Virkesmätning och Matrisfub

Betalning av rotpost

19 inlägg 9368 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Betalning av rotpost

Skogz  
#765009Hej!

Hur brukar betalning av rotpost se ut?
Får man 100% av likviden utbetalt direkt efter kontraktskrivning?
Eller är det kanske 60% typ?

TS
Användarvisningsbild

Re: Betalning av rotpost

Elis76  
#765012Jag har alltid sett till att få 100%.

Min första rotpostaffär gjorde jag 1981. Då fick jag en check utskriven som var säkerställd av Handelsbanken.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765014100% vid kontrakt. Det finns ingen anledning att vänta med något. Risken övergår helt till köparen vid kontraktsskrivning, överenskommen mängd är redan bestämd och ingen form av inmätning återstår så betalt ska du ha.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765059Ha aldrig varit med vid en rotpostaffär.

Men vet att min far alltid såg till att få till en flerårsavbetalning, 1000kr samma år som avverkningskontraktet skrevs, och resten året efter när allt var inmätt och klart.
Fick alltid intrycket av att detta var för att få någon skattefördel av något slag, stämmer detta?

alias  
Zixten skrev:Ha aldrig varit med vid en rotpostaffär.

Men vet att min far alltid såg till att få till en flerårsavbetalning, 1000kr samma år som avverkningskontraktet skrevs, och resten året efter när allt var inmätt och klart.
Fick alltid intrycket av att detta var för att få någon skattefördel av något slag, stämmer detta?

Ja. Det är för att undvika höga inkomster enskilda år, för att slippa marginalskatteffekter.
Samma skattetekniska upplägg är tillämpbart på alla sorters avverkningsrätter (rotpost, avverkningsuppdrag och leveransrotköp).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:
Zixten skrev:Ha aldrig varit med vid en rotpostaffär.

Ja. Det är för att undvika höga inkomster enskilda år, för att slippa marginalskatteffekter.
Samma skattetekniska upplägg är tillämpbart på alla sorters avverkningsrätter (rotpost, avverkningsuppdrag och leveransrotköp).

MVH
Alias

I så fall skulle man kanske kunna tänka sig betalning med allt utom 1000 kr vid kontraktsskrivning och 1000 kr året efter??

Användarvisningsbild

Mellberg  
#765237Rotpost innebär att alla träd är stämplade(märkta), en gång tiden både i brh och i roten. Idag ett färgmärke enbart i brh. Alla stämplade träds diametrar redovisas i en stämplingslängd och provträd höjdmäts. Volymen, beräknas med lämplig kuberingstabell och den är alltid i m3sk.

Alltid full betalning eller bankgaranti. Köparen har högst 5 år på sig att avverka. Är det oavverkat efter 5 år kan du sälja träden på nytt. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Elis76  
#765247Då 1981 mätte vi träden enbart i brösthöjd [1,3 m].
Vi var fyra stycken som gick i bredd med stämplingsförrättaren i mitten som hade klave med räkneverk. Vi mätte träden ett och ett med klaven, slog en "blecka" med stämplingsyxan och knackade in ett märke.
- Tall 47
- Tall 38
- Gran 40
- Löv 34
- o.s.v.

gick vi och ropade till stämpingsförrättaren som matade in det i räkneverket.

När jag fick stämplingslängden från dåvarande Skogsvårdsstyrelsen använde jag mig av en kuberingstabell för att räkna fram volymen i m3sk. En tabell var från Tor Jonson kommer jag ihåg.
Höjderna hade dessförinnan uppskattats med relaskop.

Därefter tog jag in anbud och anbudsgivarna samlades hos oss där anbuden öppnades och vidare budgivning tog vid.

Högsta budet fick köpa posten varpå vi skrev kontrakt och hela beloppet betalades med en säkerställd check som jag löste in dagen efter.

En sak som jag lärde mig som ung och därefter tillämpat konstant är följande:

1) Köparen skall avverkat virkesposten innan nästa tillväxtsäsong och utskotat till avlägg. Jag stryker alltid paragrafen där det står att köparen har fem år på sig att avverka. Jag vill ha virket avverkat inom ett år så jag kan anlägga ny skog.

2) En annan paragraf som jag också alltid stryker är att tvist skall avgöras av skiljenämd. Här skriver jag att tvist skall avgöras av allmän domstol vid exempelvis Attuna Tingsrätt. Det finns bara en förlorare vid skiljedomstol - skogsägaren.

Det finns fler paragrafer jag ändrar på i kontrakten, men de två ovanstående är för mig de viktigaste.

Tralsmo  
#765248En sak ja har märkt är att volymerna i stämplingar förr oftast varit underskattade.

Numera är dom oftast i närheten av det angivna.

Ja vet inte va det beror på men en sak ska man ju ha klart för sig att skogen växer å är det en stämpling så tjänar ju köparen för varje år som det går från stämplingsdatum.

En stämplad post ska avverkas omgående.
Om vädret tillåter.

Användarvisningsbild

Mellberg  
Tralsmo skrev:En sak ja har märkt är att volymerna i stämplingar förr oftast varit underskattade.

Numera är dom oftast i närheten av det angivna.

Ja vet inte va det beror på men en sak ska man ju ha klart för sig att skogen växer å är det en stämpling så tjänar ju köparen för varje år som det går från stämplingsdatum.

En stämplad post ska avverkas omgående.
Om vädret tillåter.

Som säljare av en stämplad rotpost får du aldrig veta avverkad volym. Rotposten gynnade normalt den lokala köparen, som visste hur volymerna slog mot använd kuberingstabell. I vissa fall hade även stämplingsförättaren en tydlig avvikelse.

Stämplar man bättre idag?

Idag är det kanske svårare, men tidigare var det lätt att placera pengarna till högre avkastning än skogens värdetillväxt. Ev risk för skador som borreangrepp, stormfällning osv, tar ju köparen.

Finns ingen anledning att inte acceptera 5 års tid på stämlad rotpost. I de flesta fall sker avverkningen nästan omgående. Det kostar nämligen att ligga ute med pengar för köparen.

Andra sätt att sälja avverkningsrätter är generellt sett mindre förmånliga för säljaren.

Tralsmo  
#765263Ja det ja känner till är ju att köparen väntar med avverkningen just av den anledningen att det är bättre ränta på det efterssom det växer.

Men i dessa tider blir det ju kanske lite annorlunda.

surjämten  
#765344Om det är fråga om stora pengar kan man som alias skriver, upprätta en betalplan för att fördela inkomsterna under flera/några år. Det kan innebära en gynnsammare skattesituation.

Användarvisningsbild

toker72  
#765391Jag tycker det känns bättre att få dom utbetalda och sen spara dom på skogskonto då har man ju 10 år att fördela dom på.

surjämten  
#765413Om du avverkar för en miljon o får hela summan direkt utbetald, hur mycket kan du då max sätta in på skogskontot?
Hur blir det med pengarna du inte kan sätta in ?

Användarvisningsbild

joran  
#765414Max 60% till skogskontot. Resten blir som inkomst.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).