Virkesmätning och Matrisfub

Södras årsmöte på Kinds SBO

1 inlägg 2444 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södras årsmöte på Kinds SBO

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35211 Läget omkring protokollet från Södras årsmöte i Tranemo:
Motionären har inte fått rätta protokollet ännu.
Södras beteende liknar likgiltighet. Ex.
- Ordf. Karl-Åke Lagerqvist svarar inte. Ex. har jag skickat 3 meddelande men inget svar. Lagerqvist sitter i Södras valberedning. Det som hänt ger näring till att han filtrerar vilka han vill ha omkring sej.
- En annan ordf. i trakten är kontaktad men inget svar ännu.
Min roll och engagemang utgår från fullmakt på årsmötet i frågan.
- Urban Olsson gav inte utförligt besked om fuskfubben.
- Sten Frohm svarar knapphändigt och beskeden visade sej vara felaktiga om när Södra börjar mäta i nästan äkta fub.
- Sture Larsson, som läste upp Södras avslag på årsmötet i Tranemo har kontaktats och gett synpunkter men omkring de åtgärder som han önskade och skulle arbeta för har inget blivit utfört.
- Medlemschefen Magnus Berg har fått frågor från mej men svarade ofullständigt. På mina begärda konkreta svar har inget kommit på 5 veckor. OBS problemet är sen mars månad.
Skogsdirektören Mats Sandgren svarade inte på något som skickades under 2 år.
Att inte svara är uppenbart bevis på att dessa personer inte har ”rent mjöl i påsen” i form av kunskaper och felaktigt utförda handlingar.

- Följden av Södras, Vida och Deromes införande av fuskfub innebär att farsoten nu sprider sej norrut.
- Farhågorna är berörda i press men Stora och Weda avser fortsätta med fubmetoden som ger köparna obehagliga möjligheter. (Wedas agerande berörs i annat inlägg).
- Kontakter med virkesköpare i södra Sverige visar att de inte tänker kasta ut fungerande mätutrustningar på såg, som Södra gjorde, utan ev. bara byta senare vid behov till mätning som tar in mått utefter hela stocken nästan under bark.
- Min intuition baserad på svar/beteende och erfarenheter tyder på att förluster för skogsägare p.g.a. fuskfub kommer att hamna på miljarder innan det bedrägliga är ett minimum.
- Men troligen kommer inte den splittrade skogsägarekåren att reagera.
Bertilsson



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).