Virkesmätning och Matrisfub

Uträkning av Virkesförråd

6 inlägg 7604 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uträkning av Virkesförråd

Snowman76  
#591825 Jag fick fastighetsdeklarationen för ett tag sen och nu håller jag på att räkna ut virkesförrådet. Efter förra deklarationen som jag gjorde 2016 så har jag gjort både avverkning och gallring på totalt ungefär 2100 m3f, mailade till virkesrådgivaren och kollade lite och enligt han så behöver jag bara räkna bort dom där 2100 m3f direkt från virkesförrådet som jag hade 2016 och sen lägga till den årliga tillväxten gånger 3. Men jag tycker nästan det känns lite fel, vad jag vet så är det skillnad på m3f och m3sk som virkesförrådet anges i..?! Jag hade nog kanske velat omvandla dom där 2100 m3f till m3sk innan jag drar av det från virkesförrådet, eller har jag fel? Stämmer det som virkesrådgivaren säger att jag ska dra av 2100 direkt från virkesförrådet?

Tacksam för svar!



   TS
Avatar Fallback

Re: Uträkning av Virkesförråd

alias  
#591828
Snowman76 skrev:Jag fick fastighetsdeklarationen för ett tag sen och nu håller jag på att räkna ut virkesförrådet. Efter förra deklarationen som jag gjorde 2016 så har jag gjort både avverkning och gallring på totalt ungefär 2100 m3f, mailade till virkesrådgivaren och kollade lite och enligt han så behöver jag bara räkna bort dom där 2100 m3f direkt från virkesförrådet som jag hade 2016 och sen lägga till den årliga tillväxten gånger 3. Men jag tycker nästan det känns lite fel, vad jag vet så är det skillnad på m3f och m3sk som virkesförrådet anges i..?! Jag hade nog kanske velat omvandla dom där 2100 m3f till m3sk innan jag drar av det från virkesförrådet, eller har jag fel? Stämmer det som virkesrådgivaren säger att jag ska dra av 2100 direkt från virkesförrådet?

Tacksam för svar!


Jag förutsätter att m³f i detta fall skall läsas som m³fub. Då hade jag räknat upp din avverkningsvolym med ca 20 %.

2100 * 1,2 = 2520 m³sk

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Uträkning av Virkesförråd

Snowman76  
#591850
alias skrev:
Snowman76 skrev:Jag fick fastighetsdeklarationen för ett tag sen och nu håller jag på att räkna ut virkesförrådet. Efter förra deklarationen som jag gjorde 2016 så har jag gjort både avverkning och gallring på totalt ungefär 2100 m3f, mailade till virkesrådgivaren och kollade lite och enligt han så behöver jag bara räkna bort dom där 2100 m3f direkt från virkesförrådet som jag hade 2016 och sen lägga till den årliga tillväxten gånger 3. Men jag tycker nästan det känns lite fel, vad jag vet så är det skillnad på m3f och m3sk som virkesförrådet anges i..?! Jag hade nog kanske velat omvandla dom där 2100 m3f till m3sk innan jag drar av det från virkesförrådet, eller har jag fel? Stämmer det som virkesrådgivaren säger att jag ska dra av 2100 direkt från virkesförrådet?

Tacksam för svar!


Jag förutsätter att m³f i detta fall skall läsas som m³fub. Då hade jag räknat upp din avverkningsvolym med ca 20 %.

2100 * 1,2 = 2520 m³sk

MVH
Alias


Tack för ditt svar!

Det står bara m³f i kontraktet som vi skrev, men jag antar också att det är m³fub.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uträkning av Virkesförråd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591851 Fastighetsdeklarationen är ingen exakt vetenskap och ingen bryr sig egentligen om vad du skriver. Ingen skatt är grundad på det. Möjligen är det lättare att låna pengar om du har ett högt värde.

Avatar Fallback

Re: Uträkning av Virkesförråd

isteskog  
#591854 Och kanske lättare att göra ett generationsskifte om det är lite lägre?

Avatar Fallback

Re: Uträkning av Virkesförråd

Snowman76  
#592028 Det är möjligt att fastighetsdeklarationen inte är nån exakt vetskap och att ingen egentligen bryr sig om vad man skriver, men man vill ju ändå få till det någorlunda bra. ;)

Visst ska den årliga tillväxten × 3 läggas till både på barrträden och lövträden?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).