Virkesmätning och Matrisfub

Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer)

32 inlägg 19424 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer) vid avverkningsuppdrag/lev rot köp?

8
7%
12
11%
3
2%
16
14%
9
8%
47
43%
3
2%
10
9%
Användarvisningsbild

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer)

Fredrik Reuter  
#58463 Hej,
Ja, säg det som är lätt här i världen, virkesmätning faller iaf inte under kategorin...
Orre: Jag förstår. Tyvärr vet jag inte hur vanligt detta är, men ställer ju saker på ända i fubdebatten!
Jag menar, grov avsmalning skulle då ge mer timmerutbyte, tvärt emot vad ex Stora Enso sade när de argumenterade emot "nästan äkta fub-mätning" istället för matris-fub/fuskfub!
Och m3toub är ju inte heller en bra mätmetod isåfall.

Skördarmätt eller mätramsmätt "mixmått" skulle dock kunna funka. Det torde ju vara enkelt att ställa parametrar så extra timmervolym faller ut över en viss avsmalning och längd!

Ang barken, jag läste också artikeln (fick läsa den av en vän som prenumererar :wink: ).
Skogsland estimerar att barken har ett värde på 2 miljarder (lågt räknat). Självklart ska den då redovisas. Det torde även handla om ca 10% av total inmätt volym.
Men jag förbryllas också av mantrat från köparledet, typ "-Det spelar ingen roll hur vi mäter, priset är det samma ändå!".
Hur ska man kunna veta det egentligen?
Ska man nöja sig med, typ "-Jodå, det är bara så"...?
Och dessutom, hur redovisar skogsindustrin in inkomst på 2 miljarder (barken) när det inte finns några kvitton på inköp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer)

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58508 Knepigt att bestämma sig.
Vilken metod som blir rättvisast.
Har för mig att i Finland kollar VMF skördarnas mätsystem.
Vad virket används till när jag sålt det är ju ointressant.

Användarvisningsbild

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62368
orre skrev:
OAS-forests skrev:Intressant undersökning! Jag saknar dock en kategori.
Vill ha en mix mellan dagens toppmätning på mätstation samt mätram på mätstation.

Detta möjliggör då att redovisa följande delvolymer;
- timmer, stocken toppmäts centrumcylindern ersätts som idag med m3to
- flis, den överskjutande bakveden räknas fram från rammätt volym minus toppmätt volym, ersätts i m3fub
- bark, volymen kan räknas ut, ersätts i m3bark


Detta kanske kunde utvecklas till "sågbar cylinder" dvs rak cylinder och krök(ar) ersätts med flispriset.


Det här låter som en mycket intressant prismodell. Biomassapriset lär nog fortsätta stiga, men jag tror att det ändå lär dröja många år (om ens någonsin) innan biomassapriset når ikapp timmervärdet. Således torde en kombination av toppmätt (m3to) för timmerdelen och "nästan äkta fub" (sektionsfub, m3sefub) för biobränsledelen vara närmast idealisk, anser jag.

En viktig sak i sammanhanget är att få betalt för eventuella övermått. Vid motormanuell sågning av stock lägger nog många skogsägare på någon decimeter extra för säkerhets skull och denna extravolym bör ju givetvis ersättas som biobränsle. Detta förutsätter givetvis att sågverken justerkapar bort denna extra decimeter. Annars ska det givetvis vara full betalning för hela stocken, enligt ovan.

Ps! Vad säger apteringsexperten Bertilsson om dessa tankegångar?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62370 Ser inte riktigt poängen i att mäta timmer i m3to, och resten i något annat. Hur sågverket delar stocken är lite deras problem, kör man tex kilsågade plank är ju m3to:s sågciylinder ointressant. Mät allt i samma tex m3fpb, så kan man införa nedklassning eller avdrag för avsmalning som är för mycket eller krök som är för stor, etc.

Bra mycket lättare att jämföra timemr vs massa vs ved då.

Avatar Fallback

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer)

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65224 Admins fråga gäller ”vilket volymmått vi vill ha på rundvirke”.
Önskan kan ge en indikation till parterna som utvecklar. Önskas dock något bra som inte det finns utrustning för under lång tid blir väntan lång och inget händer .
Ett annat sätt kan vara att önska en metod som är bättre anpassad mot mera kända möjligheter och kan ligga närmare i tiden.
Önsketänkande ger sannolikt betydande splittring och problem.

Eftersom inte skördarna överlag klarar mätning tillräckligt väl ännu kan väntan på fungerande mätning här blir 10 år till om inget händer. Jag syftar på vad som hänt senaste 10 åren.
Nuvarande berörande mätning i skördare har inte förmåga att avgöra barkmängden.
Sektionsmätning i m3fub på sågverk trevar sej i gång på gran. På tallen är det fortfarande förbjudet alltså en smärtsam felhantering vid införandet.

Apteringen måste kunna styras logiskt i skördare för att optimera de värdefullaste delarna i trädet (filéerna) för bra ekonomi för både leverantör och köpare.

På andra trådar på detta forum har jag lagt mina synpunkter på denna mätningen jag syftar på här under.
Följande ser jag som det som värderas högst (i ordningsföljd) i stocken eller kan påverka utveckling.

a) Toppcylindern ger nästan all plank och bräder och är ännu värdefullaste användning.
b) Mantelvolymen ved utanför bör ersättas efter innehåll. D.v.s. avsmalningen måste beaktas individuellt på varje stock.
c) Barken har sen 10 år värde och skall värderas vid avverkningen. Om så sker blir det intressant att använda metod som ger ökad barkmängd fram till industri. Utrustning här har funnits och bättre kan kanske skapas. Maskiner som lämnar 10-15% av barken i skogen och sen ytterligare på landvägar vet vi mäter både längd och diameter dåligt med följd att apteringen blir dålig för både markägare och köpare.

Matematik för denna värdering är möjlig redan. Dock ger denna metod svårigheter för manuell kontroll, som ex. skogsägare vill göra på enskild bit.
Bertilsson

Användarvisningsbild

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer

Fredrik Reuter  
#559114 Denna tråd med omröstning fyller nu 10 år.
Mycket intressant finns skrivet och faktum är att mycket kan gälla än idag.

Omröstningen är inte död så passa på att ge din röst hörd - hur vill du ha ditt virke mätt?

#tb10

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer

Markägaren  
#565915 M3to
Varför?
Jag vill ha ett världsmarknadspris man kan gå efter, som är spikat.
Avdrag och avgifter får dom ägna sig åt någon annanstans.
Till exempel, det ligger (full timmerbil) 52 m3 i 4 meters längd björk, vid väg 465.
Minsta bud världsmarknadspriset denna månad/ vecka. Som är 492,53 kr m3 just nu.
Så, enkelt och bra, högsta bud vinner.
Eller att man i förväg säger 2% över världsmarknadspriset som minsta bud.
Så går man in och tittar på vad världsmarknadspriset för 4 meters björk ligger på för tillfället.
Är priset lågt, väntar man på bättre tider helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer

Blivande snickare  
#565917 Fast på bark är det rättviste för alla parter.
Skogsägaren som får betalt för ALLT som förs bort från skogen och industrin som inte behöver hitta på fina ursäkter till stöld.

Användarvisningsbild

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer

halvproffs  
#565918
Blivande snickare skrev:Fast på bark är det rättviste för alla parter.
Skogsägaren som får betalt för ALLT som förs bort från skogen och industrin som inte behöver hitta på fina ursäkter till stöld.


Problemet? Blir under savningstid, inte mycket bark kvar då inte.

Användarvisningsbild

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer

halvproffs  
#565919
Blivande snickare skrev:Fast på bark är det rättviste för alla parter.
Skogsägaren som får betalt för ALLT som förs bort från skogen och industrin som inte behöver hitta på fina ursäkter till stöld.


Problemet? Blir under savningstid, inte mycket bark kvar då inte.
Markägaren skrev:M3to
Varför?
Jag vill ha ett världsmarknadspris man kan gå efter, som är spikat.
Avdrag och avgifter får dom ägna sig åt någon annanstans.
Till exempel, det ligger (full timmerbil) 52 m3 i 4 meters längd björk, vid väg 465.
Minsta bud världsmarknadspriset denna månad/ vecka. Som är 492,53 kr m3 just nu.
Så, enkelt och bra, högsta bud vinner.
Eller att man i förväg säger 2% över världsmarknadspriset som minsta bud.
Så går man in och tittar på vad världsmarknadspriset för 4 meters björk ligger på för tillfället.
Är priset lågt, väntar man på bättre tider helt enkelt.


Om priset inte blir bättre och kusarna börjar angripa virket. Panlk. Jag vill inte vara negativ men alla för och nackdelar måste beaktas.

Användarvisningsbild

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer

Markägaren  
#565924 Du väntar med att fälla till priset blir godtagbart.
Lägger ut en budgivning, högsta budet vinner.
Får du inget bud, vänta eller gå ner i pris till nästa budgivning.
Till exempel 4% under världsmarknadspriset.
Du får ett bud som är gällande, går ut och hugger, och lägger fram till vägen.
Budet är bindande, till exempel genom tradera, eller någon egen skogsbudgivningsplats.
Eventuella avgifter för budgivningen betalas av köparen, och läggs på priset.
Men ser ingen nödvändighet i att ta ut avgift för budgivningen om man inte är ett utomstående budgivningsföretag med syfte att tjäna pengar.

Användarvisningsbild

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer

Markägaren  
#565927 Du sätter alltid ditt eget pris, och tar endast hjälp av världsmarknadspriset som riktlinje.
Det är så budgivning fungerar.
Fungerar med andra råvaror, fungerar det även med rundvirke och allt annat.
Frågan är var man ska ta världsmarknadspriserna ifrån som riktlinje.
Förslagsvis Canada eller Ryssland, eller båda.
Eftersom det finns fler olika priser på samma råvara på olika ställen i Världen.
Ett pris i New York ett annat i London.
Hur som helst är budgivning rätt väg att gå.

Avatar Fallback

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer

Blivande snickare  
#565931
halvproffs skrev:
Blivande snickare skrev:Fast på bark är det rättviste för alla parter.
Skogsägaren som får betalt för ALLT som förs bort från skogen och industrin som inte behöver hitta på fina ursäkter till stöld.


Problemet? Blir under savningstid, inte mycket bark kvar då inte.

Men det problemet har ni ju redan året runt :roll:
Dessutom åker barken av först efter aggregatets rullar. Den lilla skillnaden som kan bli går mycket väl att leva med.
Borde ha varit tydligare i första inlägget att jag menar skördarmätt fpb.

Avatar Fallback

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565956 Då får ju inte bolagen det de betalar för?

Användarvisningsbild

Re: Vilket volymmått skulle du vilja ha på rundvirke (timmer

Markägaren  
#565973 Man får öka priset, så man får betalt för barken.
+0,25% barkmoms.
Så får dom välja om dom vill köpa eller inte.
Man får lika mycket betalt om man säljer i m3to eftersom man sätter priset själv.
Så det är inget problem.
Budgivning är det enda rätta, allt annat är trams.
Teknik kan man mixtra med och är inget att förlita sig på.
Om man inte själv är en mixtrare.
Sen ska 6 meters ge bättre än både 5 och 4 meters.
Det säger sig självt.
Större Toppdiameter ska även ge bättre.
Pris i bara m3 duger inte.
Dom slänger redan stora buntar reklam fast det står ingen reklam tack.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).