Virkesmätning och Matrisfub

Blånad i rotskär

7 inlägg 6569 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blånad i rotskär

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632647 Såg detta när jag kapade ett vindfälle. Det har väl legat 3-4 veckor nu.

1584730158_img_20200320_170238960.jpg


Är det blånad eller något annat? Jag kapade en 3m massaved, och sen var det fint. Men kunde jag lumpat kortare? Hur hade ni gissat om ni sett detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Blånad i rotskär

isteskog  
#632648 Var nog riktigt att göra en 3m bit! Ibland går blånaden längre och ibland kortare .... Men kortaste bit man får göra är väl 3m för närvarande?

Avatar Fallback

Re: Blånad i rotskär

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632653 Ja, detta är nog första gången jag sett blånad på detta sätt. Hugger inte grov tall normalt! Trodde det var bara om det legat länge som det kom blånad.

Om det är lite på gränsen med rotröta i gran, så kan jag ta o lumpa 1 meter så man får mer timmer. Ibland funkar det, ibland inte. 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Blånad i rotskär

Ldsaren  
#632668 Lumpa ja visst o ta till ved , men inte annars då gäller 3 meters .eller 280 .

Användarvisningsbild

Re: Blånad i rotskär

ananders  
#632708 Levererade liknande och blåare som blåste omkull i augusti 2019 huggt i januari som timmer för någon vecka sedan och allt gick igenom som timmer. Förutom en krokig rackare så jag hade huggt timmer.

Avatar Fallback

Re: Blånad i rotskär

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632717 Åh fan, antar att det inte var travmätt heller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blånad i rotskär

ananders  
#632718
Mangan skrev:Åh fan, antar att det inte var travmätt heller?


Precis, inte travmätt. Var faktiskt lite orolig för vrak då det totalt bara var knappt 12 m3fub i leveransen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar