lundqvist.r skrev:Vi har inte varit skogsägare så länge, och fram till i år har det varit eget röjande som gällt. Men i år blev det både slutavverkning och gallring. Och då dök det upp en fundering som jag inte behövt fundera på tidigare.
Var i kedjan från skog till sågverk/massabruk görs val av vad som är vad, dvs vad ska gå som massaved och vad som ska sågas? Eller bli brännved? Ligger allt hos skördaren? Eller görs det omsortering i skotning, före eller efter lastning på bil, eller när pinnarna är framme vid såg alternativt massabruk?
Frågan ställs utifrån att jag är intresserad, inte för några direkta synpunkter på hur virket har sorterats.
Elis76 skrev:Var i BD-län håller Du till och vem var köparen?
Monark1954 skrev:Det är alltid en risk att köparens prislista finns i skördaren i stället för prislistan som är avtalad mellan köpare och säljare.
Ett högre pris på massaved i skördaren gör att det blir mer massaved apterad i skördarens dator.
Säljaren får mindre betalt då det blir mindre sågtimmer.
Har själv upplevt detta då likvärdiga avdelningar bredvid varandra gallrats. En avdelning gallrades av Norrskog och nästa år gallrades bredvidliggande avdelning av SCA.
SCA låg lite högre i avtalad prislista främst på sågtimmer men utfallet blev mycket mer massaved och jag fick mindre betalt.
Så jag antar att är köparen en såg eller en skogägarförening blir det mer pengar till säljaren genom att andelen sågtimmer blir högre.
Axl skrev:
Det är i princip aldrig prislistan i affären med skogsägaren som är i skördaren. Skördaren kör på en standardlista som inte ändras beroende på affären med skogsägaren.
hfab skrev:Axl skrev:
Det är i princip aldrig prislistan i affären med skogsägaren som är i skördaren. Skördaren kör på en standardlista som inte ändras beroende på affären med skogsägaren.
Här måste jag protestera!
Vi kan ha flera prislistor i skördarna, beroende på vart virket ska levereras.
Ibland förekommer det att man börjar hugga efter en prislista, för att sedan byta till en annan.
Kan bli väldigt förvirrande om exempelvis kubb eller klentimmer börjar apteras helt plötsligt.