Virkesmätning och Matrisfub

Vem tar beslut om massa/timmer/...?

14 inlägg 2856 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem tar beslut om massa/timmer/...?

lundqvist.r  
#819680 Vi har inte varit skogsägare så länge, och fram till i år har det varit eget röjande som gällt. Men i år blev det både slutavverkning och gallring. Och då dök det upp en fundering som jag inte behövt fundera på tidigare.
Var i kedjan från skog till sågverk/massabruk görs val av vad som är vad, dvs vad ska gå som massaved och vad som ska sågas? Eller bli brännved? Ligger allt hos skördaren? Eller görs det omsortering i skotning, före eller efter lastning på bil, eller när pinnarna är framme vid såg alternativt massabruk?
Frågan ställs utifrån att jag är intresserad, inte för några direkta synpunkter på hur virket har sorterats.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819681 Allt ligger hos skördaren. Utifrån gällande prislistor och med uppmärksamhet för skador och fel. Skotarföraren ska vara så pass alert att han omsorterar där det tydligt blivit fel. När det väl ligger vid bilväg finns det ingen återvändo. Men det kan fortfarande kasseras om dåligt virke hamnar vid sågen.

Användarvisningsbild

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

Elis76  
#819692
lundqvist.r skrev:Vi har inte varit skogsägare så länge, och fram till i år har det varit eget röjande som gällt. Men i år blev det både slutavverkning och gallring. Och då dök det upp en fundering som jag inte behövt fundera på tidigare.
Var i kedjan från skog till sågverk/massabruk görs val av vad som är vad, dvs vad ska gå som massaved och vad som ska sågas? Eller bli brännved? Ligger allt hos skördaren? Eller görs det omsortering i skotning, före eller efter lastning på bil, eller när pinnarna är framme vid såg alternativt massabruk?
Frågan ställs utifrån att jag är intresserad, inte för några direkta synpunkter på hur virket har sorterats.


Var i BD-län håller Du till och vem var köparen?

Avatar Fallback

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

lundqvist.r  
#819694
Elis76 skrev:Var i BD-län håller Du till och vem var köparen?


Bor i Luleå, men skogen står i Västerbotten, strax söder om Skellefteå. Vi valde att sälja till Norra. Om det var ett bra val eller inte har jag ingen aning om. Hittills har kontakterna med alla inblandade varit bra, eller faktiskt bättre än väntat. Resonabel inspektor, och de som kört skördare och skotare har klarat att få ner och få ut virket utan några egentliga skador. Men det känns ändå som en chansning. Går det verkligen att jämföra bud mellan köpare? Vi har litat på magkänslan, och hittills har det fungerat lika bra eller bättre än väntat.

Liten utvikning: vi ville få ner det mesta av en "granvägg" i strandzonen mot havet, mycket för att få in ljus längs en väg där det rör sig rätt mycket folk som ska gå ut till ett naturreservat. Där hade jag räknat med att få gå själv med sågen och fälla det grövsta innan skördaren skulle in. Men det visade sig att han kunde ta allt. Mindre jobb för mig, och det var kanske bra. Men det hade varit roligt att ta det själv också. Fälla träd är kul!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

Elis76  
#819697 När man säljer i BD-län bör man tänka på följande:

- Stenvalls aptetar med tyngdpunkt mot sågtimmer då man har flera egna sågverk att försörja
- Jutos gör på samma sätt och säljer massaveden och flisen till Billerud
- Billerud som inte har egna sågverk apterar med tyngdpunkt mot massaved
- Rolfs såg och Glomers timber köper klentimmer via Norra
- SCA är luriga då de har både massabruk och sågverk. Här vet man aldrig vad apteringsutfallet blir.
- Stora Finland köper i Tornedalen, men här bör man vara påläst och kunnig och gärna kunna Finska. Stora apterar med tyngdpunkt mot massaved.
- Norra kan aptera utifrån vad man kommer överens om i kontraktet
- Sveaskog levererar sågtimmret åt Stenvalls och Jutos då man inte har egna sågverk. Massaveden går antingen till Karlsborg eller Piteå.

Avatar Fallback

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

Axl  
#819698 Det är att göra det lite enkelt för sig att säga att Billerud apterar mer massa för att dom inte har egen såg, det kan ju vara så att dom byter timmer mot massa och får mer massaved tillbaka om dom levererar timmer så deras motivering att göra timmer kan vara nog så hög som sågverksägaren.

Användarvisningsbild

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

Monark1954  
#819721 Det är alltid en risk att köparens prislista finns i skördaren i stället för prislistan som är avtalad mellan köpare och säljare.
Ett högre pris på massaved i skördaren gör att det blir mer massaved apterad i skördarens dator.
Säljaren får mindre betalt då det blir mindre sågtimmer.
Har själv upplevt detta då likvärdiga avdelningar bredvid varandra gallrats. En avdelning gallrades av Norrskog och nästa år gallrades bredvidliggande avdelning av SCA.
SCA låg lite högre i avtalad prislista främst på sågtimmer men utfallet blev mycket mer massaved och jag fick mindre betalt.

Så jag antar att är köparen en såg eller en skogägarförening blir det mer pengar till säljaren genom att andelen sågtimmer blir högre.

Användarvisningsbild

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

toker72  
#819728 Det går ju alltid begära ett fast pris per fub sen får dom göra vad dom vill med virket brännved eller timmer spelar ingen roll.

Avatar Fallback

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

Axl  
#819739
Monark1954 skrev:Det är alltid en risk att köparens prislista finns i skördaren i stället för prislistan som är avtalad mellan köpare och säljare.
Ett högre pris på massaved i skördaren gör att det blir mer massaved apterad i skördarens dator.
Säljaren får mindre betalt då det blir mindre sågtimmer.
Har själv upplevt detta då likvärdiga avdelningar bredvid varandra gallrats. En avdelning gallrades av Norrskog och nästa år gallrades bredvidliggande avdelning av SCA.
SCA låg lite högre i avtalad prislista främst på sågtimmer men utfallet blev mycket mer massaved och jag fick mindre betalt.

Så jag antar att är köparen en såg eller en skogägarförening blir det mer pengar till säljaren genom att andelen sågtimmer blir högre.


Det är i princip aldrig prislistan i affären med skogsägaren som är i skördaren. Skördaren kör på en standardlista som inte ändras beroende på affären med skogsägaren.

I mina hemtrakter har Sydved som i första hand är massavedsköpare en affär på kubb (antagligen i utbyte mot massaved) Mellanskog som är delägare i sågverk och Skogsägarförening har ingen affär på kubb här. Så säljer du gallring till massavedsköparen får du högre andel sågbart än om du säljer den till sågverksägaren. Sen kan det säkert vara tvärtom i nästa socken.

Avatar Fallback

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

hfab  
#819745
Axl skrev:
Det är i princip aldrig prislistan i affären med skogsägaren som är i skördaren. Skördaren kör på en standardlista som inte ändras beroende på affären med skogsägaren.

Här måste jag protestera!
Vi kan ha flera prislistor i skördarna, beroende på vart virket ska levereras.
Ibland förekommer det att man börjar hugga efter en prislista, för att sedan byta till en annan.
Kan bli väldigt förvirrande om exempelvis kubb eller klentimmer börjar apteras helt plötsligt.

Avatar Fallback

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

jannee  
#819747 Efter vad jag sport är det KÖPAREN som avgör vilken lista skördaren ska aptera efter.
Ex: av timret ska det vara 75 % 52:or, trots att det kanske prismässigt (för säljaren) bara varit 50 %.
Eller att medellängden ska ligga på styvt 45 eller i stället för det optimala 43 - prismässigt för säljaren.
När man avverkar manuellt kan det vara svårt att hela tiden räkna vilket som är mest lönsamt, även om man klavar och håller på.-
I en skördare kan du exakt se vilket som egentligen är det optimala för säljaren - men då icke för köparen.
Vi som har morötter till skog förlorar mer eller mindre alltid på köparens prislista.

Avatar Fallback

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

Tralsmo  
#819750
hfab skrev:
Axl skrev:
Det är i princip aldrig prislistan i affären med skogsägaren som är i skördaren. Skördaren kör på en standardlista som inte ändras beroende på affären med skogsägaren.

Här måste jag protestera!
Vi kan ha flera prislistor i skördarna, beroende på vart virket ska levereras.
Ibland förekommer det att man börjar hugga efter en prislista, för att sedan byta till en annan.
Kan bli väldigt förvirrande om exempelvis kubb eller klentimmer börjar apteras helt plötsligt.



Ja håller med hfab.
Listorna i våran skördare korrigeras hela tiden.
Det görs utifrån vad timmer å kubb å klen ska ta vägen å vad som efterfrågas mest just nu.

Just nu är det.tall klentimmer å grantimmer ända ner till klen. Och den korta grankubben men vanligt klentimmer har företräde framför kubben.

Ja tror att de varierar väldigt mycke me massaveden beroende på skördarförate.
Är de för lite vrak ligger de för mycke timmer i massaveden och tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

Axl  
#819758 @hfab du bekräftar ju snarare det jag menade. Ni har olika prislistor beroende på vad köpande industri vill ha men inte beroende på vad som är uppgjort med säljaren av skogen. Om skogsägare A har fått betalt enligt en prislista +50 kr/m3to i premie medans skogsägare B fått 600 kr/fub rakt över för timret så har ni väl inte olika prislistor i skördaren?

Avatar Fallback

Re: Vem tar beslut om massa/timmer/...?

maltex  
#819761 Skördaren kör ju mot köpande industri ,vad virkessäljare och köpare gjort upp om för pris berör inte den. Om man vill ha betalt kan det vara bra att aptera efter slutkunds önskemål.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).