Virkesmätning och Matrisfub

Aptera massa eller timmer?

10 inlägg 6443 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aptera massa eller timmer?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553875 Grundläggande fråga men om man står vid valet att en bit hamnar i "Talltimmer i klass 4" för 375/m3toub alternativt i barrmassa för 320/m3fub så borde valet falla på massaveden eller hur?
I prislistan finns det ingen längd eller diameter i tall klass fyra som ger mer än de 400/m3toub som 320/m3fub borde motsvara?
Dessutom risk att det blir vrak i timmerhögen om kröken är för stor osv, kortare stock än 43dm är 70% av priset osv.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Aptera massa eller timmer?

Fredrik Reuter  
#554055 Hej,
Knivigt detta, är det manuellt?
I så fall skulle jag nog gå på timmer i alla fall, men det är mer för att det är utmanande och lärorikt inför framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Aptera massa eller timmer?

T Landström  
#554139 I början av min skogskarriär apterade jag massa så fort jag va osäker...men efter en kort apteringskurs med en gubbe från Qbera som sa att om man va osäker så va det bättre att aptera timmer istället för massa...
Ha sa att det låg mycket timmer i massavedshögarna på bruken. Nått bolag gjorde stickprov på massavedstravarna och ville komma ner i max 5% timmer i massaveden!
Så nu chansar jag mer ofta...och det är inte många stockar som blivit vrakade!

Avatar Fallback

Re: Aptera massa eller timmer?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554217 Ser prislistan ut så är det tyvärr inget annat än att göra massaved. Den köparen ville inte ha dåligt talltimmer. Om det nu inte är någon premie med? Ett påslag på t.ex 50kr m3 på timmret flyttar om apteringsgränserna en hel del.

Avatar Fallback

Re: Aptera massa eller timmer?

alias  
#554219
T Landström skrev:I början av min skogskarriär apterade jag massa så fort jag va osäker...men efter en kort apteringskurs med en gubbe från Qbera som sa att om man va osäker så va det bättre att aptera timmer istället för massa...
Ha sa att det låg mycket timmer i massavedshögarna på bruken. Nått bolag gjorde stickprov på massavedstravarna och ville komma ner i max 5% timmer i massaveden!
Så nu chansar jag mer ofta...och det är inte många stockar som blivit vrakade!


Vet att vi hade en föreläsning under studietiden med in som jag har för mig var råvaruchef på Setra. Han tyckte att om det inte fanns något vrak i travarna så hade förmodligen för mycket virke vandrat från timmer till massaved och från massaved till bränslesortimenten.

Som det såg ut i trådstartarens frågeställning så är det ju frågan om det inte kan vara så att en stock med stor avsmalning lönar sig bättre i massaveden än i timmertraven. Är det bättre för plånboken att hugga massaved än sämsta timmerklassen så ska man naturligtvis göra det, även om stocken hade klarat kraven för timmer.

Sen kan det ju kännas åt helvete om det lönar sig bättre som skogsägare att koka massa av något som hade gått att såga.

Edit: såg att Skogsola hunnit före med ett svar som drar samma slutsatser som jag gjort här ovan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Aptera massa eller timmer?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554224 En stock i klass 4 är rätt så eländig så ur sågverkssynpunkt är det ingen stor förlust.

Avatar Fallback

Re: Aptera massa eller timmer?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554228
Skogsola skrev:Ser prislistan ut så är det tyvärr inget annat än att göra massaved. Den köparen ville inte ha dåligt talltimmer. Om det nu inte är någon premie med? Ett påslag på t.ex 50kr m3 på timmret flyttar om apteringsgränserna en hel del.


Tack ja, det var svaret på frågan, ville främst stämma av att jag räknat rätt.
Som sagt, med det priset talar man ju om att man inte vill ha dåligt talltimmer, när det inte ens vid optimal längd/diameter och utan vrak kommer upp i massapriset.
Handlar om röjning efter Alfrida så blir ju lite vad det blir...
Men tolkar jag mätningsreglerna rätt så är de högre klasserna inte toleranta för krokighet och det finns en del rätt fula tallar som ramlat omkull.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aptera massa eller timmer?

Grålle52  
#554589 Massa sågar jag aldrig :D Varför lägga ner tid på ngt som ändå vrakas? Lika bra att snabbkvista och lägga till energived.

Avatar Fallback

Re: Aptera massa eller timmer?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554644
Grålle52 skrev:Massa sågar jag aldrig :D Varför lägga ner tid på ngt som ändå vrakas? Lika bra att snabbkvista och lägga till energived.


Bränsleved för 160/m3fub, hur kan det löna sig jmf med massa för 320/m3fub även om det blir lite vrak i den senare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aptera massa eller timmer?

Grålle52  
#554673 Jag har fått 200-250kr/m3f för energiveden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).