Virkesmätning och Matrisfub

Virkesinmätning med AI chans att bli årets digitala projekt

2 inlägg 6606 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkesinmätning med AI chans att bli årets digitala projekt

peacericht  
#680605 Snubblade över följande i nyhetsflödet idag:
"Historiskt har inmätning av skogsvirke gjorts för hand, av virkesmätare med lång erfarenhet och vältränade ögon. Sedan ett år tillbaka får virkesmätarna på Biometria hjälp av en AI-tränad datormodell vid namn AIDA.
.
.
De första stegen för AIDA togs 2018 och sedan implementerades modellen i produktionen i december 2019. I dagsläget är den i drift på tre mätplatser i Sverige. Projektet är en av fem finalister till utmärkelsen Årets digitala projekt vid CIO Awards.
.
.
– Tidiga utvärderingar visade att modellen presterade lika bra, eller till och med något bättre, än virkesmätarnas genomsnitt vid mätning av dessa mått, säger Sven Jägbrant, affärsutvecklare på Biometria.
.
.
Lösningen är utvecklad tillsammans med Forefront Consulting i samarbete med Microsoft, och är ett första steg mot helautomatisk mätning vid Biometrias fjärrmätningsanläggningar.
"

Saxat från https://cio.idg.se/2.1782/1.742401/maskininlarning-virkesvolym-biometria-aida

Är det någon som hittat mer information om hur bra systemet presterar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkesinmätning med AI chans att bli årets digitala proj

rejser  
#680659 Ingen länk, men via kontakter i it-världen har jag hört att det gått framåt riktigt bra, men att det finns flera saker man kan utveckla, men då är det bortom vad personer hade sett över.
Jag väntar dock på genomskanning så man kan få betalt för kvalitet och bättre användning av virke. (Microtek)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).