Virkesmätning och Matrisfub

Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmätning

27 inlägg 11853 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

alfha  
#505048 Jag levererade björkmassaved nu i vinter ca 100 m3fub.
Det var olika fastprocent på olika lass fast det såg lika dant ut. Ett lass hade 46% o nästa var det 37 fastprocent.

Känns som att något är fel.

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

bgsentr  
#505142
alfha skrev:Jag levererade björkmassaved nu i vinter ca 100 m3fub.
Det var olika fastprocent på olika lass fast det såg lika dant ut. Ett lass hade 46% o nästa var det 37 fastprocent.

Känns som att något är fel.

37% måste ju vara katastrof! Hur är det ens möjligt?

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505145
nikan skrev:Jag har svårt att tro att tolleransen slår positivt....utan att södra slår vmf på fingrarna.


Hur skulle köparen veta om toleransen slår positivt eller negativt?

Det är inte köpande bolag som tjänar på att du får för lite inmätt, det är din granne som fick motsvarande för mycket. Sett över hela inmätt volym som köparen betalar för under ett år, varierar det inte alls många procent.

Om man får tro de kontroller som VMF gör. Om man inte litar på VMF, så spelar det förstås ingen roll vad man har för regler eller hur de mäter in.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

Fredrik Reuter  
#505210 Hej,
Mycket bra att du belyser detta @nikan, all heder!

Bertilsson skriver ju inte längre på Skogsforum men det finns mycket äldre information om detta, ex är i tråden Bertilsson - Det här är matrisfub.

Jag har mycket svårt att förlika mig med vrakandel, stickprov och kollektivmätning. Speciellt eftersom att (i detta fall) pappersbruken till 99,99% har 0% vrak in i flishuggen!

Sett över ett år och på hela Sverige kan det därför handla om 1 miljon m3fub massaved som industrin får helt gratis (vid ett snitt på 3% vrakavdrag).

En intressant idé i mitt tycke vore att flytta rotpostsystemet till vältan - Travpost.
Få travarna mätta oberoende likt vid rotpost och sedan bjuda ut dem till högstbjudande.
Det är en intressant tanke, i alla fall i högkonjunktur, eller?

Användarvisningsbild

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

grusgrus  
#505219 Borde inte krönt skördarmätning vara ett gott alternativ om nu VMF tillåter så stora volymsdiffar?

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

bgsentr  
#505282
grusgrus skrev:Borde inte krönt skördarmätning vara ett gott alternativ om nu VMF tillåter så stora volymsdiffar?


Garanterat!
Ingen skördare mäter så dåligt som vmf

Vmfs travmätning är ju rena lotteriet, det enda som är säkert är en vrakandel om minst 3%
Upparbetningsfel
Felaktigt trädslag
Röta
Mm
Spelar ingen roll om det så inte finns ett enda fel så har vmf vrakat.
Och i själva verket så är det ren stöld, för alla som varit i Mönsterås och lossat någon gång vet att det helt saknar betydelse.
En lastbil kommer in med tre olika sortiment och samtliga lyfts av och går direkt in i barkmaskinen, uppenbarligen inga problem att blanda då.

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

nikan  
#505287
Mangan skrev:
nikan skrev:Jag har svårt att tro att tolleransen slår positivt....utan att södra slår vmf på fingrarna.


Hur skulle köparen veta om toleransen slår positivt eller negativt?

Det är inte köpande bolag som tjänar på att du får för lite inmätt, det är din granne som fick motsvarande för mycket. Sett över hela inmätt volym som köparen betalar för under ett år, varierar det inte alls många procent.

Om man får tro de kontroller som VMF gör. Om man inte litar på VMF, så spelar det förstås ingen roll vad man har för regler eller hur de mäter in.


Det görs hela tiden kontroller och stickprovsmätningar. Dessa tar naturligtvis köparen del av kontinuerligt.
Därför anser jag att de vet utfallet.

Av alla de kontrollmätningar som görs till en industri så är det väldigt många olika säljarparter men endast en köparpart
Både säljarpart och säljarpart får del av resultatet av kontrollmätningarna.

Med så många fler resultat från kontrollmätningarna för Köparen så borde de ha stenkoll på statistiken.

Det jag menar är att det borde inte vara svårare att mäta rätt på ett mindre parti virke än på ett större.
Lastbilarna ser ju lika dana ut oavsett om de kommer med 40 bil och släp eller med en banke.

Jag förlorar ju om de mäter in mindre för mig eller du förlorar om de mäter in mindre för dig.
Vad grannen får har inte jag någon nytta av.

Hade varit intressant att begära ut statistik från en mätstation vid en Sågverksindustri för att kolla hur det slår i provmätningarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505293 Kontrollmätningen visar att den normala mätningen visar 0,6% högre volym och 2,3% högre värde än kontrollmätningen för barrmassaved 2016 (VMF Syd).

Skogsägaren har alltså fått 2,3% mer betalt än han/hon egentligen borde fått. Om vi utgår från att kontrollmätningen är riktig...

http://www.vmfsyd.se/Startsida/Standard ... g_2016.pdf

Sida 8+9

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

nikan  
#505301 Tack Mangan alltid kul med statestik.

Standard avvikelse i % kan du förklara den%

Såg att de hänvisar till bruttovolym i texten på sidan 8.

Om nu detta stämmer vilken vi ju måste tro på om inte alla är korrupta.
Varför gör Skogstyrelsen en föreskrift som tillåter över 30% fel vid travmätning.
Då finns det ju möjlighet att mäta hyfsat rätt.

Finns det någon som är anställd på Skogstyrelsen här på forumet så är ni välkomna att lägga ut texten

   TS
Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

nikan  
#505304 Någon som känner till vart förarbeten till rubricerad Föreskrift finns?
När det gäller Virkesmätningslagen så finns förarbeten och alla remiss instanser att läsa på i riksdagens arkiv.
Ingen Remiss skickades till enskild skogsägare för synpunkter.

Har inte detta att den skogsägarförening jag är medlem i tagit upp frågan...

   TS
Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505321 Standardavvikelse är ett mått på hur mycket mätningen kan skilja på ett parti. Även om det sett över allt inmätt virke inte skiljer mer än 1 % eller så, så kan det skilja betydligt mer för varje parti.

Om standardavvikelsen är 7% (exempelvis), och mätningarna är normalfördelade (vilket vi kan anta) betyder det att 68% av mätningarna har mindre än 7% fel (åt båda hållen). De andra 32% har då MER än 7% fel. Och 4% av mätningarna har då mer än dubbla standardavvikelsen i fel, dvs mer än 14% fel.

För en massaindustri eller sågverk som köper in mycket, så spelar det ingen större roll. Så länge genomsnittet är OK, spelar det ingen roll om säljare A fick 15% för mycket, och säljare B 15% för lite.

För säljare A är det tråkigt. Säljare B hör man sällan klaga på att de fick för mycket...

Alltså, för varje parti skiljer det mycket, men i snitt går det jämt upp (eller en liten, liten fördel skogsägarna).

Användarvisningsbild

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

Fredrik Reuter  
#505546 Hej,

Jag tog mig lite tid och kollade lite djupare på detta.
VMF Syd har som enda mätförening publicerat vrakandel på både timmer och massaved. VMF Nord har med vrakandel på timmer i sin årsredovisning men inte massaved. VMF Qbera har ingetdera vad jag kan hitta.

Jag har också ringt föreningarna för att fråga om mer information, även pratat med Skogsstyrelsen. VMF Qbera har jag inte lyckats nå, alla nyckelpersoner satt i styrelsemöte dagarna två. VMF Nord pratade jag med och de har inte presenterat någon statistik för vrakandel på massaved och enligt dem finns inte heller någon sådan statistik att få av dem.

Men VMF Syds siffror kan vi ta direkt från årsredovisningen som Mangan länkande till. På sidan 29 redovisas vrakandel, den är som följer (för 2016):

Talltimmer - 2,7% (Nordväst), 2,8% (Sydväst), 1,4% (Nordost), 3,1% (Mitt), 2,2% (Sydost), 2,2% (Totalt).
Grantimmer - 2,5% (Nordväst), 2,2% (Sydväst), 3,9% (Nordost), 3,7% (Mitt), 2,0% (Sydost), 2,7% (Totalt).

För talltimmer finns också en rad för Avdrag, oklart vad detta är, men det kan behandlas värdemässigt som vrak.
OBS! Alla procenttal ovan för timmer är Volymprocent.

För massaved ser det ut som följer (2016):

Barr 1,6%
Gran 1,8%
Löv 3,4%
Bok 1,4%

För barr så motsvarar detta ~63.000 m3fub i vrak.

Men det riktigt intressant först vi kan få siffror från alla föreningar. Som du ser i grafen nedan så är data från VMF Qbera viktigast - de mäter in ca hälften av allt virke i Sverige på årsbasis.

Är det någon som har data på vrakandel från VMF Qbera och VMF Nord, delge gärna här i tråden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).