Virkesmätning och Matrisfub

Mått och pris på björkved

39 inlägg 35090 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Bosse1  
#790376 Beror väl på vad bankarna har för lastarea.Det finns lite olika 🙃
https://www.exte.se/upl/files/175058.pdf
https://www.exte.se/upl/files/175057.pdf

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

Vedproducent  
#790377
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Nu rådfrågar jag varken Fredrik eller Torbjörn, tror att de varken köper eller har någon ved utan i stället de skogsägare som säljer lite långved till vänner och bekanta.
När jag tidigare sålt har jag tagit halva fubpriset som Södra betalt, men nu när efterfrågan radikalt har ökat har priset gjort detsamma eller?
För du Vedproducent är väl inte intresserad av att delge din kostnad för långveden?

Den varierar ju lite men i dagens läge får man räkna med att betala 600 kr fub plus moms. Eller runt 300 kr travmetern plus moms om du räknar så. Själv köper jag bara i fub så vet man vedmängden färdig ved sen. Lite drygt 2 stjälpta kubik per fub. Travmåttet kan ju variera väldigt mycket vilken mängd ved man får sen när det är kluvit.


Är det 600 kr/fub levererat hem på vedbacken? Jag tror att vi har lite högre priser här i Umeå om vi ska ha det levererat hem.

Nej transporten tillkommer givetvis.

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

Vedproducent  
#790378
Bosse1 skrev:Beror väl på vad bankarna har för lastarea.Det finns lite olika 🙃
https://www.exte.se/upl/files/175058.pdf
https://www.exte.se/upl/files/175057.pdf

Men oftast är det vikten som begränsar oavsett.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Cat554  
#790382 Du får 45-48 fub på lasset og ca 50% fast. Du skal altså ha 90-100 kubikmeter trave for fullt lass. Beror noe på hur rakt/krokig, då vikten avgjör. OH

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

Vedproducent  
#790383
Cat554 skrev:Du får 45-48 fub på lasset og ca 50% fast. Du skal altså ha 90-100 kubikmeter trave for fullt lass. Beror noe på hur rakt/krokig, då vikten avgjör. OH

Några 48 kubik fub har ännu inte kommit hit på något lass än i alla fall med färsk Björk. Det kör man inte lagligt på någon 64 tons timmerbil. Brukar ligga på 40-45 fub och 45-48 procent i fastvolym på björken. Men sen finns det både lastbilar som i vissa områden får lasta mer och förare som lastar lite mer oförsiktigt. Så jag skriver bara vad som är mer normalt. Men 90 travmetern på ett lass stämmer ju bra.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Tralsmo  
#790385 Tack för svaren.

Ja håller mig nog till vedproducent siffror.

Barrmassa har ja ju hyfsad koll på vad de brukar bli.
Där har ja massor med mätbesked.
Däremot kan ja säga att ja hittills aldrig levererat bil å släp me björk.
Det blir alltid slattar å en del i grabbens vedhög. Åibland blir känningar vid en trave å då ä de inte så noga.
Sen tänker man ju alltid i fub.

Som nämnt skall ja ju eventuellt sälja bil å släp med ved.
Ja tänker som så att det blir lättare att utgå från travat mått och sen själv bedöma hur krokigt och vällastat det blir.

För övrigt har ja ju skördarmätningen som stöd men björk stämmer dåligt överlag i skördarmätning.
Dessutom är de huggit me grabbens skördare som fortfarande inte är korrekt injusterad.
Troligen mäter den rätt mycke för lite mot verkligheten.

Grannen sålde bil å släp me björk alldeles nyss å den som hämtade de va inte blyg me hur mycke han lastade å lastade dessutom väldigt väl.
Så de va nog ett rejält lass. Summan var redan överenskommen från början så de va inget tjafs om de.

Tänkte bara att ja skulle sätta mig in lite bättre i de hela så de slipper bli tjafs när de väl är lastat.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

jannee  
#790387 Tidigare när jag sålde långved (3 meters björk), brukade jag försöka vara noggrann och mäta upp hur mycket varje kund skulle ha.
EX, mätte upp så noggrant jag kunde ur vältan 25 m3.
Vid leverans hos kunden mätte vi återigen hur mycket som fanns på bilen, för att slippa allt tjabb om vedmängden, och då brukade resultatet oftast vara att det mätt på bilen var ca 5 till 10 % mer.
Min välta var handstaplad medans bilens var pålastad med kran + att bredden på bilen (mellan stolparna) beräknades till 230 cm.
Inbillar mig att virket skrymmer mer på bil eftersom den "endast" är 2,3 meter bred.
Sedan har jag den uppfattningen att det skiljer avsevärt mycket beroende på hur grov veden är, när man klyver ned grov björk får man massor av ved medans smalare björkbitar som i princip bara spräcks inte alls fyller på något i vedhögen

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Tralsmo  
#790389
jannee skrev:Tidigare när jag sålde långved (3 meters björk), brukade jag försöka vara noggrann och mäta upp hur mycket varje kund skulle ha.
EX, mätte upp så noggrant jag kunde ur vältan 25 m3.
Vid leverans hos kunden mätte vi återigen hur mycket som fanns på bilen, för att slippa allt tjabb om vedmängden, och då brukade resultatet oftast vara att det mätt på bilen var ca 5 till 10 % mer.
Min välta var handstaplad medans bilens var pålastad med kran + att bredden på bilen (mellan stolparna) beräknades till 230 cm.
Inbillar mig att virket skrymmer mer på bil eftersom den "endast" är 2,3 meter bred.
Sedan har jag den uppfattningen att det skiljer avsevärt mycket beroende på hur grov veden är, när man klyver ned grov björk får man massor av ved medans smalare björkbitar som i princip bara spräcks inte alls fyller på något i vedhögen



Det är synnerligen värdefullt att läsa såna här erfarenheter.
Man kan hålla med eller inte men man kan ju utifrån sånt här skapa sig en egen uppfattning. Ja ska ut å mäta mina travar å bedöma själv å då kan man ju begrunda det man läst här i trådarna.

Just nu å just idet här fallet så bekymrar ja mig inte om hur mycke kapad å spräckd ved det blir.
Ja ä bara intresserad av hur mycke fub det blir av en trave.
Det är ju uppenbart inte lätt att svara på sådär bara rättuppåner.

Min uppfattning är att ska man sälja på det här viset (istället för på vanligt vis till industrin) så bör de ju va en bra affär för både köpare å säljare.
Själv har ja ingen som helst lust å krångla me sånt här om inte de ger bättre betalt än att sälja till industrin.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Bosse1  
#790394 Skjuta in rotbitar en smula,sortera det veka från det grova så får man upp luftvolymen på massaveden. [-x
Och läng massaved lyfter mer än kort [-x

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).