Virkesmätning och Matrisfub

Övre höjd och brösthöjdsålder

5 inlägg 4155 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Övre höjd och brösthöjdsålder

Filip_95  
#585683 Tjena! Har gjort lite nya mätningar idag, men eftersom jag är ganska ny på detta vill jag bara kolla med er om ni kan bedöma om det verkar stämma (i alla fall någorlunda). Jag har gjort mätningar på 8 olika provytor och använt mig av Ludde (kanske inte det bästa instrumentet) samt en tillväxtborr. Jag tänkte efter detta bestämma ståndortsindex och slutligen boniteten. Värt att nämna är att jag bor i södra Sverige, där jag tror att boniteten ska vara något högre.

1. Övre höjd: 25 Brösthöjdsålder: 47
2. Övre höjd 25,5 Brösthöjdsålder: 46
3. Övre höjd 23,5 Brösthöjdsålder 43
4. Övre höjd 24,95 Brösthöjdsåldern: 47

Verkar detta rimligt? Kan inte bedöma sånt ännu. Jag tyckte framförallt åldern var svårast att bedöma.

TS

Re: Övre höjd och brösthöjdsålder

Håkan A  
#585731 Verkar klart rimligare än de resultat du hade fått i tidigare tråd! Antar att det fortsatt är gran du mätt på? Om du tittar på den bild som Tåndemåla lade ut från sin gallringsmall i den tidigare tråden skulle jag säga att du hamnar på en G34, och då landar boniteten på 12,6 m3sk/ha/år. Det finns en hel del områden som når denna nivå i södra Sverige.

En kommentar även här är att det är väldigt få som klarar att mäta höjd med Ludde eller annat billigt standardinstrument med mer än en decimals nogrannhet!

Användarvisningsbild

Filip_95  
#585744 Tack för svar! Ja, jag får väl investera i en bättre höjdmätare 😀

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585748 Denna är mycket bra då man får grundyta höjd och volym med samma instrument. Mäter mycket bra på höjden på träd under 35 m.

Tralsmo  
Tåndemåla skrev:Denna är mycket bra då man får grundyta höjd och volym med samma instrument. Mäter mycket bra på höjden på träd under 35 m.

Har en äldre modell av den som ja ä väldigt nöjd me. Kostar en slant men de ä den värd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).