Virkesmätning och Matrisfub

Timmer eller massa?

65 inlägg 23774 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Timmer eller massa?

Mellberg  
#750386 Två sista är tjurved, enklast att lägga i massavedstraven. Bättre att få fullt pris som massaved än riskera en vrakad timmerstock. De två första är inget jag skulle lägga i timmertraven, men de duger som massaved. :D

Användarvisningsbild

Re: Timmer eller massa?

J S  
#750390 Biometria kan inte vraka för tjurved

Användarvisningsbild

Re: Timmer eller massa?

Elis76  
#750395 Här kvalitétsbestämning av sågtimmer m.m. från Biometria.
https://www.biometria.se/publikationer/maetningsinstruktioner/maetningsbestaemmelser/nationella-maetningsbestaemmelser/

Risken finns alltid att icke godkända stockar vrakas vid timmersorteringen på sågverket, och då kan det kosta. Norra tar exempelvis betalt för transportkostnaden av vrak [icke sågtimmerdugliga stockar] som behöver återtransporteras från Kåge, Sävar och Hissmofors till massaindustrin. Detta har lärt oss självverksamma i Norr att vara mera självkritisk till vår egen bedömning när vi klassar virket i skogen.

Som självverksam klassar man gärna upp sin egen kvalité på virket. Röta hamnar lätt i timmervältan, och det som en van maskinförare hade lumpat i skogen lägger den självversamme gärna i massavedstraven. 🙃

Så här apterar du ditt virke [Södra]
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/leveransvirke/

Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750604 Nu har de varit och hämtat grantimret (45 fub), fick dryga 1% i vrak pga krök. Inget för röta, dimension, lyra eller dubbelmärg. Då högg jag ändå ner till 16-17cm i topp, och var ganska frikostig med krokiga stockar.
Stocken i Mangan - Timmer eller massa? hamnade dock i massaveden, minns inte om jag även la mötande stock där. 🤔

Värö sväljer det mesta. 👍

Anmälde i onsdags, snabba ryck.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmer eller massa?

kubiken  
#815089 Mangan har rätt bra koll och läser på I stället för att tro saker 😀 snyggt jobbat.

Man kan tycka att det är surt med tex 4 % vrak i en timmertrave. Men räknar ni på vad ni tjänat på att lägga leveransdugliga stockar som timmer i stället för massaved så blir det stora pengar. Inte ovanligt att det finns 10 % sågbart i en massavedstrave...

Kunskap är pengar 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).