Virkesmätning och Matrisfub

Vad betyder de olika orsakerna till vrak?

62 inlägg 30816 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad betyder de olika orsakerna till vrak?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51520
flisshejk skrev:Niking undrar om det finns något massavedsvrak som överhuvudtaget inte kan användas i massafabriken, Bertilsson nämnde två saker plast och sot, när jag arbetade som virkesmätare var det så att om man såg plast i traven skulle den helvrakas och då lades den åt sidan, sot var även varkorsak men inte helvrak det är egentligen de ända orsaker varför man skulle behöva vraka massaved, å andra sidan hörde man talas om arbetare som kastade i sina skitiga arbetshandskar rakt in i produktionen med följd att man fick vraka hela koket, det kunde röra sig om åtskilliga ton kanske därför man är så rädd för att betala för vrak någon skall ju betala sådana tilltag. Kvist och röta som idag får vrakprocent går direkt in i produktionen att det skulle vara svårigheter att köra dåligt kvistat virke i barktrummorna är bara nys, under 70-talet levererade vi träddelar dvs. okvistat virke till massaindustrin och det gick alldeles förträffligt. Visserligen ligger vi steget före i Norrland men nog borde energimarknaden ha slagit genom även på andra ställen, jag tycker mig se på debatten att det verkar som att många markägare inte kommer ihåg det sortimentet, å andra sidan är jag nog lite arbetsskadad som hållit på med detta sedan 70-talet.
Hej svejs.

Om det är sant det du skriver så är jag riktigt arg

zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Vad betyder de olika orsakerna till vrak?

Ewik  
#226413 en ganska gammal tråd men det kan väll vara till nytta för någon annan.


barrmassaved
0 kollektivomräknad vrakvolym
1 fel trädslag,torra träd
2 krökvidd
3 skogsröta, vrak pga för stor skogsröteandel dvs att hela stocken vrakas, 0.8 av diametern är röta
4 diamter, för liten eller för stor diameter
5 längd, för lång eller för kort stock
6 kvalitetsfel, volymavdrag för skogsröta i leveransgilla stockar
7 upparbetning, kvistning,klyka,rotben
8 kol,sot,plast,grus,metall etcetc//målad, impregnerad stock
9 lagringsröta, för mkt lagringsröta i stocken


timmer
1 fel trädslag,torra träd,insektskador,stockblånad
2 för stor utbytesförlust
3 för stor skogsröteandel
4 diameter, för liten/stor diameter
5 längd, för kort/lång stock
6 kvalitetsfel, sprötkvist,lyra,stam-växtsprickor
7 upparbetning (90% av fallen så är det upparbetningen det vrakas för) kvistning,klyka,rotben
8 samma som på massaved
9 lagringsröta i enskild stock

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).