Virkesmätning och Matrisfub

Förstå sig på prislista och längdkorrektion

6 inlägg 2106 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förstå sig på prislista och längdkorrektion

LarsPetersson  
#793783 Hej!

Sitter och försöker förstå mig på Mellanskogs prislista för sågtimmer: https://www.mellanskog.se/wp-content/up ... 220520.pdf

Det jag specifikt tycker är otydligt är hur man tillämpar längdkorrektionen, och vad de menar där. Så som jag spontant tolkar längkorrektionen är att timmer som är mellan 34 - 37 dm får ett prisavdrag på 75 kr/m3to från pristabellen som baseras på toppdiameter, ovanför längdkorrektionen, och att timmer med längden 37 - 40 dm får ett prisavdrag på 50, osv.

Men vad är syftet med att skriva med "Toppdiam, cm" i längdkorrektionen? Siffrorna 34, 37, 40, 43, 46, 49, 52 & 55 måste väl ha med längden att göra, och inte toppdiametern? Och om rutan "Toppdiam, cm" syftar på "12.0+" undertill, vad säger det? De har redan skrivit på flera andra ställen i prislistan att timmer med en toppdiameter under 12 cm betalas med annat pris.

Och om längden är över 55, tillkommer ingen annan längdkorrektion, även om längden är långt över 55? Apteras det som två separata stockar isåfall?



   TS
Avatar Fallback

Re: Förstå sig på prislista och längdkorrektion

alias  
#793788
LarsPetersson skrev:Hej!

Sitter och försöker förstå mig på Mellanskogs prislista för sågtimmer: https://www.mellanskog.se/wp-content/up ... 220520.pdf

Det jag specifikt tycker är otydligt är hur man tillämpar längdkorrektionen, och vad de menar där. Så som jag spontant tolkar längkorrektionen är att timmer som är mellan 34 - 37 dm får ett prisavdrag på 75 kr/m3to från pristabellen som baseras på toppdiameter, ovanför längdkorrektionen, och att timmer med längden 37 - 40 dm får ett prisavdrag på 50, osv.

Men vad är syftet med att skriva med "Toppdiam, cm" i längdkorrektionen? Siffrorna 34, 37, 40, 43, 46, 49, 52 & 55 måste väl ha med längden att göra, och inte toppdiametern? Och om rutan "Toppdiam, cm" syftar på "12.0+" undertill, vad säger det? De har redan skrivit på flera andra ställen i prislistan att timmer med en toppdiameter under 12 cm betalas med annat pris.

Och om längden är över 55, tillkommer ingen annan längdkorrektion, även om längden är långt över 55? Apteras det som två separata stockar isåfall?


Normalt sett så är det endast angivna moduler som prisräknas. Det medför att du endast får betalt för 34 dm även om stocken är 36 dm (ibland kan det även finnas krav på t.ex. max 10 cm övermål, räknat från prisgrundande längdmodul). Normalt övermål är 2-5 cm över prisgrundande längdmodul.
Hugger du en stock som är t.ex. 34,2 dm lång så prisräknas den med listpriset för resp. diameter och kvalitet minus 75 kr/m3toub för en längd på 34 dm. För en 37,2 dm lång stock så blir det samma sak fast med 50 kr/m3toub i avdrag från listpriset.

Att man anger diameterspann för längdkorrektionen är för att olika längder kan vara eftertraktade för olika grovlek på stockarna. För stockar med toppdismeter 12,0-17,9 cm kanske 46 dm är den längd som sågverket har lättast att sälja medan det för stockar 18+ cm kanske är mer efterfrågan på 55 dm längd. Då styr man det med olika längdkorrektion för de olika diameterklasserna.

Hugger du längre stock än 55 dm (+ några cm övermål) så får du ändå inte betalt för extralängden.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förstå sig på prislista och längdkorrektion

maltex  
#793789 Du ska väl aptera efter vad mottagande sågverk vill ha för längder. Så prislistan bör kompletteras med en apteringsinstruktion om du vill få rätt betalt.

Avatar Fallback

Re: Förstå sig på prislista och längdkorrektion

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793831 Mellanskogs lista för leveransvirke är hyfsat enkel för att underlätta självverksamhet. Enkel apteringsinstruktion: Hugg inget timmer klenare än 14 cm under bark. Priset på klenare timmer är under massavedspriset. Kapa kortare stockar än 43 dm endast i undantagsfall. Längdtillägget för långa stockar är inte högt så hellre två medellånga stockar än en en lång och en kort.

Användarvisningsbild

Re: Förstå sig på prislista och längdkorrektion

Elis76  
#793836
Skogsola skrev:Mellanskogs lista för leveransvirke är hyfsat enkel för att underlätta självverksamhet. Enkel apteringsinstruktion: Hugg inget timmer klenare än 14 cm under bark. Priset på klenare timmer är under massavedspriset. Kapa kortare stockar än 43 dm endast i undantagsfall. Längdtillägget för långa stockar är inte högt så hellre två medellånga stockar än en en lång och en kort.


@Skogsola

Jag antar att det är dessa apteringsinstruktioner du hänvisar till? 🚜
https://www.mellanskog.se/wp-content/uploads/2021/03/apteringsrad.pdf
https://www.mellanskog.se/wp-content/uploads/2022/06/allmanna-leveransbestammelser.pdf

Det är väl så att barrsågtimmer av tall och gran normalt huggs i fallande längder mellan 31 och 55 dm. Apteringen sker oftast i 3-decimetersklasser (31, 34, 37 dm osv.). Kapet bör ligga nära aktuell längd, men alltid något över den avsedda längden (övermål), annars tappar man volym och ibland även längdpremier. I värsta fall kan en stock vrakas.

Minsta toppdiameter för sågtimmer är normalt 16 cm under bark. Norra Skog tar exempelvis enbart emot stockar med 12-14 cm toppdiameter om det finns efterfrågan på marknaden.

Avatar Fallback

Re: Förstå sig på prislista och längdkorrektion

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793839 Det var ju en bra instruktion även om den måste vara lite svårtydd för en ren nybörjare som trådskaparen verkar vara. Den "instruktion" jag skrev var fritt ur hjärtat efter en snabbtitt på prislistan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).