Virkesmätning och Matrisfub

Barrmassaved - tillredning

15 inlägg 6243 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barrmassaved - tillredning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554882 Funderar på vad som är ok vid tillredning av massaved. Då jag hugger leveransvirke med motorsåg så tenderar man ju att bli alltför noggrann. Man lägger endast kvistat friskt virke i massavedshögen. Nu har jag hört att oavsett så kommer det bli avdrag för kollektivt vrak på ca 2-3 volymprocent.

Detta innebär att man straffas om man är alltför noggrann vid tillredning. Hur tänker ni andra vid leverans av eget virke, var går gränsen egentligen för att det fortfarande skall vara prima?
- är det ok att lämna småkvist under 15 mm?
- är det ok att klippa virke istället för att kapa med såg
- är det ok att lägga med några stockat död ved i traven om volym prima fortfarande är >98%?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Barrmassaved - tillredning

Ängagärdet  
#554883 Jag levererade klippt björkmassaved i sommras det var inga problem.

Avatar Fallback

Re: Barrmassaved - tillredning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554885 "Prima" har inte börjat än. När det börjat kan du slänga med enstaka torrbitar. Idag vrakas de. Men kvistar på 15 mm behöver du inte bråka med oavsett.

Användarvisningsbild

Re: Barrmassaved - tillredning

anersimyra  
#554912
Skogsola skrev:"Prima" har inte börjat än. När det börjat kan du slänga med enstaka torrbitar. Idag vrakas de. Men kvistar på 15 mm behöver du inte bråka med oavsett.

Jag såg en bild som illustrerade hur en massabit tilläts se ut om kvistarna var 15 mm eller mindre, och den såg precis ut som en avbarrad julgran. Tolkade jag det hela rätt så kan man helt strunta i att kvista en sådan bit.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Barrmassaved - tillredning

Robertberg  
#554938 Det är väl bara vid maskinell avverkning som kvistar under 16 mm under bark inte räknas som kvist?
Vid manuell avverkning är det andra regler. Rätta mig om jag har fel.

Massaved får klippas.

Avatar Fallback

Re: Barrmassaved - tillredning

Ldsaren  
#554952 Skördaren knäcker väl smågrenar ..så de blir liksom snälla ,de gör man ju inte vi manuellt.
Så kanske måste kvista .?

Avatar Fallback

Re: Barrmassaved - tillredning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554959 Jo råkvistar på 15 mm grovlek lär man ju såga av. Tänkte på 15 mm långa kviststumpar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Barrmassaved - tillredning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554997 Tack för svar! Intressant att läsa om era erfarenheter.

Jag fann en instruktion från 2017 som kanske gäller ännu. https://www.sdc.se/admin/Filer/Nya%20m% ... -01-01.pdf

Jag häpnar när jag läser den.. det verkar som att;
- klenare kvist (<15 mm) inte behöver tas bort.
- grövre kvist (>15 mm) ska tas bort dock accepteras att 10% av dessa kvistarna har stumpar kortare än 12 cm.

Är detta rätt tolkat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barrmassaved - tillredning

Fredrik Reuter  
#554999
OAS-forests skrev:Är detta rätt tolkat?


Ja, det är min uppfattning.
Regelverket är gjort för skördare med hög produktion, det inte alltid man tänker på det när man går med motorsågen...

Avatar Fallback

Re: Barrmassaved - tillredning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555001 Så då kan man ju fundera på varför det ständigt är 2-3% vrak på grund av "upparbetningsfel" när det enligt regelverket knappt behöver kvistas alls.

Avatar Fallback

Re: Barrmassaved - tillredning

isteskog  
#555006 Gratis virke,Skogola...... gratis virke..... 👎

Avatar Fallback

Re: Barrmassaved - tillredning

Skogsmuppen  
#555013
OAS-forests skrev:Funderar på vad som är ok vid tillredning av massaved. Då jag hugger leveransvirke med motorsåg så tenderar man ju att bli alltför noggrann. Man lägger endast kvistat friskt virke i massavedshögen. Nu har jag hört att oavsett så kommer det bli avdrag för kollektivt vrak på ca 2-3 volymprocent?


Du bojkottar givetvis den industrin som har kollektivbestraffning, det gör iaf jag 😉💪
Stora enso och Billerud Korsnäs får inget virke av mig!

Avatar Fallback

Re: Barrmassaved - tillredning

isteskog  
#555016 Vilken industri har inte kollektivt avdrag då? Bränslevedsindustrin i så fall ......

Avatar Fallback

Re: Barrmassaved - tillredning

Skogsmuppen  
#555027
isteskog skrev:Vilken industri har inte kollektivt avdrag då? Bränslevedsindustrin i så fall ......


Jag levererar till Bäckhammar bruk. De har inget kollektiv.

Avatar Fallback

Re: Barrmassaved - tillredning

Skogsmuppen  
#555030
isteskog skrev:Vilken industri har inte kollektivt avdrag då? Bränslevedsindustrin i så fall ......


Mellanskogs tågterminal i Kil, där man lastar tåg till bl.a. Värö, har heller inget kollektiv.
Jag levererar dock inte till Mellanskog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).