Virkesmätning och Matrisfub

Felaktiga Vägklassavdrag

10 inlägg 5788 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felaktiga Vägklassavdrag

fastfälld  
#567819 Är det någon mer själ på denna sida som drabbats av felaktiga vägklassavdrag? På dagens mätbesked på granmassa som damp ner i brevlådan hade ett vägklassavdrag gjorts på 231 kr var (19.26 m3fub inmätt). Men på timmersortiment, björkmassa och barr som har hämtats tidigare och som legat på rad bredvid varandra längs samma väg som förövrigt är en allmän jättefin väg som aldrig någonsin tidigare uppbringat något liknande avdrag. 😡 Sökte i forumet här och hittade nått inlägg där Södra gjort något liknande. Men är detta något vanligt??

Tillämpas en: "Vi testar och ser om det går mentalitet" kanske är det en utomsocknes storstadsbo som tillsammans med sina 5 syskon eller 10 kusiner äger fastigheten och inte har koll för fem öre och inte ens vet hur man läser ett inmätningsbesked... " Ska kontakta ansvarig föreningsinspektor som leverenskontraktet är skrivet med för har ju blivit fel och det går säkert att lösa. Men lite förbannad blir man ju och hur många drabbas av detta årligen tro och hur mycket pengar stjäls egentligen av ovetande skogsägare? Inte nog med att det vrakas hej vilt och att man sitter i knät på industrin här i prisdikets land ...Men felaktiga avdrag där går gränsen...



   TS
Avatar Fallback

Re: Felaktiga Vägklassavdrag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567823 Tror det beror på chauffören som rapporterar in vägstandard till inmätningen?

Avatar Fallback

Re: Felaktiga Vägklassavdrag

fastfälld  
#567825 Ja jo, konstigt då samma åkare kört 2 fulla bil med släp timmer och en full bil övriga massa sortiment tidigare och detta var sista som hämtades... Dock hade han redan virke på släpet innan han kom till min granmassavälta. Antagligen var väl massan som fanns på släpet redan hämtat vid upplägg på kass väg och hela lasset (mitt virke) oxå blev drabbat av detta avdrag....

   TS
Avatar Fallback

Re: Felaktiga Vägklassavdrag

Axl  
#567840 Du kan ju börja med att upplysa virkesköparen om felet innan du börjar fundera på olika konspirationsteorier. Det mest troliga är väl att någon gjort ett misstag.

Avatar Fallback

Re: Felaktiga Vägklassavdrag

Avslutat-02  
#567842
fastfälld skrev:Ja jo, konstigt då samma åkare kört 2 fulla bil med släp timmer och en full bil övriga massa sortiment tidigare och detta var sista som hämtades... Dock hade han redan virke på släpet innan han kom till min granmassavälta. Antagligen var väl massan som fanns på släpet redan hämtat vid upplägg på kass väg och hela lasset (mitt virke) oxå blev drabbat av detta avdrag....



Där har du svaret, det är generellt genom hela det lasset som åkaren körde den dagen, för ser man lite krasst på virkesindustrin så är de inte duktiga på små sortiment och små volymer i redovisningen.

Avatar Fallback

Re: Felaktiga Vägklassavdrag

SkogsGi  
#567855 Låter som en förväxling mellan vilket parti som har fått vägklass avdraget, går säkert att rätta till.

Användarvisningsbild

Re: Felaktiga Vägklassavdrag

Fredrik Reuter  
#567857 Hej,
Om man vänder på det, är det merkostnad för att köra utan släp som redovisats?
Funderar med tanke på inmätningsvolymen som skulle kunna vara bara på bilen.

Avatar Fallback

Re: Felaktiga Vägklassavdrag

Avslutat-02  
#567859 Här tar man ut en avgift på 400 kr över att koppla av släpet, men det redovisas separat.

Men å andra sidan, hur många gånger har man inte levererat rötfritt virke men ändå fått vrak eller liknande, bör ju vara generella avdrag.... Eller sno åt sig virke ....detta är väl ungefär samma sak.

Skulle bara tala om för köparen att det är bara att köra tillbaka allt virke och här är de inte välkomna något mer, eller så tar de bort denna summa och ser till att skiten aldrig återkommer.

Avatar Fallback

Re: Felaktiga Vägklassavdrag

fastfälld  
#567866
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Om man vänder på det, är det merkostnad för att köra utan släp som redovisats?
Funderar med tanke på inmätningsvolymen som skulle kunna vara bara på bilen.

Hej, ja jo det är ju en möjlig orsak, men i det finstilta som står i prislistan som jag högg efter under vintern, går att utläsa att vägklassavdrag görs vid avlägg som är vid väg som ej medger transport med fullastad lastbil med utdraget släp... Är ingen big deal egentligen och lösbart, men var bara nyfiken på om andra medlemmar råkat ut för det här på forumet. Eftersom merparten av medlemmarna i detta forum är aktiva skogsbrukare på ett och annat sätt och inte passiva skogsägare som jag syftade på i mitt första inlägg. Blir nog en hel del fel i redovisningen som är till säljarens nackdel men som aldrig uppdagas av olika anledningar :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Felaktiga Vägklassavdrag

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567893 Var en åkare här ett tag som verkade kryssade i rutan för vägklassavdrag/ lunningstillägg lite hur som helst när han tyckte att han hade gjort sig förtjänt av en extra slant. Nej han är inte kvar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).