mån 25 jul 2022, 20:24#765009Hej!
Hur brukar betalning av rotpost se ut?
Får man 100% av likviden utbetalt direkt efter kontraktskrivning?
Eller är det kanske 60% typ?
Virkesmätning och Matrisfub
Betalning av rotpost
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 25 jul 2022, 21:01#765014100% vid kontrakt. Det finns ingen anledning att vänta med något. Risken övergår helt till köparen vid kontraktsskrivning, överenskommen mängd är redan bestämd och ingen form av inmätning återstår så betalt ska du ha.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
tis 26 jul 2022, 10:51#765059Ha aldrig varit med vid en rotpostaffär.
Men vet att min far alltid såg till att få till en flerårsavbetalning, 1000kr samma år som avverkningskontraktet skrevs, och resten året efter när allt var inmätt och klart.
Fick alltid intrycket av att detta var för att få någon skattefördel av något slag, stämmer detta?
Men vet att min far alltid såg till att få till en flerårsavbetalning, 1000kr samma år som avverkningskontraktet skrevs, och resten året efter när allt var inmätt och klart.
Fick alltid intrycket av att detta var för att få någon skattefördel av något slag, stämmer detta?
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
tis 26 jul 2022, 11:07#765062
Ja. Det är för att undvika höga inkomster enskilda år, för att slippa marginalskatteffekter.
Samma skattetekniska upplägg är tillämpbart på alla sorters avverkningsrätter (rotpost, avverkningsuppdrag och leveransrotköp).
MVH
Alias
Zixten skrev:Ha aldrig varit med vid en rotpostaffär.
Ja. Det är för att undvika höga inkomster enskilda år, för att slippa marginalskatteffekter.
Samma skattetekniska upplägg är tillämpbart på alla sorters avverkningsrätter (rotpost, avverkningsuppdrag och leveransrotköp).
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 26 jul 2022, 12:31#765077
I så fall skulle man kanske kunna tänka sig betalning med allt utom 1000 kr vid kontraktsskrivning och 1000 kr året efter??
alias skrev:Zixten skrev:Ha aldrig varit med vid en rotpostaffär.
MVH
Alias
I så fall skulle man kanske kunna tänka sig betalning med allt utom 1000 kr vid kontraktsskrivning och 1000 kr året efter??
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
ons 27 jul 2022, 14:59#765237Rotpost innebär att alla träd är stämplade(märkta), en gång tiden både i brh och i roten. Idag ett färgmärke enbart i brh. Alla stämplade träds diametrar redovisas i en stämplingslängd och provträd höjdmäts. Volymen, beräknas med lämplig kuberingstabell och den är alltid i m3sk.
Alltid full betalning eller bankgaranti. Köparen har högst 5 år på sig att avverka. Är det oavverkat efter 5 år kan du sälja träden på nytt.
Alltid full betalning eller bankgaranti. Köparen har högst 5 år på sig att avverka. Är det oavverkat efter 5 år kan du sälja träden på nytt.
ons 27 jul 2022, 16:02#765247Då 1981 mätte vi träden enbart i brösthöjd [1,3 m].
Vi var fyra stycken som gick i bredd med stämplingsförrättaren i mitten som hade klave med räkneverk. Vi mätte träden ett och ett med klaven, slog en "blecka" med stämplingsyxan och knackade in ett märke.
- Tall 47
- Tall 38
- Gran 40
- Löv 34
- o.s.v.
gick vi och ropade till stämpingsförrättaren som matade in det i räkneverket.
När jag fick stämplingslängden från dåvarande Skogsvårdsstyrelsen använde jag mig av en kuberingstabell för att räkna fram volymen i m3sk. En tabell var från Tor Jonson kommer jag ihåg.
Höjderna hade dessförinnan uppskattats med relaskop.
Därefter tog jag in anbud och anbudsgivarna samlades hos oss där anbuden öppnades och vidare budgivning tog vid.
Högsta budet fick köpa posten varpå vi skrev kontrakt och hela beloppet betalades med en säkerställd check som jag löste in dagen efter.
En sak som jag lärde mig som ung och därefter tillämpat konstant är följande:
1) Köparen skall avverkat virkesposten innan nästa tillväxtsäsong och utskotat till avlägg. Jag stryker alltid paragrafen där det står att köparen har fem år på sig att avverka. Jag vill ha virket avverkat inom ett år så jag kan anlägga ny skog.
2) En annan paragraf som jag också alltid stryker är att tvist skall avgöras av skiljenämd. Här skriver jag att tvist skall avgöras av allmän domstol vid exempelvis Attuna Tingsrätt. Det finns bara en förlorare vid skiljedomstol - skogsägaren.
Det finns fler paragrafer jag ändrar på i kontrakten, men de två ovanstående är för mig de viktigaste.
Vi var fyra stycken som gick i bredd med stämplingsförrättaren i mitten som hade klave med räkneverk. Vi mätte träden ett och ett med klaven, slog en "blecka" med stämplingsyxan och knackade in ett märke.
- Tall 47
- Tall 38
- Gran 40
- Löv 34
- o.s.v.
gick vi och ropade till stämpingsförrättaren som matade in det i räkneverket.
När jag fick stämplingslängden från dåvarande Skogsvårdsstyrelsen använde jag mig av en kuberingstabell för att räkna fram volymen i m3sk. En tabell var från Tor Jonson kommer jag ihåg.
Höjderna hade dessförinnan uppskattats med relaskop.
Därefter tog jag in anbud och anbudsgivarna samlades hos oss där anbuden öppnades och vidare budgivning tog vid.
Högsta budet fick köpa posten varpå vi skrev kontrakt och hela beloppet betalades med en säkerställd check som jag löste in dagen efter.
En sak som jag lärde mig som ung och därefter tillämpat konstant är följande:
1) Köparen skall avverkat virkesposten innan nästa tillväxtsäsong och utskotat till avlägg. Jag stryker alltid paragrafen där det står att köparen har fem år på sig att avverka. Jag vill ha virket avverkat inom ett år så jag kan anlägga ny skog.
2) En annan paragraf som jag också alltid stryker är att tvist skall avgöras av skiljenämd. Här skriver jag att tvist skall avgöras av allmän domstol vid exempelvis Attuna Tingsrätt. Det finns bara en förlorare vid skiljedomstol - skogsägaren.
Det finns fler paragrafer jag ändrar på i kontrakten, men de två ovanstående är för mig de viktigaste.
Usus magister est optimus
ons 27 jul 2022, 16:18#765248En sak ja har märkt är att volymerna i stämplingar förr oftast varit underskattade.
Numera är dom oftast i närheten av det angivna.
Ja vet inte va det beror på men en sak ska man ju ha klart för sig att skogen växer å är det en stämpling så tjänar ju köparen för varje år som det går från stämplingsdatum.
En stämplad post ska avverkas omgående.
Om vädret tillåter.
Ja vet inte va det beror på men en sak ska man ju ha klart för sig att skogen växer å är det en stämpling så tjänar ju köparen för varje år som det går från stämplingsdatum.
Om vädret tillåter.
ons 27 jul 2022, 17:08#765254
Som säljare av en stämplad rotpost får du aldrig veta avverkad volym. Rotposten gynnade normalt den lokala köparen, som visste hur volymerna slog mot använd kuberingstabell. I vissa fall hade även stämplingsförättaren en tydlig avvikelse.
Stämplar man bättre idag?
Idag är det kanske svårare, men tidigare var det lätt att placera pengarna till högre avkastning än skogens värdetillväxt. Ev risk för skador som borreangrepp, stormfällning osv, tar ju köparen.
Finns ingen anledning att inte acceptera 5 års tid på stämlad rotpost. I de flesta fall sker avverkningen nästan omgående. Det kostar nämligen att ligga ute med pengar för köparen.
Andra sätt att sälja avverkningsrätter är generellt sett mindre förmånliga för säljaren.
Tralsmo skrev:En sak ja har märkt är att volymerna i stämplingar förr oftast varit underskattade.
Om vädret tillåter.
Som säljare av en stämplad rotpost får du aldrig veta avverkad volym. Rotposten gynnade normalt den lokala köparen, som visste hur volymerna slog mot använd kuberingstabell. I vissa fall hade även stämplingsförättaren en tydlig avvikelse.
Stämplar man bättre idag?
Idag är det kanske svårare, men tidigare var det lätt att placera pengarna till högre avkastning än skogens värdetillväxt. Ev risk för skador som borreangrepp, stormfällning osv, tar ju köparen.
Finns ingen anledning att inte acceptera 5 års tid på stämlad rotpost. I de flesta fall sker avverkningen nästan omgående. Det kostar nämligen att ligga ute med pengar för köparen.
Andra sätt att sälja avverkningsrätter är generellt sett mindre förmånliga för säljaren.
tor 28 jul 2022, 21:14#765391Jag tycker det känns bättre att få dom utbetalda och sen spara dom på skogskonto då har man ju 10 år att fördela dom på.
fre 29 jul 2022, 11:47#765414Max 60% till skogskontot. Resten blir som inkomst.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar