Sida 1 av 5

Vad betyder de olika orsakerna till vrak?

Postat: ons 03 sep 2008, 18:41
av Jasi
Jag har ett mätbesked över massaved barr där det är en volym vrak pga kvistning och en volym vrak pga särskild kontroll, vad betyder det?

Postat: ons 03 sep 2008, 19:31
av JoRu
Kan hända det satt någon kvist kvar på en stam. Brukar stå i apteringsrådet vad som krävs för att en stam skall var tillfredsställande kvistad.
Särskild kontroll är troligen mätstationens felprocent påvisad vid kontrollmätning. Det finns en tråd sedan förut som tar upp detta

Postat: ons 03 sep 2008, 20:06
av Jasi
Jag hittade detta på VMR:s site

http://www.virkesmatningsradet.org/Admi ... ssaved.pdf

Tydligen får kvist på massaved inte ha ett utstick på mer än 16 cm. Undrar vad de gör av den vrakade volymen?

Postat: tor 04 sep 2008, 17:49
av JoRu
Antar att dom använder som vanligt utan att betala för den bara . Beror förstås på anlednig till vrakningen, i värsta fall blir det väl uppeldat.

Postat: tor 04 sep 2008, 20:00
av Jasi
JoRu skrev:Antar att dom använder som vanligt utan att betala för den bara . Beror förstås på anlednig till vrakningen, i värsta fall blir det väl uppeldat.


Precis, så gör dom. Jag har sålt till fast pris för alla sortiment så jag får ta ett snack med köparen.

Postat: tor 04 sep 2008, 20:01
av Jasi
Någon som vet vad vrak pga särskild kontroll är?

Postat: sön 14 sep 2008, 09:51
av Jasi
Jasi skrev:Någon som vet vad vrak pga särskild kontroll är?


Ingen som vet vad särskild kontroll innebär?

Postat: sön 14 sep 2008, 10:08
av Simba
Att vraka massaved och sen inte betala för den åt skogsägaren låter helt kriminellt i mina öron.Visst nog vrakas massaveden här i Finland vid fabriksporten också men då är orsaken nästan alltid att virket av en eller annan anledning blivit å ligga för länge så det är rötskadat och går då till biokraftverket istället men skogsägaren drabbas ju inte eftersom han har ju fått betalt för sitt virke för länge sen tack vare maskinmätningen :D
Det verkar som om ni svenska skogsägare är för snälla,ngt sånt där skulle aldrig gå här i landet utan att blåblinkbilen skulle få jobb :shock:

Postat: sön 14 sep 2008, 17:50
av halvproffs
Eftersom ingen annan vill svara ska jag göra ett försök. Med särskild kontroll menas: Med jämna mellanrum tar dom ut vissa leveranser för kontrollmätning för att kunna utdöma att mätaren har gjort rätt. Om ett antal mätningar visar att mätarna har tex mätt 41m3f och kontrollen visar på 40m3f så korrigeras volymen ner. Detsamma med vrakorsaker.

Postat: sön 14 sep 2008, 18:43
av Jasi
Ok då förstår jag, men det är inte rättvist. För mig har de vrakat 3% massaved varav 1,5% är vrakat pga särskild kontroll. Så kollektivets massaved påverkar mitt netto. Det här har jag svårt att acceptera.
Särskilt som köparen med största sannolikhet använder massaveden. Jag skall jobba för att få tillbaka det som är vrakat för det är mitt.

Postat: tis 21 okt 2008, 23:33
av "spindeln"
exakt så är det ju ... det stjäls någonting så fruktansvärt med virke varenda dygn i detta land på denna basis . d.v.s vid inmätningen ... visserligen är det ju så att det finns klara och tydliga regler för hur varje sortiment ska se ut för att bli godkännt ... och det finns SKRÄCK EXEMPEL .. och det är det som drar ned det sk. kollektivet ... sätt er och räkna för f-n 1,5 % / trave på ett lass som får volymen 42 m3 fub t.e.x , är nästan en slags "standard " på löv /barrmassa , och då kanske det inte finns en kvistjävel ?? utan nästan "randbarkat" ..medans bilen bredvid har ett lass som mest liknar en rullande majbrasa :?: det blir lite virke det på ett år .. man kan nog säga utan att ljuga utslaget på hela sveriges mätbryggor så är det året runt körning för flera maskingrupper :lol: :lol: .. men det som irriterar mest är nog att bolagsmaskinisterna får instruktioner om att hela tiden ligga på gränsen ... och naturligtvis finns det en större summa att hämta för varje dygn man kan stjäla lite virke med hjälp av dessa metoder , MEN I PRAKTIKEN har det ingen som helst betydelse .. för varenda pinne går in i produktionen :wink: , och det är sånt som gör att man kan bli så j-vla vrång så att man säger till att då tar jag med det tillbaks ...dom får märka det som "är fel" .. och fy f-n vad surt det blir då ..men det skiter jag i !! det är ingen som ger mig nåt gratis varenda dag 😈

Postat: fre 24 okt 2008, 11:37
av Bertilsson
Denna faktor som ibland står som "Vrakkvantitet justerad enligt stickprov." gör att det inte lönar sej med att leverera en felfri trave. Att inte kvalitet skall löna sej är att ge efter för en degenerering. Därför gillar jag inte det som pågår norrut i Sverige,
Spindeln har en erfarenhet som är från en position som är mycket värdefull i detta ämne. Dessutom en kontaktyta som kan användas för mer argument och underlag.
Jasi har färska erfarenheter. Nyförbannad skulle man väl kunna säga.
Fler har yttrat sej här med bra inlägg. På detta grundar jag en möjlighet att kunna skapa en grupp här som agerar tillsammans.
Först en skrivelse som belyser problemet och kräver svar från motpart. Därpå saklig argumentation från er skogsägare (som bevisligen är klart underrepresenterad i mätningsorganisationerna) i syfte att väcka frågan och utveckla den.
För detta krävs väl att frivilliga anmäler sej till någon, ev. inledningsvis till administratören för forumet med era mejladresser. Någon inleder sedan med skrivet förslag som ”bollas” mellan gruppens medlemmar och bearbetas o.s.v.

Detta forum har i vissa ämnen bra belysning av problemet och inlägg visar på reaktioner.
För ofta ser jag detta som en klagomur med för liten effekt även om jag vet att oväntade personer läser och nog tar till sej lite. Men direkt handling tror jag är för sällsynt.
Därför föreslår jag någon form av arbetsgrupp som poppar upp då och då när ämnet mognat som jag tycker Jasis ursprungliga inlägg lett till.
Handla enligt mitt förslag eller lägg fram något annat initiativ.
Bertilsson

Postat: fre 24 okt 2008, 17:56
av Famag
Bravo SPINDELN !
Det här med inmätningen har varit har varit ett bedrägeri jämt.
En kompis till mig var till (vid den tiden) ASSi i Horndal med traktor och vagn för att hämta tillbaka vrakat timmer.
Chocken var fullständig på både kontor och mätstation.
Resultat: jodå virket fick han, inte med sig hem utan betalt blev det.
Vad som vi senare vi andra leverantörer såg var att vrakandelen sjönk radikalt.

Postat: lör 25 okt 2008, 00:07
av "spindeln"
hej på er alla ! , i skrivande stund så tycker jag att (bertilssons ) förslag låter väldigt realistiskt och bra , jag har inte hunnit fundera så mycket på just detta ikväll , men att anmäla sitt intresse av just detta till ADMIN av forum tycker jag låter helt okej , .. och med det kan jag inte säga mer om detta , annat än att jag stöttar förslaget helt ut , och medverkar i detta i full mån så gott jag kan , i form av tid ... men nog tycker jag att det är dags att starta ett krig om detta , jag är inte rädd ! ...

(tänk t.e.x att du ska sälja en bil för 100 000 sek ... köparen går runt och tittar , ..hmmm! du får 85 000 ! - vad!! .. bilen är ju precis som utlovad !! nja ! säger köparen - torkarbladen är slut , så det blir VRAK , inte full tank , så det blir VRAK , bilen är inte tvättad = VRAK ..)

minst sagt sinnessjuk liknelse kanske :lol: , men det är så det fungerar :lol: :lol:

Postat: lör 25 okt 2008, 07:34
av Fredrik Reuter
Hej,
Absolut, jag ska försöka hjälpa till efter bästa förmåga.
Finns intresse, så lägg iväg ett PM till mig om detta, så får vi se hur vi kan jobba vidare!

Vi hörs!