Virkesmätning och Matrisfub

Travmätning på lastbil

68 inlägg 35129 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631279
Bosse1 skrev:Häng ut skojjarna !! Så får vi bukt med sånt här skit 😡 😡


Det är Biometria, såklart.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

fendt311  
#631280
Mangan skrev:Varför skulle bolagen förlora på det? Tro nog de är ganska för, snarare är det skogsägarna som tvekar. Hur många här vill slå ihop allt timmer till en klass, tex?

Men för leveransvirke är det inte aktuellt i vilket fall.

Du har en poäng där vid eftertanke.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

Tengil2000  
#631302 När det är bildmätning, så kan dom bara mäta längd och bank bredd nere, har man lastat ut stolparna så toppmåttet är bredare, kan dom inte mäta det. Och när det gäller bildmätning med så uppskattar chauffören volymen på lasset, när han får kvittot är det den uppskattade volymen som står där. Vad det egentligen blir får han inte veta.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

arvid53  
#632684 Hur ofta har biometria "kontrollmätning", jämfört med en skördare tex. Dessutom borde deras förutsättningar att mäta exaktare vara betydligt enklare. Lite skrämmande med så stor avvikelse mot verkligheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

gurrasnurra  
#632875 Har skickat dig ett PM, som du nog inte läst.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

perkins 248  
#635486
arvid53 skrev:Hur tillförlitlig är denna metod? Har under senaste månaden levererat MAV SÅGB BARR vilket är granbarkborreskadat virke. Då jag själv manuellt huggit detta och noggrant mätt allt virket har jag koll på längden. Jag har huggit allt mellan 435-450. Sammanlagt ca:116 f3fub. Vilket blev 6,5 stuv på skogsbilen. Till min stora förvåning visar det sig enl. mätbeskeden att 5 stuvar har en medellängd mellan 413-419. 1 stuv 427. och 1 stuv 432. Hur är detta möjligt? Traven var vällagd så den var nästan liksidig. Såklart blir det volymer o pengar på ett år, om alla drabbas likvärdigt.


Hej!
Jag var ute för samma sak i sommras, högg sort 1600 barkborre. Högg konsekvent 4,3 m och de stockar jag ansåg sågbara mest 4,9 m, korta bitar lade jag i bränsleveden . totalt 150 m3. Jag hade förväntat mej en medellängd på 4,4+ Det blev en liknande felmätning enligt ovan.. Felet är inte acceptabelt.
Men jag avstod att klaga då jag ansåg att vi trots det fått bra betalt för dåligt virke och inspektorn var på semester.

Känns surt när man hugger manuellt och är noga,

Jag vet att virket gick till en terminal för omlastning på tåg och vet inte hur o när det mättes.

O andra sidan kan jag bli förvånad över att ibland överskattas den volym jag beräknart !?

En gång när jag levererade 3 meters massaved, väl upparbetat, fick jag 3% vrak. Nästa lass tog massavedsbilen med sig även 10 fub rötved jag lagt åt sidan, Vrak- rötandel var då försumbar !?

Jag har försökt diskutera felmätning med virkesmätarföreningen på Elmia, men tyvärr var det som att prata med någon med riddarustning..

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

alfha  
#635677 detta känns igen,
När vi hugger med maskin så gör den nästan allt i 4,9. Det är sällan medellängden är över 4,5 när det mäts in.
Röta o fastprocent känns som rena lotteriet. Ett lass gick som prima o nästa som sekunda fast det var taget i samma välta och såg lika ut.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Bosse1  
#635686 Nån har råkat vridit upp "profit knob" för högt ??

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

uffejohan  
#635687 Jag har gått o huggt skräp i vinter, en del gamla vindfällen, en del barkborre och en del renshygge. När jag hade kört ut hälften tyckte jag det såg ut som det var mycket röta i traven och var rädd att det inte ens klarade gränsen för sekunda. Plockade därför bort en del till energived. Nu är all barrmassaved hämtad o inmätt och döm om min förvåning, allt bedömdes som prima! Känns verkligen som ett lotteri för jag kan garantera att rötandelen i verkligheten var långt över 5%.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Blivande snickare  
#635690 När tänker ni ta högaffeln i hand å göra revolution där borta?
Som lyckligt utomstående tar man ju sig för pannan när man läser sånt här.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

hlb  
#635735 Här tar vi oss också för pannan, men sen blir det inte mer. Det är lätt att kuva de små svenska skogsägarna.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

gurrasnurra  
#635787
uffejohan skrev:Jag har gått o huggt skräp i vinter, en del gamla vindfällen, en del barkborre och en del renshygge. När jag hade kört ut hälften tyckte jag det såg ut som det var mycket röta i traven och var rädd att det inte ens klarade gränsen för sekunda. Plockade därför bort en del till energived. Nu är all barrmassaved hämtad o inmätt och döm om min förvåning, allt bedömdes som prima! Känns verkligen som ett lotteri för jag kan garantera att rötandelen i verkligheten var långt över 5%.


Var det "rätt sorts röta" då?

Med skogsröta avses mörk röta, lösröta och röthål. Ljus faströta samt anilinved, som är ett
förstadium till skogsröta, beaktas ej.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

uffejohan  
#635789 Jo, det var det som var så märkligt, stort antal bitar som t.o.m. var ihåliga....

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

Vedproducent  
#635792 Ja man undrar ju hur det står till. Här har dom precis kört några lass plockat ur samma travar. Fastvolym 50 procent på ett lass och 55 på ett annat. Medellängd på ett lass 425 cm och ett annat lass 469 cm. Virket ser i mina ögon som har huggt det och skotat ut det identiskt ut. Man kan också fråga sig när lastbilen lastar exakt samma vikt hur det kan bli 33 fub på ett lass och drygt 40 fub på ett lass. Mätningen är ett skämt, ja det är faktiskt så illa.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

perkins 248  
#635801
Vedproducent skrev:Ja man undrar ju hur det står till. Här har dom precis kört några lass plockat ur samma travar. Fastvolym 50 procent på ett lass och 55 på ett annat. Medellängd på ett lass 425 cm och ett annat lass 469 cm. Virket ser i mina ögon som har huggt det och skotat ut det identiskt ut. Man kan också fråga sig när lastbilen lastar exakt samma vikt hur det kan bli 33 fub på ett lass och drygt 40 fub på ett lass. Mätningen är ett skämt, ja det är faktiskt så illa.


Lite krokig klen tallmassaved brukar hamna vid 50 procent fastvolym..
Virket enlig bilden grövre och rakt barrvirke över 55 procent.. totalt kan felmarginalen vara hela 20 procent om man därtill räknar ev längdfel..

Detta drabbar ofta den enskilde leverantören.. och det skiter virkesköparen tydligen i..
Och håller virkesmätarföreningen bakom ryggen.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).