Virkesmätning och Matrisfub

Relaskopstabell för större träd och höjd

4 inlägg 2446 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Relaskopstabell för större träd och höjd

Småbrukarn  
#867426Här kommer mitt första inlägg.
Jag är helt ny med Relaskop. Jag har väntat lite för länge med avverkning då priserna har varit för dåliga. Nu ska jag plockhugga själv. När jag mäter med Relaskopet får jag 48-52, troligtvis för att träden är för grova. Men hittar ingen tabell för detta. Träden är också högre än 26 meter. Tog ner en gran som var 100 i diameter och ca 80 år pga av barkborre ( svårt att läsa de sista 5 årsringarna.) Någon som vet var man kan hitta en tabell med högre siffror än Grundyta 42 och höjd 26. Min skog är i sydvästra sverige på Tjörn.

TS

Re: Relaskopstabell för större träd och höjd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867431Tar du grundytan gånger höjden gånger 0,6 så kommer du inte rätt men ganska nära. Det är inte säkert att en tabell är mera rätt.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867453De flesta relaskopstabellerna går till 32m den du hänvisar till är en medel höjd tabell som är svår att använda då medelhöjden är svår att uppskatta. Överhöjd är enklare då det är de två grövsta inom 10 m. Men finns höjen med i tabellen kan man dubbla siffran för grundytan.
Ex
Gy 48 höjd 26m
Ta då 24 i tabellen för höjd 26 och gånga med två så blir det som om tabellen gick till 48. Och man kan alltid får med gy om höjden är under 32 m så får man samma resultat.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867454Här är ett bestånd från idag med gy 56 m3 och höjd 24 m. Där tar jag helt enkelt och går in på 24 m läser av resultatet för 28 sedan gångar jed det med 2

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).