry er om att sortera ut rötveden överhuvudtaget?


Det lär vi nog göra så länge det finns något som heter mätningsvägran. Men skulle detta djävulska påfund försvinna samtidigt som vraket per automatik betalades som energived. Tja, då försvann väl alla incitament för att rensortera massaved och biobränsle.
/Niklas

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: tor 11 jun 2009, 20:53
av Skogshuggarn
Jag förstår vad du syftar på, e97eda, men jag tror inte att varken skogsägare som hugger leveransvirke, ej eller maskinförare "fullt medvetet", skulle lämpa tex rötbit i mav högen bara för att därigenom slippa jobbet att rensortera virkesbuntarna.

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: tor 11 jun 2009, 21:00
av Skogshuggarn
Niking skrev:Det lär vi nog göra så länge det finns något som heter mätningsvägran. Men skulle detta djävulska påfund försvinna samtidigt som vraket per automatik betalades som energived. Tja, då försvann väl alla incitament för att rensortera massaved och biobränsle.
/Niklas


Mätvägras traven så har väl skogsägaren åtminstonde en chans att återfå sitt virke?.
Vrak som går på "ordinarie terminal" åker däremot rakt in i processen, och då är det som någon skrev - "kört"!.

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: tor 11 jun 2009, 22:11
av valmet901
En undran jag har är om man fick betalt för "vrak" ochså så skulle väl priset på hela partiet antagligen sjunka. 😡

Så tror jag att det skulle kunna bli :sad:

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: fre 12 jun 2009, 05:58
av Jasi
Mycket av vraket beror på dålig upparbetning som kvistning och sortering. Om säljaren får betalt inklusive vrak och entreprenören exklusive vrak så tror jag vraket kommer att minska. Nu brukar det ju vara tvärt emot och vad motiverar då entreprenören att göra ett bra jobb?

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: fre 12 jun 2009, 06:18
av masterchief
Jasi skrev:Mycket av vraket beror på dålig upparbetning som kvistning och sortering. Om säljaren får betalt inklusive vrak och entreprenören exklusive vrak så tror jag vraket kommer att minska. Nu brukar det ju vara tvärt emot och vad motiverar då entreprenören att göra ett bra jobb?

De uppdragsgivare jag kört åt betalar då inte för vraket :???:
Enda undantaget är en rotpost jag körde åt Bergs.....

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: fre 12 jun 2009, 09:17
av Mangan
Skogshuggarn skrev:Jag förstår vad du syftar på, e97eda, men jag tror inte att varken skogsägare som hugger leveransvirke, ej eller maskinförare "fullt medvetet", skulle lämpa tex rötbit i mav högen bara för att därigenom slippa jobbet att rensortera virkesbuntarna.


Varför inte? Går det igenom så tjänar man på det, går det inte igenom så händer inget. Det är bara att strunta i att sortera.

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: fre 12 jun 2009, 10:14
av summum
Skulle tro att det är inte praktiskt genomförbart att sortera ut vraken vid industrin utan allt hammnar i samma välta. Vrakbestämmelser måste nog finnas annars så kan man ju lika gärna hugga träddelar i stället :wink:
Mätbestämmelserna gör ju upp mellan köpare och säljare, så virkesmätningsföreningarna följer bara dom och inte hittar på egna.

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: fre 12 jun 2009, 17:16
av Mickev
rötvrak matas in i industrin men man ska komma ihåg att man måste mata in mer "fint" virke för att konpensera de bortfallet som blir av röta.

Klykor och kvistar vrakas för att de ställer till det vid barkningen. Hade man alltid haft stockar utan vare sig minsta klyka eller kvist kunde man "barka" mindre andel av stocken och därmed få ut mer ved att göra massa av. På husum tar man ca 2% för mycket vid barkningen för att man måste vara säker på att ingen bark kommer in i industrin. Det handlade om mångmiljonbelopp man förlorade på just detta per år.

Sortera ut vrak på industrin är praktiskt tämligen omöjligt. Husum-fabriken matar in ett lass (3travar) per 7minuter dygnet runt... vem skulle hinna med att sortera detta? Och vem skulle betala för den fördyringen? I slutändan hamnar det på virkessäljaren.

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: fre 12 jun 2009, 21:49
av Axl
Mickev skrev:rötvrak matas in i industrin men man ska komma ihåg att man måste mata in mer "fint" virke för att konpensera de bortfallet som blir av röta.

Klykor och kvistar vrakas för att de ställer till det vid barkningen. Hade man alltid haft stockar utan vare sig minsta klyka eller kvist kunde man "barka" mindre andel av stocken och därmed få ut mer ved att göra massa av. På husum tar man ca 2% för mycket vid barkningen för att man måste vara säker på att ingen bark kommer in i industrin. Det handlade om mångmiljonbelopp man förlorade på just detta per år.

Sortera ut vrak på industrin är praktiskt tämligen omöjligt. Husum-fabriken matar in ett lass (3travar) per 7minuter dygnet runt... vem skulle hinna med att sortera detta? Och vem skulle betala för den fördyringen? I slutändan hamnar det på virkessäljaren.


Precis, vraket fördyrar processen även om det går in i produktion. Industrins betalningsförmåga slår igenom på priset ska man t.ex. ha betalt för barken så lär ju inte priset fpb bli samma som fub.

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Postat: fre 12 jun 2009, 22:50
av Niking
Mickev skrev:Sortera ut vrak på industrin är praktiskt tämligen omöjligt. Husum-fabriken matar in ett lass (3travar) per 7minuter dygnet runt... vem skulle hinna med att sortera detta? Och vem skulle betala för den fördyringen? I slutändan hamnar det på virkessäljaren.


Fast någonstans ska ju virket sorteras i massaved och biobränsle. Frågan är ju var virket sorteras billigast, hos skogsbonden (utav skotarföraren) eller vid fabrik?
/Niklas