Virkesmätning och Matrisfub

Aptering krokig stam?

23 inlägg 11300 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Aptering krokig stam?

berraX  
#747364Tanken är att jag nu själv för första gången skall ta hand om träden och köra ut dem. Det är en konsekvens av senaste tidens stormar där mycket gick omkull men inte så mycket så att man tar ut maskiner.

Men hur hanterar man en krokig stock? Visst har jag sett bilder där teorin förklaras men det är väl ingen som mäter ute i skogen, det är väl ögat som bestämmer? Men hur skall man tänka? Försöker man kapa där krokigheten är störst? Eller finns det annan metod för att få så liten avvikelse på krokighet som möjligt?

Om det slinker med en för krokig stock i traven, vad händer då? Blir bara den stocken kasserad eller risker man att hela traven döms ut?
Och den frågan gäller egentligen även andra defekter, om fel upptäcks, blir bara den stocken underkänd eller hela traven?

Nybörjare, men jag jobbar på det!

TS

Re: Aptering krokig stam?

isteskog  
berraX skrev:Tanken är att jag nu själv för första gången skall ta hand om träden och köra ut dem. Det är en konsekvens av senaste tidens stormar där mycket gick omkull men inte så mycket så att man tar ut maskiner.

Men hur hanterar man en krokig stock? Visst har jag sett bilder där teorin förklaras men det är väl ingen som mäter ute i skogen, det är väl ögat som bestämmer? Men hur skall man tänka? Försöker man kapa där krokigheten är störst? Eller finns det annan metod för att få så liten avvikelse på krokighet som möjligt?

Om det slinker med en för krokig stock i traven, vad händer då? Blir bara den stocken kasserad eller risker man att hela traven döms ut?
Och den frågan gäller egentligen även andra defekter, om fel upptäcks, blir bara den stocken underkänd eller hela traven?

Nybörjare, men jag jobbar på det!

Kroken ska vara i botten på stocken. Gör korta stockar om det är krokigt. 😎

berraX  
#747412Jo, på en kort stock borde inte krokigheten slå igenom så mycket.

Och om kröken sitter i ändan på stocken så kommer det att påverka resultatet mindre än om kröken sitter på mitten?

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
#747413Sök på youtube under,aptering av timmer,får du lite stöd i flera filmer.
Har själv haft en resa att gå från att aptera korta krokiga stockar till att dra ut dem över 4,30.
Blir lätt vrak om utbytesförlusten är 1,20 m och du huggit en kort stock. 😉

berraX  
#747414Är det inte risk att utbytesförlusten blir större på en längre stock?

TS

isteskog  
Sjögården skrev:Sök på youtube under,aptering av timmer,får du lite stöd i flera filmer.
Har själv haft en resa att gå från att aptera korta krokiga stockar till att dra ut dem över 4,30.
Blir lätt vrak om utbytesförlusten är 1,20 m och du huggit en kort stock. 😉

Gäller allrahelst om stockarna är klena!

alias  
berraX skrev:Är det inte risk att utbytesförlusten blir större på en längre stock?

Det beror på. Jag vill minnas att den kortaste längden på den kortaste utbyteshalvan av stocken måste vara minst 280 cm. Håll även i minne att sågcylinden blir smalare ju längre man drar ut stocken, p.g.a. stammrns avsmalning, vilket gör det lättare att få plats med sågcylindern inom stammen även på en krokig stock. En klenare toppdiameter medför ju dock i normalfallet en lägre betalningsgrundande volym och ett lägre pris per m3.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

berraX  
#747418inte lätt det här inte.....mycket att träna in.

Och vad händer om det slinker med en för krokig stock - blir bara just den kasserad eller riskerar jag att hela traven blir utdömd? Vid vissa defekter är det väl så?

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
#747422Inte så farligt, bara den krokiga blir vrakad och några måste det vara i alla leveranser annars har man varit för försiktig.. 😉

berraX  
#747423Tack....det var det jag hoppades på.....

För hur länge kan man stå och titta på en stock innan man kapar....

TS
Användarvisningsbild

Fredrik320  
berraX skrev:
För hur länge kan man stå och titta på en stock innan man kapar....

Dessutom kan det vara väldigt svåt att se om böjningen råkar vara nedåt eller det är djup snö eller det börjar skymma osv. Man märker det senast då man kör ut stockarna eller i vältan, där har jag fått kapa det till en massvedsbit ibland om stocken varit krokigare än man tror i skogen.

berraX  
#747443Det är lätt att man inte ser allt. Man får väl se det som "läropengar" att missa ibland....

TS

axwell  
berraX skrev:Och vad händer om det slinker med en för krokig stock - blir bara just den kasserad eller riskerar jag att hela traven blir utdömd? Vid vissa defekter är det väl så?

Dom jag sålt till mäter in den som massaved och betalar ett något(minns inte %-satsen) reducerat pris.
Den redovisningen kommer senare än andra mätbesked.

Tycker att det är värt att chansa en del, istf att lägga stocken i massaveden direkt.
Om du kör ut själv får du ett bättre tillfälle att bedöma stocken när den sitter krangripen.

berraX  
#747498Ja, det kanske räcker med en rimlig bedömning. Och skulle jag ha bedömt fel så blir då ändå inte konsekvensen så stor. Och det blir ju spännande att efteråt få slutrapporten och se hur illa det blev....

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748759Blir skickat något konstigt i timmervältan varje år, har nästan inte en vrakstock sedan 15 år.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).