Bosse1 skrev:Häng ut skojjarna !! Så får vi bukt med sånt här skit![]()
Det är Biometria, såklart.
Bosse1 skrev:Häng ut skojjarna !! Så får vi bukt med sånt här skit![]()
Mangan skrev:Varför skulle bolagen förlora på det? Tro nog de är ganska för, snarare är det skogsägarna som tvekar. Hur många här vill slå ihop allt timmer till en klass, tex?
Men för leveransvirke är det inte aktuellt i vilket fall.
arvid53 skrev:Hur tillförlitlig är denna metod? Har under senaste månaden levererat MAV SÅGB BARR vilket är granbarkborreskadat virke. Då jag själv manuellt huggit detta och noggrant mätt allt virket har jag koll på längden. Jag har huggit allt mellan 435-450. Sammanlagt ca:116 f3fub. Vilket blev 6,5 stuv på skogsbilen. Till min stora förvåning visar det sig enl. mätbeskeden att 5 stuvar har en medellängd mellan 413-419. 1 stuv 427. och 1 stuv 432. Hur är detta möjligt? Traven var vällagd så den var nästan liksidig. Såklart blir det volymer o pengar på ett år, om alla drabbas likvärdigt.
uffejohan skrev:Jag har gått o huggt skräp i vinter, en del gamla vindfällen, en del barkborre och en del renshygge. När jag hade kört ut hälften tyckte jag det såg ut som det var mycket röta i traven och var rädd att det inte ens klarade gränsen för sekunda. Plockade därför bort en del till energived. Nu är all barrmassaved hämtad o inmätt och döm om min förvåning, allt bedömdes som prima! Känns verkligen som ett lotteri för jag kan garantera att rötandelen i verkligheten var långt över 5%.
Vedproducent skrev:Ja man undrar ju hur det står till. Här har dom precis kört några lass plockat ur samma travar. Fastvolym 50 procent på ett lass och 55 på ett annat. Medellängd på ett lass 425 cm och ett annat lass 469 cm. Virket ser i mina ögon som har huggt det och skotat ut det identiskt ut. Man kan också fråga sig när lastbilen lastar exakt samma vikt hur det kan bli 33 fub på ett lass och drygt 40 fub på ett lass. Mätningen är ett skämt, ja det är faktiskt så illa.