Virkesmätning och Matrisfub

Lokala mätinstruktioner!

5 inlägg 4651 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lokala mätinstruktioner!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738093 Äntligen har Biometria efter två år lagt upp de lokala mätinstruktionerna. De specar undantag och tillägg för vissa mätplatser.

Om jag tolkar det rätt, så gäller tex för Värö:

3 cm minimått för massa
16cm minimått för Värögran/tall
250cm minsta utbyteslängd för Värögran/tall

Här kan du kolla vad som gäller för din såg:

https://www.biometria.se/publikationer/ ... aemmelser/



   TS
Avatar Fallback

Re: Lokala mätinstruktioner!

ÅsaNisse  
#738101 Jag har läst och letat i dessa instruktioner, både nationella och lokala i sydsverige, men hittar inget maxmått på stock. Endast i de nationella står minmått 100mm, vilket i sig är konstigt när diameter annars anges i cm som det står i Biometias " Allmänt om mätning.....
Någon som hittat vad maxmått som gäller nationellt på garn och tall?

Avatar Fallback

Re: Lokala mätinstruktioner!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738113 Tror inte det finns något generellt. Södras grovtimmer (vid AU) har inget maxmått tex.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lokala mätinstruktioner!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738116
ÅsaNisse skrev:Jag har läst och letat i dessa instruktioner, både nationella och lokala i sydsverige, men hittar inget maxmått på stock. Endast i de nationella står minmått 100mm, vilket i sig är konstigt när diameter annars anges i cm som det står i Biometias " Allmänt om mätning.....
Någon som hittat vad maxmått som gäller nationellt på garn och tall?

Många branscher försöker idag undvika cm och dm och använder bara m eller mm. Kolla t.ex. mått på byggvaror som numera ibland t.o.m. anger längden i mm. Det är ju ingen som idag använder Dekameter eller Hektometer även om det är möjligt enligt SI-standarden, och bara gram börjar bli vanligare. T.ex ber jag om ca 400g i fiskdisken i.s.f. att be om ca 4 hekto och expediten frågar om 420 gram är OK när fisken vägts..

Avatar Fallback

Re: Lokala mätinstruktioner!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741763
ÅsaNisse skrev:Jag har läst och letat i dessa instruktioner, både nationella och lokala i sydsverige, men hittar inget maxmått på stock. Endast i de nationella står minmått 100mm, vilket i sig är konstigt när diameter annars anges i cm som det står i Biometias " Allmänt om mätning.....
Någon som hittat vad maxmått som gäller nationellt på garn och tall?

Det beror väl på vad din såg vill ha ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).